Turbodruk ST.

Discussie in 'Performance' gestart door Mau, 6 dec 2007.

  1. Hallo

    Even een vraagje onder de ST rijders.
    Bij volgas in de derde versnelling piekt de Turbodrukmeter niet meer dan 0.6-0.7 bar ( zeg maar de helf van de meter ).
    Hij trekt behoorlijk daar ligt het niet aan , maar is deze druk normaal.

    Ik hoor het graag.

    Gr. Mau
     
  2. Is dit altijd zo geweest? Wanneer dit niet het geval is kun je eens probe4ren om de accu 30 minuutjes los te halen. ECU doet dan een reset. De meters zijn niet heel erg betrouwbaar. Je kan ook in de dashmode zien hoeveel druk je echt krijgt. Dit is betrouwbaarder want dat wordt rechtstreeks uit de ECU uitgelezen. Ik weet zo even niet welke toetscombinatie je daarvoor moet gebruiken. Hier zal vast iemand reageren die wel weet hoe je de dashmode op je schermpje krijgt.

    Anders gewoon even bij je dealer langs gaan. Ik neem aan dat je nog garantie op zo'n auto hebt.
     
  3. mijn 1.8tddi blaast af op 1.3 bar, maar dit is volgens diverse mensen redelijk hoog.
    Benzine motoren lopen normaalgesproken altijd op een iets lagere druk dan diesels voor zover ik weet, dus het zou best kunnen dat jouw waardes "ok" zijn.

    Dutchguy
     
  4. Heb ik ook, en is volgens mij normaal.

    1 bar of meer is ook mogelijk, maar dan moet je hem (chip)tunen. :twisted:

    Is het ook zo dat een turbo van een diesel sneller kapot kan gaan dan die van een benzine-uitvoering?
     
  5. ik denk niet dat een turbo uit een diesel eerder stuk gaat.
    deze zijn ontworpen/geselecteerd om op deze druk te werken.
    bij een benzine is waarschijnlijk voor een iets ander ontwerp gekozen speciaal voor de druk waar hij op loopt.

    en beide gevallen zou ik zeggen: als je dmv chiptuning de turbodruk hoger zet, zal de zaak eerder stuk gaan.

    mijn tddi heeft een mechanische wastegate en is dus niet aan te passen via software. en sleutelen aan de wastegate begin ik niet aan.
     
  6. Die druk is normaal bij een standaard ST 8)
     
  7. Oke , ben weer wijzer geworden , en wat betreft de Dashmode daar zou ik inderdaad wat meer van willen weten.
    Ik wacht af.

    bedankt. Gr. Mau
     
  8. mine gaat recht streeks naar de 1,2 in elke versnelling.
    maar denk dat een standaard st onder de 1 blijft.
     
  9. hallo
    het zelf afregelen van de wastegate is funest voor de turbo als je niet weet wat je aan het doen bent.
    zet de wastegate te strak dan kan de turbo gaan overspeeden waardoor die uit belans kan raken en dan is alles kapot.
    zet de wastegate te los en je bouwt te weinig druk op waardoor de auto niet vooruit te branden is.

    beetje info van mijn kant
     
  10. Hoezo hoog :grote ogen:
    Bij mijn 2002, 1.8 tdci gaat ie door tot 2.2 bar ( aanslag in de meter) :bleh:

    Ik heb onlangs een HP raid turbo drukmeter ingebouwd, vandaar dat ik het weet. 8)
    Er vanuit gaande dat de meter klopt :roll:
     
  11. Dan zou ik maar eens naar de garage gaan en hem aan een diagnose apparaat koppelen. Ik heb met 2 verschillende diagnose apparaten getest (Ford en Wurth) en bijde geven 1.3 als max aan.
    Als jouw wagen tot 2.2 bar gaat is dat echt niet gezond.
    Ik ga er van uit dat jouw auto niet gechipped is???
    De overboost van een tdci kan wel tijdelijk de turbodruk verhogen, maar geen hele bar. Ik denk dat die drukmeter niet accuraat is.

    edit: ik zie dat jouw wagen dus wel gechipped is; ik neem aan dat hij wel weer afzakt naar een waarde onder de 2 bar? Die van mij blijft wel op 1.2 a 1.3 staan. Als je een keer op een meeting bent, kan ik wel een diagnose apparaat meenemen, en eens kijken wat het motormanagement er van denkt.
     
  12. IDD werkt met overboosd. 8)

    Als ik hem de sporen geef, gaat ie kort naar de max. waarde, en valt dan binnen 2 sec. plots een heel stuk terug, ook al moet ie vol aan het werk :roll:

    Echter volgens de chipfabrikant, gaat de turbodruk niet omhoog na chippen ( www.dieseltuning.nl )
     
  13. Hallo,

    Mijn ST had standaard ook een maximale druk van ongeveer 0.6 bar.
    Na installeren van Bluefin chiptuning is dat ongeveer 1.0 bar.
    Heb wel het idee dat het koppel in de eerste versnellingen nog steeds op een bepaalde maximale waarde wordt afgeregeld.
    De wagen is zeer snel maar toch lijkt het net of de motor niet zijn volle vermogen wat hij zou kunnen leveren ook daadwerkelijk levert.
    Meer vermogen erop loslaten is trouwens zinloos omdat de voorwielen dat toch niet op het wegdek kunnen overbrengen. Je zou er alleen op hogere snelheid wat aan kunnen hebben omdat er dan geen tractieproblemen optreden.
    Ik heb ook een K&N 57i luchtfilterset en een Milltek sportuitlaatsysteem.
     
  14. Haha, turbodruk gaat wel degelijk omhoog na het tunen van een tdci.
    Hiermee compenseren ze de zwarte rook van de extra ingespoten diesel.
    De tdci is heel mooi electronisch af te regelen (ook de turbodruk).
    Als ik bij die tuner kijk, zie ik alleen tuningboxen en geen obd/reguliere chiptuning. Als je zo'n tuningbox hebt, verklaart dit waarom de druk zo hoog is. Het motormanagement denkt dan namelijk dat de druk een stuk lager is.
    Je kan hele discussies voeren over de tuningboxen (ik ben er geen fan van), maar doorgaans wordt het afgeraden, omdat het motormanagement niet meer de originele signalen ontvangt, maar die van de box.

    Dutchguy
     
  15. Hoe lang werkt die overboost eigenlijk, voor een originele 115pk tdci? Ik neem aan dat het secondenwerk is?
     

Deel Deze Pagina