1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbosmart recirc valve plaatsen op 1.0 ECOboost

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 24 nov 2018.

  1. Mojne is net binnen, ff snel gekeken, maar denk dat ik hem eerst monteer met de ori slang, (minste werk)
    Handleiding heeft het over zo dicht mogelijk bij de pcv.
    Enig idee waarom?

    Hebben jullie hem trouwens nog moeten afstellen?
     
  2. Het type Turbosmart voor de 1.0 ECOboost is (net als de veel andere nieuwere types Turbosmart) niet meer afstelbaar.

    De oudere Turbosmart kleppen waren voorzien van een behuizing met lange schroefdraad. Hierbij kon de veerdruk worden afgesteld door de kap losser of vaster te draaien. Een O-ring zorgt hierbij zowel voor de luchtdichte afdichting als als borging om ervoor te zorgen dat de kap niet verdraaid. De veerdruk kan naar wens worden afgesteld. De enige restrictie is dat de O-ring niet zichtbaar mag zijn.

    Bij veel nieuwere Turbosmart kleppen is de behuizing voorzien van een korte schroefdraad. Deze schroefdraad is alleen bedoeld om de kap op de behuizing te bevestigen en te kort om iets af te kunnen stellen. Bij dit type klep dient de kap volledig (hand)vast te worden gedraaid. Hierbij valt de kap net over de O-ring.


    Wanneer je de niet afstelbare Turbosmart kleppen toch wil afstellen zal je met andere veren of shims aan de gang moeten gaan.
     
    Bozothenutter vindt dit leuk.
  3. #23 Bozothenutter, 12 aug 2019
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    Super tnx, ff zeker weten!

    Nu moet het nog een uurtje droog blijven...
     
  4. Na wat zoeken kwam ik op dit draadje terecht,

    Ik heb zelf nu een paar keer op de snelweg gehad dat het vermogen wegviel, ( gevoel dat de motor in noodloop gaat, en niet meer door wil trekken )
    na de auto al rijdend uit en aan te zetten was het probleem verholpen,

    Zal vanmiddag even kijken of het membraam van mijn 2012 1.0 ecoboost kapot is
     
  5. #26 Worfje, 17 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2024
    Ik heb de TS-0203-1265 ook geplaatst. De originele afblaasklep was nog in goede conditie (100000 km nu op de teller).
    Plaatsing was prima te doen. Heb ook M5x16 boutjes gehaald ipv. geleverde M5x12. Origineel bij Focus is ook M5x16 (misschien zijn ze bij de Fiesta korter). De slangklem op de rubberen slang en hard kunststof bocht hoefde bij mij niet los, ik kon de slang iets verder op uit zijn klem drukken en hem voldoende uit de weg krijgen. Bij een van de twee boutjes van de hard kunststof bocht kwam de 'stift'/draadeinde mee. Op zich geen probleem, maar dan weet je dat dat kan gebeuren. Ik heb de afblaasklep op de origineele vacuumleiding geplaatst. Ik zie geen meerwaarde om de bijgeleverde door turbosmart te plaatsen en het scheelt werk.

    Een ding dat ik niet zo netjes vond is dat er een productie-slordigheid was geweest bij het frezen van de turbosmart klep.
    Op een wat kartelig / beschadige randje lagen aluminium deeltjes los of bijna los. Dat vinden de vinnen van de turbo niet zo leuk. Maar zo goed mogelijk schoongemaakt en bijna loszittende deeltjes eraf gedrukt voor zover mogelijk.

    PXL_20240316_174832837.jpg
     
    bws723 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Merk je verschil?
     
  7. Ik heb wel even een rondje gereden, voor en na, maar onvoldoende om echt te concluderen of het tijdens het rijden zoveel verschil maakt.
    Doel was voorkomen met een halfgare werking van bestaande originele afblaasklep te komen zitten.

    Het enige waar ik met de TS-0203-1265 wat van opkeek was een wat kortstondig / onprettig geluid bij loslaten pedaal net na wat op toeren jagen bij stilstaande auto. Precies de trigger om deze klep vol open te laten gaan...
    Alleen heb ik dit 'testje' niet gedaan met de originele afblaasklep, dus wellicht was dit geluid er al.
    De auto deed dit ook alleen bij stilstand. Al rijdend zelfde handeling: koppeling in, wat in de toeren jagen en gas abrupt loslaten: geen gekke geluiden.

    Ik had toen geen zin om de originele afblaasklep terug te plaatsen om te kijken of dit korstondige / onprettige geluid van de TS-0203-1265 komt...
    en de auto gaf geen foutmelding wat hij vrij snel doet begreep ik als de drukken niet kloppen (blow-off geeft foutmeldingen bijvoorbeeld).
     
    Edgar Focus en Martin123t vinden dit leuk.
  8. Je adviseert het dus niet, zo begrijp ik.
     
  9. Doel was voorkomen met een halfgare werking van bestaande originele afblaasklep te komen zitten.
    Ik ga ervan uit dat dat bereikt is en zodoende zou ik dit product aanraden.

    De slordige vervaardiging van het product zullen ze hopelijk oplossen, maar zou het even na levering controleren.
    Het gekke geluidje hoeft niet veroorzaakt te worden door het product, dus ook geen reden nog om het niet te adviseren.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  10. Bij mijn 1.6 Ecoboost werkte de Turbosmart ook niet goed. Dat resulteerde in het befaamde “stu stu stu” geluid. Dan gaat de klep niet ver genoeg open en wordt de turbo afgeremd. Dat hoor je dus

    ben toen weer terug naar origineel gegaan
     
    Worfje en Martin123t vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina