1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Twee technische vragen over de ecoboost 1.6

Discussie in 'Performance' gestart door Jeroen.hhw, 15 jun 2021.

  1. Kan je anders een foto posten van het koelvloeistof reservoir en de omgeving daar van.
    Als de niveau sensor er zit dan zal de terugroepactie uitgevoerd zijn. Af fabriek is die sensor nooit geleverd.
     
  2. Dat lijkt er dus op dat de terugroepactie gewoon is uitgevoerd.
     
  3. Ja hè. Leek mij ook. Vreemd dat dit niet terug te vinden is bij Ford maar goed dat het is gedaan.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. Ik blaas dit topic even nieuw leven in na onze vakantie.

    Op de heenweg van onze vakantie in Frankrijk had de auto moeite met het trekken van onze caravan van 1200 kilo. Vlakke wegen ging nog enigszins maar zodra we wat hoger kwamen en het heuvelachtig werd zat er geen kracht meer in. Op de A20 voorbij Limoges is het 6% op en neer en daar had de auto weinig kracht meer, terugschakelen had geen zin en de snelheid liep steeds meer terug (met 100 de heuvel af en net aan 50km/h bovenaan) Wij rijden zodra het heuvelachtig wordt altijd zonder de airco aan, zodat 100% vermogen naar het trekken gaat. Ook viel mij bij aankomst op de camping op dat het koelvloeistofniveau gedaald was (ongeveer 2 cm). Op de terugreis zonder caravan ging het wel wat beter maar niet met de kracht zoals je van een 150pk turbo mag verwachten. Dit terwijl onze auto niet heel vol zat en we er geen dakkoffer op hadden zitten. Hiernaast valt mij de laatste dagen iets anders op, afentoe is er een schroei/brandlucht te ruiken in de auto. Ook begon de auto dit weekend bij het optrekken in zijn 3 te bokken of slippen. Wat mij ook opvalt is dat de auto, in vergelijking met een andere 1.6 ecoboost, luidruchtig is boven de 120km/h. Hoe is jullie ervaring met deze motor icm caravan en de andere dingen waar ik tegenaan loop? De auto zit nog in garantie (tot juni volgend jaar) en ik heb exact dit verhaal uiteraard ook bij hun gemeld.
     
  5. Is bij jouw ook de terugroepactie betrekking op koppeling gedaan.
    Dit is nieuwe software ter voorkoming van slippen van koppeling. Dit ivm amerika 1 iemand is geweest waar koppeling opgestookt was en brand ontstond.
    Persoonlijk als monteur heb ik koppeling gezien die helemaal op waren en vliegwiel blauw was. Dus echt brand is niet van toepassing.

    150pk zou met carvan niet veel moeite moeten hebben. De koppel is echt meer dan zat.
    de keer dat ik met 750kg reed, merkte ik totaal niet dat ik aanhanger erachter had, met optrekken.
    Al had ik vakantie (zonder aanhanger of zwaar beladen) berg op van 15% in zijn 1, kan met gemak ook in zijn 3 meer dan zat koppel. Echter in zijn 1 constant gehad.
    Boven aangekomen toch koppeling lucht. Dus koppeling slipte wel met naar boven rijden, mogelijk net uit bocht met acceleren in zijn 1. Schakelen deed ik niet en koppeling intrappen ook niet, toch de lucht.

    Nu als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat koppeling de koppel niet meer aan kan. Of het versleten is dat kan ik niet zeggen.
    Mogelijk dat door de vernieuwde software het vermogen terug wordt gedraaid ter bescherming van de koppeling. Zodat je eigenlijk tractioncontrol op je koppeling hebt. Motor levert dan max vermogen wat de koppeling aankan.
     
  6. Zondag terug gekomen met onze 1.6 ecoboost 150 pk uit 2013 met een caravan waarvan het gewicht zeker op de 1550 kg lag en eigenlijk geen centje pijn gehad in frankrijk, rijdt meestal route national dus n wegen en ook wat heuvels en klimmen gehad zowel heen als terug vermogen en koppel voldoende een enkele klim even gerug naar 3 om de snelheid op een 80 te houden en dan weer naar 5 weinig in 6 gereden vindt 2000 toeren dan toch net te weinig en valt dan snel terug in snelheid als er een verhoging in de weg zit bij 5 neemt ie dat allemaal wat beter
     
  7. Onze C-Max 1.5 Ecoboost 150pk had ook geen enkele moeite met een 1200kg zware caravan. Altijd vermogen over om te accelereren. Toerental boven 2000tpm houden en het gaat perfect.
     
  8. Bij mij hebben ze destijds, bij de terugroepactie, de kabel van de turbo solenoid niet/verkeerd aangesloten. Hierdoor deed de turbo niks en miste ik behoorlijk wat vermogen.
     
  9. Dank voor jullie reacties en goed om te horen hoe jullie ervaring is met de caravan aan de auto. Omdat er nog garantie op de auto zit gaat deze 13 september naar de garage voor uitgebreide controle.
     
  10. Ik zie dit draadje nu. Ik heb mijn 1.6 ecoboost uit 2012 met 210.000 km net ingeruild voor een Focus .3.2, 1.0 125pk uit 2018. Mijn 1.6 had ook geen enkele moeite met onze caravan van max. 1000kg. Met het inhalen van vrachtwagens was het oppassen om niet te snel te rijden. zat zomaar op 120 km/h.


    Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.4 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina