1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TURBO weer kapot

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bluemerlin, 2 feb 2012.

  1. #1 bluemerlin, 2 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2012
    Vandaag is de turbo van mijn Focus 1.6 TDCI uit 2006 weer kapot gegaan?

    in september 2010 is de turbo vervangen voor een hele nieuwe. Was na 200.000 km kapot gegaan. Toen is het gaskleppenhuis schoon gemaakt, nieuwe olie en intercooler is schoongemaakt maar NIET vervangen? Is mij ook niet voorgesteld, maar lees dat dit eigenlijk wel had moeten gebeuren? Ook motorhuis laten reinigen e.d om de staal stukjes eruit te halen voor zover kan. Vandaag, zijn we nog geen 30.000 km verder en hij is echt kapot. ANWB heeft gekeken en de schoepen zijn gehavend, maakt veel herrie, geen vermogen en op de platte wagen naar de Bovag garage waar hij destijds gemaakt was. NU was mij destijds gezegd 2 jaar garantie of zoveel duizend km geloof ik. Op de bon staat het niet. De garage zegt al meteen, hij is uit de garantie. Dat was een jaar?

    De anwb heeft gekeken naar de vermoedelijke reden, maar gaf aan dat alle slangen goed waren, geen olie lekkage, oliecarter voldoende gevuld. Hij dacht aan een niet correct uitgevoerde reparatie aan de turbo door achtergebleven stukje(s) staal. Tsja.....de garage gaat kijken waardoor het kapot is gegaan, maar je snapt natuurlijk wel dat die niet gaat zeggen dat het door een niet goed uitgevoerde reparatie komt. Het is een 2 man garage. 1 chef en 1 stagiar, dus die kijken de auto zelf weer na! Geen controle dus.

    NU MIJN VRAAG!!
    Dat dit niet zo snel kapot kan/mag gaan snap ik, maar wat zijn mij rechten? Heb ik helemaal niets of kan ik ergens mee aan komen. Fabrieksgarantie op het product? Coulance, helemaal inzetten op foute reparatie en kosten declareren op garage of is alles voor mij. Dit laatste lijkt mij niet. Het kostte mij toen volgens mij meer dan 1000 euro! En nu weer kapot.

    Helpt u mij aan het juiste antwoord om beslagen ten ijs te komen?
     
  2. je zou evt een externe garage een diagnose kunnen laten stellen zodat er niet gesjoemeld wordt door de huidige garage !
     
  3. #3 JW, 2 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2012
    Helaas komt dit vrij vaak voor bij de 1.6TDCI. De turbo gaat niet zomaar zonder reden kapot. Bij dit type motor wordt een kapotte turbo vrijwel altijd veroorzaakt door lekkage (langs de verstuivers) van verbrandingsgassen. Door deze lekkage komt er o.a. roet uit de verbrandingsruimte in de motorolie waardoor de motorolie langzaamaan steeds dikker wordt. Hierdoor raakt het zeefje dat in de olietoevoer van de turbo zit langzaam verstopt totdat de turbo te weinig smering krijgt en kapot loopt. Er zijn ook gevallen waarbij naast de kapotte turbo ook motorschade is ontstaan.

    Bij turboschade bij dit type motor is er een procedure die doorlopen moet worden om het carter en alle oliekanalen en leidingen te reinigen/spoelen, de oliezeefjes te vervangen en te bepalen of de hoeveelheid olie die naar de turbo gaat voldoende is. Ook moet dan de oorzaak worden aangepakt namelijk de lekkage langs de verstuivers. Al met al is dit een vrij kostbare (arbeidintensieve) reparatie die normaal gesproken veel meer zal kosten als €1000,-.

    Ik denk dat het na 2 jaar en 30.000km lastig zal zijn om te bewijzen dat de reparatie destijds niet goed is uitgevoerd. Je kan natuurlijk eerst het betreffende bedrijf ermee confronteren en proberen tot een oplossing te komen. Als dit op niets uitloopt kan je door een deskundig bedrijf een diagnose laten stellen en dit zwart op wit laten vastleggen. Daarnaast moet je je afvragen of je voldoende aan kunt tonen dat de reparatie destijds niet goed is uitgevoerd.
     
  4. Dat zou ik kunnen doen. Maar moet daarvoor de motor uit elkaar...dus kosten diagnose € .....heb daar niet veel ervaring mee
     
  5. Je moet duidelijk zijn, dat je verwacht dat er een vorm van compensatie komt omdat dit niet zo snel weer had mogen gebeuren. Wacht af wat de uitkomst is.

    Daarna moet je een afweging maken of de compensatie hoog genoeg is. Zo niet, wil je nog lang met de auto blijven rijden? Persoonlijk zou ik de auto weg doen en op zoek gaan naar een andere auto. Wanneer het weer een Ford is zoeken naar een 1.8 of 2.0 tdci. Liefst een 1.8 omdat die er zijn zonder dure roetfilter. Voor mijn gevoel blijft het investeren in een zwak blok, is het niet de turbo dan zijn het: lekkende verstuivers, nokkenas kettingspanner, te weinig smering in het blok, etc.

    Mocht het mij overkomen en dat komt vanzelf wel, dan gaat de focus met de 1.6 tdci de deur uit.
     
  6. Ben al beetje aan het zoeken geslagen op het web ook.

    Ik heb 4 auto's in onderhoud bij het bedrijf. Vader, vrouw, zusje en ik. Maar wilde eigenlijk wegens andere rare reparaties al weg. Maar dat weet hij nog niet, maar kan er wel druk mee uitoefenen in een evt onderhandeling.

    Las dat er garages waren die na reparatie 66000km en 3 jaar de turbo uit 60/40 verdeling vervingen. Ik heb aan mijn verstuivers nooit wat gemerkt. Geen hoog verbruik of lekkages gezien. De olie zal ff nagekeken moeten worden idd. Maar heb toen ook al mijn turboslang en andere slangen laten vervangen ivm scheuren?

    En dan moet je weten dat ik een hele rustige rijder ben, de auto altijd netjes even kort laat draaien voordat hij uit gaat....dus tas pakken, gordel los, rustig....en dan auto pas uit. Ook nooit korte stukjes met de auto. Enkel iedere dag Capelle Den Haag.
    Ben benieuwd, maar lees dus wel dat een product deugdelijk moet zijn. Dus a
    l het normaliter 150000 km mee zou moeten kunnen is 30000 onacceptabel en valt dit onder garantie, ook al zou de normale garantie verlopen zijn. Dan is er nog een consumentenbescherming die aangeeft dat een garage een deugdelijk product moet afleveren, of Bovag de reparatie deugdelijk moet zijn uitgevoerd.

    MOet eerlijk zeggen dat ik tussen de reparatie en dit defect nog 3x terug geweest ben met de turbo daar. Waarom? Vermogenverlies. Na reparatie heb ik nooit meer full speed kunnen rijden? Dus max 160 anders ging hij in noodloop en dat had ik voor de nieuwe turbo nooit gehad. Niet dat ik zo hard rij, maar gaat meer of een goede acceleratie zegmaar. Dat kan dus echt niet? Dit is ontstaan na de reparatie. Ze konden alle keren niets vinden, ook niet bij uitlezen van de boordcomputer. Dus heb het wel al 3x tussentijds gemeld, maar dacht omdat het niet vindbaar was....dan maar niet te hard accelereren of terugschakelen naar lagere versnelling. Gaat dit wel meenemen om e.e.a. aan te geven.

    Kortom...het is idd een slecht blok die 1.6. Nooit meer:badgrin:
    Geld voor een ander heb ik even niet zo snel bij de hand. Net een eigen zaak erbij gestart namelijk......

    Keep you posted
     
  7. bij hogere km-standen mag de 1.6 om de 15000ververst worden en beste is bij 10000 als je dit vol houdt dan gaat turbo het langst mee
    tevens moet je de oliekanalen goed doorblazen en schoonmaken (doorblazen met wat remreiniger en laten uitlekken bijvoorbeeld)
    carterpan onderuit om daar ook alles schoon te maken
    als je het goed doet
    dan ben je voor het vervangen van de turbo al snel 2850euro kwijt
    gemak gezegt 3000euro
    dan hebben ze alles gedaan wat peugeot voorschrijft (en dus ford ook ivm motor gelijk is)
    verstuivers ->brandplaatjes en alles vv
    boven op de kop alles losgehad
    vacuumpomp schoongemaakt en nieuwe ringen
    turbo, leiding en retour gemeten 200ml in bepaalde tijd
    filter uit de leiding tegen verstoping te voorkomen
    oliezeef in de carter vv
    oliekanalen gereinigd
    alleen turbo olie vv is al 1800euro turbo zit ongeveer op 1000euro

    als het moertje afloopt dan heeft het niet te maken met olie
    rest wel

    ook altijd motor rustig warm laten rijden en dan pas mee gaan doen wat je wil
    bij afzetten 5-10seconden minimaal stationaair laten draaien.

    verder staat in procedure ook dat olie met oliereiniger warm moet draaien en dan alle olie met warme motor aftappen
    carterpan onderuit en alles laten uitlekken
    zo is alle het vuil er uit

    verder nieuwe turbo erop en als alles erop zit olie erin en stationaair warm laten draaien
    als dit gedaan is proefrit en max 2500rpm draaien (zodat turbo niet veel werkt)
    1x mag je doortrekken om te kijken of hij storing vrij is en goed is
    als je de auto aan klant meegeeft eerste 500km moet er altijd rustig gereden worden en niet teveel toeren draaien

    beste is dan bij een vervuilde motor dat je 1000km nieuwe olie erop doet
    dan zou je totaal op 3x olie + filter komen



    als je door iemand laat doen die vaker heeft gedaan en ook de exacte methode heeft dan had je de turbo nog 2ton meegegaan
    nu is hij kapot en ben bang dat ze de nieuwe turbo teveel hebben belast na montage
    en niet rustig hebben laten inlopen

    collega heeft gehad dat turbo kapot was in 500meter
    lease had turbo geleverd, wij gemonteerd en meer mochten we niet doen ivm olie retour niet gemeten turbo vast gelopen en hadden we het daarna wel alles vergoed gekregen
     
  8. Deze uitgebreide informatie en procedure heb ik niet gehad na ontvangst van de auto. En dit alles is zeker niet gedaan de vorige keer. Weet zeker dat de intercooler niets gedaan is, want staat ook niet op de bon. Was volgens mij toen over de 1000 euro kwijt.

    Goede en duidelijke informatie en boven de 2500 toeren is hij zeker wel geweest toen na reparatie. Merkte wel direct toen dat ik (veel) minder vermogen had als de originele turbo. 3x terug, heeeeeel vaak storing en zowel de Bovag vakgarage als de dealer konden het niet vinden.

    Ik heb altijd het gevoel gehad dat het de turbo is geweest die toch niet goed was, maar als ze blijven aangeven dat het wel zo is wat moet je dan nog?

    Ga jouw post even uitprinten. Merci
     
  9. wat voor oliekwaliteit zit erin de motor?
    hoelang heb je gereden met de olie?

    overigens verstopt de retour van de turbo waardoor die geen olie meer kan aanvoeren, hierdoor lopen ze stuk, had er laatst ook 1 waar de turbo ook net van vv was, deze was dus ook niet goed gemonteerd, en was het boutje van de turbo los gelopen. van deze was de retour, 10 mm opening helemaal dichtgeslibt.

    sowiezo moeten alle aanbouwdelen los, je oliezeef + leidingen moeten vv worden, je injectoren kan je ook aandraaien, dit moet sowiezo elke beurt.

    waarom ze kapot lopen, slecht onderhoud, en na kapotlopen verkeerde montage, de 1,6 motoren kunnen ook makkelijk 3 ton lopen, mits ze maar goed onderhoud krijgen.



    truckerowner, hoe kun je een turbo inrijden?

    het is gesmeerd met een oliefilm, niet hoeft op elklaar in te slijten, hoezo dan inrijden?
     
  10. inrijden in misschien verkeerde woord inlopen is misschien beter
    als ze de turbo monteren mag je volgens montagevoorschriften de turbo de eerste 100 km niet echt overdreven belasten
    dit houdt in voorzichtig warm rijden en dan bij warm pas gebruiken

    zijn mensen die denken van fijn nieuwe turbo en stampen hem af als of ze net niks hebben afgerekend
    dat met de gedachten van dat het goed is, maar juist de eerst km's moet hij goed ingelopen zijn
    zodat de oliefilm langere tijd op de juiste plek is geweest

    rij je lomp als een gek er mee dan is de oliefilm erwel maar gaat problemen geven

    hoe of wat kan ik niet uitleggen in de juiste woorden
    maar weet wel de methode die gehanteerd moet worden
    stationaair warm draaien en bij proefrit 1x extreem belasten
    als je zegt turbo zit en rijden, dan gaat de turbo makkelijker en sneller kapot
     
  11. Net langs garage geweest.

    Hebben met de rondgereden? Even belast om te kijken hoe de turbo reageerde? Ik heb heb voor een stukje van wat op een platte wagen laten vervoeren door de ANWB, voor de deur laten rollen omdat hij niet mocht draaien en zij gaan even een proefritje maken voordat ze uberhaupt de inlaat even hebben bekeken?

    Kan dit of is dit gewoon ronduit dom? Heb nu echt het idee dat er mogelijk nevenschade kan ontstaan. Staat nu weer voor de deur stil. Op de teller zie ik dat er 3 km mee gereden is en dus de Turbo gebruikt om hem te luisteren voelen?
     
  12. Rijden met kapotte schoepen in een turbo lijkt mij niet erg goed voor de motor, denk dat de anwb de garagehouder niet goed heeft verteld wat er met de auto aan de hand is.
     
  13. Nee, ik heb het zelf verteld. Ook uitgelegd dat hij niet mag rijden, omdat de ANWB zag dat de schoepen kapot waren.

    Dus vond het echt zo vreemd dat hij er wel in gereden heeft?
     
  14. Opzich maakt het geen hol uit, want ik neem niet aan dat je/of zij weer een nieuwe turbo op dit blok gaan schroeven.. Ruilmotor lijkt me een beter idee..
     
  15. Op zich maakt het denk ik wel een hol uit. Ik heb geen 1000den euro's spaarcenten namelijk en een garage gaat dit blok niet voor mij betalen...

    Dus is herstel dan geen optie?? Ga er nog steeds van uit dat zij dit gaan verhelpen onder garantie. Dus nieuwe turbo en intercooler, schoonmaken olie. Of is een nieuw herstel niet mogelijk??
     
  16. #16 antig01, 8 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2012
    Nou ik zou op een blok waar al 2 turbo's op vast zijn gelopen nooit, maar dan ook echt nooit nog een 3e turbo gaan schroeven.

    Ik heb veel ervaringen met het vervangen van deze turbo's en wij als dealer doen het altijd als volgt als er een turbo is vastgelopen:
    Ik demonteer als eerst de vacuumpomp, deze zit helemaal bovenin het blok, en als deze dus vol zit met ijzerdeeltjes, weet je zeker dat de rest van het blok ook vol zit.
    Ook de retourslang van de turbo is een goede indicatie om te bepalen hoeveel ijzer er in het blok zit.

    Als dit beide meevalt, vervangen we de turbo a.h.v de procedure (spoelen enz)
    Als beide vol met gruis zit, adviseren we de klant dringend meteen een ruilmotor (of een van de sloop, afhankelijk van wat de auto nog waard is) te monteren.

    Want als je een toch een andere turbo monteert, ondanks dat je je helemaal verloren spoelt en alles schoonmaakt, heb je toch nog kans dat ie op nieuw vastloopt!

    Sinds we deze indicatiepunten toepassen is het altijd nog goed gegaan met de door mij gemonteerde turbo's

    Daarnaast heb ik een goedkoop adres in België waar ze veel van deze motoren hebben, waardoor het vervangen van de motor voor een exemplaar met 30-50 dkm soms nog goedkoper uitkomt als een nieuwe turbo met heel het ratteplan!
     

Deel Deze Pagina