1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo internal wastegate vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PhoenixNLx, 10 sep 2019.

  1. Ik heb het volgende bij mij 1.6 ecoboost.
    Wanneer ik bijvoorbeeld 50 rij en mijn gas loslaat hoor ik de stang van de wastegate op de turbo ratelen. Daar zit dus speling op. Ook gediagnosticeerd door onze enige echte @Eric-rally :)

    Nu doet de turbo het nog goed en ik ruik verder geen uitlaatgassen in de auto oid.

    Is het mogelijk de wastegate zelf te vervangen met bijvoorbeeld: https://www.aetmotorsport.com/produ...astegate-actuator-ford-fiesta-st-1-6-ecoboost

    Heeft de fiesta ST dezelfde turbo? Gaat dit passen? Wat voor onderdelen moeten er dan nog meer worden vervangen?
    Of moet de hele turbo vervangen worden?

    Ik hoor het graag.
     
  2. Ik denk dat dit aan de hand is ongeveer:

     
  3. turbosmart klep vervangt alleen het uitwendige deel,
    inwendige deel dus de klep en de arm zelf verander je niet. zolang je turbo goed doet en komende maanden toch met raam dicht rijdt zul je het minder last van hebben.

    veel klanten/rijders merken dit niet eens, heb zelf nooit een turbo voor deze spelling vervangen.
    wel toen de as zelf spelling vertoonde en voor apk vervangen moest worden ivm hij uitlaatgas erlangs lekte.
    enige rede dat ik turbo's verder verving was omdat ze kapot waren gelopen of omdat hij te weinig druk op bouwde.

    als je bij turbohoet besteld krijg je altijd montage set bij.
    dus nieuwe pakkingen en o-ringen.
    alleen voor een geluidje 820euro kwijt te zijn voor gereviseerde turbo. dat is best veel.
    2de hands kun je namelijk met hetzelfde issue zitten. of andere dingen
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. Is dit nu de actuator voor de wastegate of voor de variabele geometrie? En kan de actuator voor de variabele geometrie wel gewoon vervangen worden indien deze vastzit?
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  5. Ik heb werkelijk geen idee! Ik vraag me gewoon af of het onderdeel los van de turbo te vervangen is.
     
  6. Ik vermoed dus dat hij een keer uitlaatgassen gaat lekken en dan moet ik dus de hele turbo vervangen?
    Opzich met 170k en turbo voor de eerste keer vervangen is niet een schande toch?
    Hij heeft al paar oplawaaien gehad vanwege koelvloeistof probleem.
     
  7. Dat is mij dus ook niet helemaal duidelijk. Als je het onderdeel al los op de kop kunt tikken, zorg dan wel dat je de wastegate opnieuw af laat stellen door een specialist. Echter correct me if I'm wrong, dit is wat ik zo her en der erover gelezen heb.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. #8 JW, 11 sep 2019
    Laatst bewerkt: 12 sep 2019
    Dit type turbo heeft een vaste geometrie en heeft dus ook alleen een door middel van ̶v̶a̶c̶u̶ü̶m̶ turbodruk bediende actuator voor de wastegate.

    Buiten de recirculatieklep (recirc valve) levert Ford geen losse onderdelen van de turbo. Indien er een defect is aan de turbo zal een Ford dealer dus de gehele turbo vervangen.

    In geval van een defecte wastegate actuator kan je deze vervangen door een origineel exemplaar welke word verkocht door PumaSpeed (de originele actuators blijven over bij de productie van hybride turbo's) of een uprated wastegate actuator van TurboSmart.


    Bij de ECOboost motoren wordt de wastegate volledig aangestuurd door de PCM. De wastegate solenoid wordt d.m.v. een PWM signaal aangestuurd. Hierbij bepaald de PCM dus volledig hoeveel ̶v̶a̶c̶u̶ü̶m̶ turbodruk er op de wastegate actuator komt te staan en of en hoever de wastegate open gaat.

    Bij een wastegate die volledig door de turbodruk wordt bediend is de afstelling van de wastegate actuator zeer kritisch omdat de afstelling direct invloed heeft op de hoeveelheid turbodruk (en dus ook op het vermogen van de motor). Bij een door de PCM aangestuurde wastegate is de afstelling wat minder kritisch. De PCM bepaald immers of en hoever de wastegate opent. Feitelijk stel je hierbij alleen de preload (voorspanning) van de actuator af. TurboSmart adviseert bijvoorbeeld de wastegate dicht te houden en de actuator stang dusdanig af te stellen dat de stang soepel op de wastegate arm past. Vervolgens geef je de actuator een preload van 2 mm.
     
    PhoenixNLx en Anithing vinden dit leuk.
  9. Ah kijk, dit is info waar je iets aan hebt. Ik was altijd in de veronderstelling dat de 1.6 Ecoboost een VGT had, dus een turbo met variabele geometrie? Weer iets geleerd dus.

    Turbosmart heeft enkel een WGA in het assortiment voor een ST en RS, en dan ook nog eens met verschillende drukken waarbij de wastegate opent. Welke is dan meest geschikt voor de 1.6?

    Weet jij toevallig ook het typenummer voor de solenoid? Gewoon die van Pierburg, die schijnen net zo goed te zijn volgens de ervaringen van forumleden.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  10. Voor de 1.6 ECOboost geeft Turbosmart de TS-0622-7072 wastegate actuator op.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  11. Die is voor de Fiesta ST 1.6 Ecoboost, ik dacht dat die niet uitwisselbaar waren?
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  12. Bij mijn weten zijn deze gewoon gelijk. De turbo's zijn in ieder geval gelijk. Afhankelijk van de productiedatum is alleen de recirculatieklep anders.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  13. PhoenixNLx vindt dit leuk.
  14. Mag ik dus concluderen dat het niet heel veel kwaad kan dus? Als ik de turbosmart TS-0622-7072 (laat) monteren zou het moeten zijn opgelost? Of heeft die klep dan alsnog speling?
    De auto is uit mei, 2011, first edition.
    Als dit de oplossing is laat ik meteen het membraam vervangen door een Turbosmart: TS-0203-1259.
    Scheelt behoorlijk wat geld dan een nieuwe turbo te monteren.
     
  15. De Turbosmart TS-0622-7072 vervangt alleen de wastegate actuator (waarmee de wastegate klep wordt bediend). Hiermee veranderd er dus niets aan het wastegate mechanisme zelf. Wanneer er speling zit op het wastegate mechanisme ga je dit dus met de Turbosmart TS-0622-7072 niet oplossen.

    Als ik het me goed herinner wordt de turbo van de 1.6 ECOboost geproduceerd door Garrett. Mogelijk kan Garrett wel losse onderdelen voor de turbo van de 1.6 ECOboost leveren.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  16. Ja precies dat dacht ik al. Ik kan zelf het niet vervangen denk ik. Ook al zou ik het onderdeel hebben. Ik kan ze bij Garrett wel eens even mailen. En dan nog iemand vinden die het kan vervangen...
    Maar volgens jou zorgt de PCM er dus voor dat het geen 'kwaad' kan?
     
  17. Zoals hierboven beschreven is de wastegate (WG) inderdaad niet los te vervangen.
    Productietechnisch wordt in de productielijn de WG in een bepaalde positie gezet (veelal volledig dicht), wordt de actuator op een bepaalde druk (positie) gezet en wordt daarna de wastegate aan de actuator gelast of in unieke gevallen geschroeft.

    Ik durf niet te zeggen hoe het bij dit specifieke type focus zit, maar er kunnen twee soorten slijtage zijn:
    - Slijtage aan de interne WG, dit ga je niet op kunnen lossen. De WG is niet los te vervangen, daar deze niet uit het turbinehuis kan
    - Het kan zijn dat de lever aan het eind van je actuator uitgesleten is op de pin, dit zou je inderdaad op kunnen lossen door een nieuw uiteinde op je actuator te schroeven en deze juist af te stellen.

    Als je een volledig nieuwe actuator koopt - let op de veersterkte, dit bepaald namelijk het gedrag van je WG.

    Als je foto's filmpjes van je systeem kunt uploaden is het beter beoordelen wat er gesleten is.

    Grt!
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  18. Dank voor je reactie! Nou momenteel zit de turbo er nog gezellig in een werkt hij nog uitstekend. Ik ben mn opties aan het bekijken, want inderdaad een nieuwe turbo erin laten zetten is behoorlijk duur :)

    Als de stang van de wastegate vastgehouden wordt is het ratelgeluid weer weg. Dus het lijkt inderdaad alleen speling in de stang te zijn en ik denk minder in de gate zelf.
    Ik vraag me alleen af wie zo'n stang dan kan vervangen voor me. Een universele garage heeft dat misschien niet zo vaak gedaan en weer dus niet exact hoe dit afgesteld moet worden?
     
  19. Was zelf ook lange tijd in veronderstelling dat het met vgt had. Alleen blijkt een wastegate te zijn.

    Als je vinger tegen de wastegate actuator stang houd is het geluid altijd weg.
    De interne as/klep kan dan niet meer resoneren ivm je het tegen houdt.
    Zou zeggen zolang hij niet lekt niks aan doen. Lekt hij uitlaatgas dan is vv wel noodzakelijk

    Mocht het geluid te veel storen dan kun je altijd nog zeggen zet er een nieuwe op.
    Een nieuwe turbo reageert vaak ook merkbaar beter als een oude.

    De grote vrienden van wiki zeggen
    I4 1.6: Borg Warner KP39 low inertia turbo
    I3 1.5: Continental RAAX low-inertia turbocharger
    Van de 1.0 staat er niet bij
     
  20. Ik heb het nog even nagezocht en de Fiesta ST (MK7.5) heeft dezelfde turbo als de 1.6 ECOboost in de Focus 3. Dit is een voor Ford aangepaste versie van de Borg Warner KP39 turbo.

    In Etis geeft Ford de volgende informatie over de wastegate van de 1.6 ECOboost:

    This is an exhaust gas turbocharger with fixed turbine geometry and a turbocharger bypass valve.

    The boost pressure is controlled by the boost pressure control solenoid valve. It controls the opening cross-section of the turbocharger bypass valve via the turbocharger pressure control. The PCM (powertrain control module) receives information on the currently available boost pressure from the MAPT (manifold absolute pressure and temperature) sensor. This is therefore a closed loop.The boost pressure for the respective operating states is individually set via the solenoid valve.
    Boost pressure from the compressor wheel is applied at the solenoid valve. The solenoid valve is actuated by the PCM by means of PWM (pulse width modulation).

    The pressure acting on the turbocharger vacuum control is therefore dependent on the applied boost pressure and the duty cycle of the PWM signal. The following guidelines apply for actuation of the solenoid valve:
    •duty cycle about 80 % = turbocharger bypass valve fully closed
    •duty cycle about 20 % = turbocharger bypass valve fully open


    Bij dit type turbo staat de wastegate wanneer er geen turbodruk is dus standaard dicht (normally closed) en wordt er van de turbodruk gebruik gemaakt om de wastegate te openen. Vanaf de drukzijde van de compressor gaat een slang naar de wastegate solenoid waarop druk komt te staan wanneer de turbo druk opbouwt. Door een PWM signaal op de wastegate solenoid te zetten regelt de PCM de hoeveelheid druk die op de wastegate actuator komt te staan. De combinatie van de hoeveelheid turbodruk en (duty cycle van) het PWM signaal vanuit de PCM bepalen dus of en hoever de wastegate wordt geopend.

    Gezien de wastegate d.m.v. de veer in de wastegate actuator wordt gesloten is het dus van belang dat de preload correct is afgesteld en dat de veerdruk van de wastegate actuator in verhouding is met de turbodruk. Wanneer de veer te slap is in verhouding tot de turbodruk zal de wastegate te vroeg kunnen worden geopend.



    De 1.0 ECOboost in de Focus 3 heeft een turbo welke door Continental/Schaeffler is geproduceerd. Dit type turbo is speciaal voor de 1.0 ECOboost ontwikkeld en kom je dan ook niet op andere motoren tegen.

    Bij de 1.0 ECOboost werkt de wastegate anders als bij de 1.6 ECOboost. Bij de 1.0 ECOboost staat de wastegate standaard open (normally open) en wordt van het vacuüm van de vacuümpomp op de motor gebruik gemaakt om de wastegate te sluiten. Vanaf de vacuümpomp gaat een vacuümleiding/slang naar de wastegate solenoid waarop vacuum komt te staan wanneer de motor draait. Door een PWM signaal op de wastegate solenoid te zetten regelt de PCM de hoeveelheid vacuüm die op de wastegate actuator komt te staan. Door middel van het PWM signaal (duty cycle) regelt de PCM dus of en hoever de wastegate wordt geopend.

    Doordat de wastegate actuator van de 1.0 ECOboost de wastegate (tegen de veerdruk in) sluit d.m.v. vacuüm heeft deze ook geen preload van de veer. De enige manier om deze wastegate actuator nauwkeurig af te kunnen stellen is door er een nauwkeurig regelbaar vacuum op aan te sluiten. Echter zonder de juiste afstelwaardes (welke Ford uiteraard niet vrijgeeft) is dit praktisch niet te doen.

    Bij mijn weten zijn er voor de 1.0 ECOboost geen aftermarket uprated wastegate actuators (ik ben ze in ieder geval nog niet tegengekomen). Doordat bij de 1.0 ECOboost de wastegate actuator tegenovergesteld werkt als bij de 1.6 ECOboost is het ook niet mogelijk om een gemodificeerde uprated wastegate actuator van een 1.6 ECOboost te gebruiken.
     
    PhoenixNLx en NicoFocus3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina