1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo problemen Focus 1.0 Ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door SanderV, 6 feb 2024.

  1. Goedenavond forumleden,

    Ik ben hier nieuw dus schiet me niet af als ik in een verkeerde topic zit.

    Ik zit met een hardnekkig probleem waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

    Ik heb een Focus wagon mk3.5 uit 2016 met de 1.0 EcoBoost motor.

    Het is een prima wagen alleen nu zit ik met het probleem dat ik vermogen mis van de turbo.

    Als de motor koud is dan krijg ik boost rond de 2000 toeren en als de motor warm is pas rond de 3500 toeren. Lijkt me niet de bedoeling.

    De turbo is vorig jaar vervangen en heeft nu zo 20000 km meegelopen. De vacuĆ¼mpomp is recent vervangen. Het turbo membraan is nog intact. MAF sensor en MAP sensor tevens als turbodruk sensor zijn vervangen. Er zitten geen scheuren of lekkages op de slangen. Wat zou het probleem kunnen zijn?

    Moet ik aan de waste gate denken of de solenoid?

    Ik hoop dat iemand advies heeft want de auto heeft pas recent deze klachten. Daarvoor had ik altijd vermogen vanaf 2000 toeren.

    De auto geeft geen foutcodes.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Laten uitlezen lijkt me de eerste stap. Aan de hand daarvan verder kijken. Het kan zoveel zijn hoewel er al een aantal punten zijn aangepakt blijft het lastig te zeggen
     
  3. Bedankt voor je reactie Edgar, het vervelende is dat hij is uitgelezen en geen foutcodes vertoont
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Waarmee uitgelezen de ene scanner ziet meer dan de ander.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  5. De auto is bij de Ford dealer uitgelezen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Eigenlijk elke reguliere oorzaak die je zo kan bedenken is al gedaan. Ok zou toch eens kijken of er iemand in de buurt forscan voor handen heeft zodat je zelf kan uitlezen. Ik ken je ford dealer niet maar, en dat geld voor bijna elk merk tegenwoordig, dealers zijn niet meer wat het was op uitzondering na. Ik kan me niet voorstellen dat er geen foutmelding is eerlijk gezegd. Vandaar. Er is hier een topic met wie welke services waar aan bied en kun je even kijken of iemand in jouw regio zit.
     
  7. Bedankt voor de tip Edgar!
     
  8. Misschien een lekke turboslang? dat ie druk verliest en pas bij hogere toeren de druk kan doorgeven.
     
  9. Wastegate is samen met de turbo als het goed is vervangen.

    Mogelijk dat er wel storing optreed maar door opnieuw starten je dit wist. Ivm na starten de fout weg is.

    Daarnaast met een goeie scanner diverse waardes uitlezen. En vergelijken. Kijken wat er precies gebeurt.

    Wordt je turbo bij 2000rpm 100% aangestuurd voor max vermogen. En bij warme motor ook maar turbodruk blijf 0.5bar ipv 1.4bar dat je bij koude motor hebt.

    Controleer ook je intercooler. Kan deze vrij ademen.
    Want met me oude focus had ik bij koude motor meer vermogen onder in dan met warme motor. Dit puur ivm lage snelheid inlaatluchttemperatuur oploopt en dus wat meer inhield bij warme motor.
    Met grotere intercooler was dit probleem dan ook weg.

    Mijn vraag is er uberhaubt wel diagnose gesteld doormiddel van rijden en metinggegevens raadplegen. Vergelijken met andere auto bij warme motor. Die het probleem niet heeft.

    Is je inlaatsysteem afgeperst. Oftewel rook wordt erin geblazen en zo gekeken of het ergens ontsnapt.

    Lekke turboslang krijg je altijd storing op.
    Rede is dat luchtmassameter meet 10liter lucht. En de motor verbruikt 8liter lucht. Dan lekt het en dus storing. Storing op luchtmassameter en de Rede dat deze vaak onnodig is vervangen. Ivm een lekke luchtslang was
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Bedankt voor deze reactie, hier kan ik zeker wat mee
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Probleem opgelost!!!

    Na lang speurwerk onder de motorkap is het probleem eindelijk gevonden. Kabelbreuk in de turbodruk sensor (de vorige eigenaar had de kabelboom geknakt onder de lucht inlaat buis gedaan waardoor er sporadisch storing optrad). De focus rijd weer zoals het moet!

    Bedankt allemaal voor het meedenken!
     
    Martin123t, Paul_U, M.Blaak en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. mooi dat het opgelost is :thumbup:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Ja, fijn om te horen, en bedankt voor het delen van de oplossing.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina