1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Reb, 5 dec 2023.

  1. Hallo allemaal, newby hier.
    De turbo van mijn focus (uit 2005 alweer..) is helaas aan het gieren geslagen.
    Die moet dus vervangen worden..
    (Erg zuur want anderhalve maand geleden al een grote uitgafe gehad; apk, uitlaat, roetfilter en luchtfilter)
    Nu is mijn vraag waar ik dat eventueel het beste kan laten doen?
    Want bij de vakgarage zal het wel het duurst zijn..
    Nu tipte de anwb man een bedrijf in Haarlem, maar daar heb ik nog geen antwoord op mijn vraag van gekregen.
    Ik woon zelf in de Haarlemmermeer.
    Dat bedrijf in Haarlem is trouwens Bosch Car Service Spaarnestad.
    Groetjes en dank voor het lezen.
     
  2. Welke Ford had in 2005 een turbo? Oftewel: over welke Focus hebben we het?
     
  3. De diesel denk ik. De ST kwam pas in 2006 volgens mij.
     
  4. Oh sorry, helemaal het woordje diesel vergeten inderdaad.
     
  5. Hoeveel sleutel ervaring/ gereedschap heb je zelf? Tis relatief makkelijk zelf te doen met basic tools.
     
  6. #6 Reb, 5 dec 2023
    Laatst bewerkt: 5 dec 2023
    Serieus?? Oh, tja.. Ik ben wel een vrouw (zegt niks he! :P) met enigzins technisch inzicht, maar mijn man was altijd degene die aan onze auto's klustte (helaas is hij ziek..)
    Oke, aangepaste vraag:
    1. Waar kan ik het het beste laten doen?
    2. Waar koop je het best een turbo voor een diesel? (en maakt type/soort e.d. dan nog uit?)
    Want het kan geen gereviseerde zijn, moet nieuw (volgens de anwb man)

    Edit, mijn man zegt dat het best een precies werkje is, dus nee, ik ga het niet zelf doen.
     
    montagne en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Een goed gereviseerde turbo doet bijna niet onder voor een nieuwe maar kost wel een stuk minder. Er zijn diverse turbo revisie bedrijven die met garantie leveren. Of er iets in de Haarlemmermeer zit weet ik niet. Ook geen garage daar.

    kijk anders hier even
     
  8. Oke, dat klinkt al wat positiever dan wat de anwb me vertelde. En nieuw is wel beter, maar voor zo'n oude auto niet echt meer waard ben ik bang...
    Ik ben al aan het googelen. Dank. Ja qua garage wel lastig. Ik wil niet te ver hoeven rijden natuurlijk.
    (geen match op jouw link helaas)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Als het om een 1.6 gaat is dit bekend issue. Die verdient meer onderhoud, lees sneller olie verversen.

    Daar is namelijk bekend dat door de verstuivers( verstuiverlekkage) diesel bij de olie kan komen. Gevolg olie wordt te dik, klein oliefilter in aanzuig buis van de turbo verstopt raakt.
    Gevolg turbo geen smering en draait kapot.
    Bij plaatsen van nieuwe turbo moet je zeker weten dat je boldoende olieretour hebt. Je rijdt turbo al kapot door maar 100m te rijden, bij geen smering.

    Ergste gevsl us het carter onderuit oliedrap eruit scheppen. Nieuwe olie erin schoonmaak goedje erin. Dan bij warme motor aftappen. Hierna begin je pas met turbo inc slangen en banjobout te vervangen. Dan kan zijn dat de verstuivers eruit moeten om alles te reinigen en nieuwe afdichtingen plaatsen.
    Kosten 2700euro toen ik laatste keer alles heb moeten doen.

    Dit is wel uiterste geval
    Heb je wel voldoende olieretour bij turbo en olie wordt sneller dan 20.000km vervangen, dan heb je asn nieuwe turbo genoeg. 1200euro inc arbeid kan het zomaar nog kosten.
     
  10. Ja een 1.6 inderdaad..
    Zie het niet echt rooskleurig in..Of dure grap, of kans op terugkomend probleem, of andere auto en dus afscheid van deze..
    Zelf doen is geen optie, weinig ervaring en er komt dus meer bij kijken. (spoelen)

    Dat ik onlangs mijn roetfilter heb laten verwijderen en een andere uitlaat erop heb gekregen staat hier los van neem ik aan?
    Toen hebben zij voor de keuring (en ik daarvoor een hele periode af en toe) met hoog toerental gereden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Turbo's zijn slijtagedelen en als dit nog de originele turbo is heeft hij het heel lang volgehouden. Andere uitlaat zonder roetfilter zou er los van moeten staan, net als in hoge toeren rijden. Waarschijnlijk gedaan om de motor en alle onderdelen goed warm te krijgen zodat alle rotzooi er uit geblazen wordt.
    Eigenlijk zou je eerst moete uitzoeken wat de reden is dat de turbo het heeft begeven.
    Als het nog de originele is, is het niet heel erg gek.
    Als hij al eens vervangen is dan kan er van alles de reden zijn en wordt het een lastig verhaal want dan moet er ook van alles gecontroleerd worden. Injectoren die lekken of vervuild zijn kunnen de oorzaak zijn maar er kan nog zoveel meer de oorzaak zijn. Hoe is bijvoorbeeld het olieverbruik? dat kan al iets aanduiden als dat hoog is.
    Verder is het denk ik vooral een financiele kwestie wat voor jullie het beste is, een andere auto of deze laten repareren want je weet wat je er aan hebt. De occassionmarkt is momenteel erg grillig, je kunt eens kijken op gaspedaal.nl wat er binnen jullie budget te krijgen is. Voornaamste zaak is uitvinden waarom de turbo is overleden maar ook dat zal geld kosten. En afhankelijk daarvan zou je verder kunnen kijken of reparatie een optie is of toch een andere auto. Moeilijke keuze.
     
  12. Hoi Edgar,
    Ja dit is waarschijnlijk nog de originele, dus mooi dat hij dat al die tijd volgehouden heeft.
    En ja was om hem door de keuring te krijgen. Daarnaast had ik ook al een tijdje last van inhouden tijdens het rijden (en dat probleem bij meerdere instanties neergelegd) en ook dan reed ik even in hoog toerental en kwam er even stootje donkere rook uit de uitlaat (te erg eigenlijk..)
    Mijn man zegt in ieder geval dat de injectoren waarschijnlijk wel zouden kunnen lekken..
    En olieverbruik niet perse hoog, maar moest wel zo nu en dan bijvullen.
    Of die vervuild of dikker was nooit naar gekeken helaas. Vond het er wel altijd mooi glanzend uitzien (?)
    Klopt, naast het feit dat ik zo'n muts ben die gesteld is op haar auto, is de markt nu ook niet handig voor wat ik wil (sedan, diesel en modern genoeg maar niet ultra modern)
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Als je genoeg rijdt voor een diesel zijn er wel leuke auto’s te koop omdat bijna iedereen zijn diesel juist wegdoet en niemand ze wil kopen. Je kunt even kijken op gaspedaal.nl wat er binnen je budget te vinden is. En bijna iedereen hier heeft wel wat met zijn/haar auto hoor ikzelf ook. Dus dat is normaal
     
  14. Haha weet ik dat dat normaal is, is alleen zuur na al een dure uitgave van nog geen anderhalve maand geleden.
    Ik zal kijken inderdaad, ik heb op autotrack en autotrader bijna niks kunnen vinden van mijjn gading van sedan diesels (ja bmw's en mercedes'enzo..)
    Dank je en jullie hierboven ook allemaal.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Als je gaspedaal.nl gebruikt zoek je direct op heel veel auto sites via een website, dat is makkelijker. En ja ik snap je helemaal als je net een fikse uitgave hebt gedaan is het zuur als er nog een bij komt. Maar je zelf de afweging maken of je het waard vind. Ik schat in dat met wat je aangeeft gevonden te hebben dat je budget niet heel hoog is en je koopt dan wel weer een auto waar je de historie en gebruik maar van moet afwachten. Dan is het lastig of deze waarvan je weet wat je hebt laten maken of voor dat geld een nieuwe gok nemen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina