1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

uitlaatgas geur in de auto

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 23 mrt 2013.

  1. Hallo mede forum-ers...

    Vraagje;
    Kom met terug van een super skivakantie waardoor ik vandaag 1100 km heb mogen rijden.
    Daar ik een probleem constateer en nog garantie heb wil ik het eerst vd kenners weten...

    Als ik de auto heb draaien (zowel bij koude als bij loeihete motor) heb ik bij het stilstaan een irritante uitlaatachtige geur van binnen.
    Als ik de airco aan doe ruik ik niets, dus daar zit het hem niet in.
    Dacht eerder al een beetje diesel te ruiken.

    de auto trekt prima door, reed 1 op 16 bij vrijwel alleen maar 160 a 170 dus dat zit ook wel goed.

    hoop op jullie advies

    thanx
     
  2. ik gok het beruchte 1.6tdci psa blok ?
    dit wordt 9/10 veroorzaakt door lekkende verstuivers (te verhelpen met afdichtingen te vervangen) of een lekkende egr klep.

    staat op het forum genoeg over geschreven.
     
  3. Inderdaad het 1.6 blok.
    Focus 2 / 2 uit 2008 met 145.000 km.

    Zoals gezegd rijdt hij top, rookt ook helemaal niet.
    Voordat ik naar de (niet Ford dealer) garage ga...nog tips om eea uit te sluiten danwel te bevestigen?
    Zie geen lekkage rondom de verstuiver, maar wellicht is eea door de garage wel uit te lezen/meetbaar?

    thanx
     
  4. #4 kolere, 23 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2013
    Ik heb dit ook wel is. Denk dat het ook te maken kan hebben met de windrichting of juist het gebrek aan wind. Als je bij mij achter de auto staat ruikt het ook niet echt lekker, maar dat is diesel eigen;). Als er dan vrijwel geen wind staat kan ik mij indenken dat de lucht dan richting motorkap gaat en dat het dan vanzelf de auto ingeblazen wordt.

    Ik zie het als een nadeel aan een auto die op diesel rijdt, maar heb het er prijstechnisch voor over.

    170km/h en 1 op 16 lijkt mij sterk:P, met name als ik harder dan 150km/h rijdt gaat het verbruik aanmerkelijk omhoog. Als ik 200km/h rijdt zit ik op een verbruik van 1 op 6:badgrin:. Als ik op een rustige dag door Duitsland moet is de tank echt leeg bij Hamburg. Dat is 200km Nederland (rijd ik iets te hard) en 320km Duitsland ( rijd ik rond de 180km/h). Rijd ik niet harder dan 130 km/h in Duitsland dan haal ik het tot Kopenhagen is toch 469km verder op een tank!
     
  5. Ja is zoiets als starten achteruit de oprit af en dan snif ruik je het.
     
  6. #6 joske, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    ok, niet al te spannend dus?
    zal wel ff goed kijken, alle tips zijn welkom!

    Kap verwijderen, of met draaiende motor ergens kijken/ruiken

    maar dat is dus wel een mogelijkheid?

    Heb m,n meissie even flink gas laten geven en geen enkele pluim uit de uitlaat.
    Het verbruik is zoals gezegd redelijk normaal, in NL gemiddeld 1 op 17 / 18 en afgelopen 5000 km geen druppel olieverbruik.

    mbt verbruik...
    heb geen 1100 km 170 gereden, maar flinke stukken.
    als ik normaal rijd is het ca 5.3 a 5.5 op 100 en nu 6.2 / 6.......

    gr
     
  7. #7 joske, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    Goed en wat minder goed nieuws!

    Net de plastic kap verwijderd en gezien waar de geur 100% zeker vanaf komt...
    De grote, plastic, slang van/naar de turbo zat helemaal los!!!
    De slangenklem is vermoedelijk niet vastgezet door de garage bij het vervangen vh roetfilter , deze was helemaal open.
    Heel duidelijk te zien dat rondom die slang de olie zat, ook aan de onderzijde van de kap is te zien dat alleen daar olie "opgespat" is.
    Dat hoofdstuk kan (denk ik) worden gesloten.

    EDIT
    Geur is er nog, mogelijk de auto olie die er nog zat.
    Maar toch:
    Is het normaal dat er olie uitkomt?

    Toen ook de verstuivers even bekeken, da's het minder goede nieuws.
    (maar wel garantie nog :) )

    De verstuiver die uiterst links zit heeft "aan z.n voeten" een plasje olie liggen.
    is geschat een laagje van een paar mm, maar wel heel duidelijk zichtbaar.

    Morgen maar langs de Ford dealer om de hoek, vragen om advies voordat ik weer een uur naar de garage moet rijden waar hij gekocht is.

    Wat denken jullie als je de foto zo ziet?
    En: Wat is het advies? 1 vervangen, alles laten checken?

    [​IMG]
     
  8. Ff een foto vd duidelijkheid mbt het olieverhaal

    [​IMG]
     
  9. #9 kolere, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    Eerste foto is in ieder geval lekkage langs de verstuiver punt 3.3, dan 4de streepje

    Tweede foto is waarschijnlijk afkomstig van de turbobuis. Deze scheurt dan in op de lasnaad van de ophangbeugel (die zie je op de foto mooi glimmen).

    Zeker de lekkage langs de verstuiver zo snel mogelijk laten repareren, na de reparatie in de gaten blijven houden het wordt niet altijd de eerste keer goed opgelost.
     
  10. thanx..
    Klopt het wel dat er wat olie door die dikke buis loopt of bedoel jij iets heel anders?
     
  11. 99% dat de geur dus bij de verstuivers vandaan komt.
    Advies is om de brandplaatjes/-ringen bij de verstuivers te laten vervangen.
    Hoe eerder, hoe beter.
    Verstuivers zelf zijn meestal nog in orde.
     
  12. #12 kolere, 24 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mrt 2013
    In de buis van luchtfilter naar turbo mag wel wat olie staan. Dit zal deels van de turbo af komen en deels van de carter ontluchting erboven. Maar het mag er niet buiten staan het hoort daar gewoon kurkdroog te zijn.

    [​IMG]
     
  13. dank je!

    ik denk dat de olie daar gekomen is doordat de genoemde klem 100% los zat, denk je ook niet?
    Of doel jij op een ander lek?
    Heb eea afgespoten en het blijft naar mijn idee droog nu
     
  14. Net even nav de tips van hier langs de garage geweest.
    Hun conclusie is dat er inderdaad 1 verstuiver is die lekt, hopelijk alleen wat klein materiaal vervangen en klaar. Zij gaven aan dat de geur idd zeker vanaf deze verstuiver komt.

    Tevens even gevraagd of ze konden kijken naar genoemde ventilatiebuis die aangesloten is op de turbo.
    In de buis was wat olie zichtbaar, maar niet erg veel.
    Ze hebben direct gevoeld aan het "schoepenwiel" van de turbo en daar zat geen speling op.
    Lijkt erop dat het gelukkig blijft bij alleen de verstuiver.

    Ff afwachten nog :-)
     
  15. En ja hoor!!! De lekkende verstuiver was de boosdoener.
    Ging makkelijk los en was met 15 vervangen....ringetje van een paar eurocent...

    Mooi
     
  16. #16 joske, 7 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2013
    en dan een paar dagen later....2e (andere) verstuiver die rookt aaaarrggggg :-(

    Lees veel over het "brandplaatje".
    Dat is toch gewoon die koperen ring die eerder bij mij vervangen is?

    heb het welbekende gele motorlampje permanent brandend gehad...nu opeens niet meer.
    Heb nu wel gezien hoe je een lekkende verstuiver kan herkennen, zeker dat 2 andere aan het lekken zijn.
    Bij 1 komt er zelfs een pluimpje rook af.

    Heb garantie...iemand tips?

    Alle 4 de brandplaatsen en....? laten vervangen?
    Mogelijk een manier om de werking vd verstuivers te laten testen door mn garage?

    Merk iets qua vermogensverlies...trekt minder door.

    Morgen sowieso ff kijken of die foutcode nog wat oplevert....
     
  17. Gewoon alle verstuivers er uit laten trekken en de brandplaatjes vervangen.
    Let Goed op de rubber ringen bovenaan de schachten, die willen ook wel eens olie lekken.
     
  18. thanx...ga ik dat sowieso laten doen. hopen dat die foutcode daar over gaat
     
  19. zo...ff een tussen update

    Foutcodes uitgelezen, zijn er 5 ! -( .....oudere meldingen, niets actueel

    1. P1412 Egr regelklep
    2. P0504 Remschakelaar a,b
    3. P0704 Koppelingspedaal schakelaar
    4. P0490 Uitlaatgasrecirculatiesyteem
    5. P042f Uitlaatgasrecirculatiesyteem

    Pfff heel wat.
    Gaat mij even om die egr achtige meldingen....

    Waarschijnlijk zal de boel reinigen moeten helpen?

    ben benieuwd.

    Mbt de verstuiver geen aparte melding, advies onafhankelijke garage is alle branderringen vervangen.
    Naar hun zeggen gaat de verstuiver zelf niet snel defect
     
  20. auto retour.

    1. egrklep /huis vervangen
    2. 4x branderplaatje verstuiver vervangen

    de olie op de slang naar de turbo (waarop ook de carterontluchting uitkomt) zat aan de onderkant onder de olie. Dit bleek niet uit deze buis te komen, maar er bleek een klein gaatje te zitten in de (stalen leiding) van de turbo die daar ergens onder loopt ?!
    Hierop een plaatje gesoldeerd/gelast waardoor hij weer dicht is.

    Nu maar hopen dat dit het was allemaal

    gr
     

Deel Deze Pagina