1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

turbo inbouwen

Discussie in 'Performance' gestart door opstal, 25 sep 2010.

  1. goedenmorgen heren en dames,

    ik heb een ford focus 1.8 16v zetec uit 1999.

    nou had ik een plannetje in me hoofd om er een turbo in te bouwen voor meer pk's omdat chiptuning naar mijn idee nog te weinig uithaalt. maar is er iemand die hier ervaring me heeft of goede adressen weten waar ze er wel ervaring mee hebben.

    mocht je nog andere tips hebben om de pk omhoog te brengen laat het me weten ik sta voor alles open.


    groeten john:ford:
     
  2. Heb je enig idee wat het kost? Als je alles zelf doet dan ben je al snel €3500.- kwijt.
    Wil je echt doorzetten dan adviseer ik je om een stand-alone ECU van Adaptronic te kopen. Kost wat maar in barbapapa-taal kun je alles regelen wat je maar wilt.

    www.adaptronic.nl
     
  3. Hurricane racing in Heerhugowaard.

    Goedkoper is om een ST170 aan te schaffen; dan heb je (betrouwbaar) al 58 pk meer!
     
  4. Je heb wel E-bay kitjes...:)
     
  5. het is wel te doen...
    alleen kom je op een lage druk te draaien 0,3 tot 0,4 bar en je zult alles moeten verstevigen zoals drijfstangen drijfstanglagers andere zuigers
    je versnellingbak moet aangepakt worden
    je uitlaat systeem moet aangepast worden

    en dat is nog niet eens de helft
     
  6. Iedereen geeft weer verkeerde mening ;) Ben bij rica geweest je draait op 0,5 bar rond de 50 pk extra. Inlaat word op maat gemaakt uitlaatspruitstuk ook. Turbo met intercooler andere injectoren en je software van je comp word herschreven. Kosten rond de 2500 euro. Verder is het 1 en al onzin over gesmede zuigers andere lagers enzzzzzz. Ga het eerst allemaal navragen voor er antwoorden worden gegeven. ;)
     
  7. gewoon een groter blok erin hangen, wat al kant en klaar is ?
     
  8. Met andere woorden als Rica het zegt dan is het goed :shrug: Mijn ervaringen met Rica zijn op zich wel oke maar om te zeggen dat ze het altijd bij het rechte eind hebben, ........ nee zeer zeker niet, vergeet niet dat Rica gespecialiseerd is in Volvo motoren.

    Onderschat de kennis welke op dit forum aanwezig is niet ;)
     
  9. wil niet veel zeggen maar de volvo motoren zit de kennis in van de ford
    en visa versa
    denk zelf dat ford de 2.5liter 5 cilinder motor heeft gemaakt
    ford en volvo motoren moeten bij 160.000km riem vervangen
    om die en meerdere reden denk ik dat de motoren van ford en volvo tegen elkaar liggen en ford en psamotor (1.6hdi peugeot motor, die ook in ford ligt) veel verder van elkaar liggen

    maar dat maakt niet uit
    conclusie is dat er veel geld voor nodig is om meer vermogen te krijgen
    dat is zo en blijft zo
    goedkoopste is soms andere motor in te leggen
    dit geldt voornamelijk als je van 1.4 naar 2.0 gaat meer vermogen maar weinig kosten extra (echter moet herkeurd worden ivm cilinderinhoud op kenteken niet klopt)

    in dit geval moet de cat vervangen woorden en verder in de uitlaat gelast worden ivm geen plek voor de turbo te kunnen plaatsen dan
    meteen cat-vervanger en je hebt met goeie uitlaat 15pk kunnen winnen
    inlaat compleet aangepast worden wat ook weer vermogen geeft maar goed
    denk dat je met een complete nieuwe uitlaat systeem tegen de 15pk kunt winnen
    echter je zit dan wel ergens al rond de 1100euro
    400 voor 4-2-1spruitstuk
    tussenpijp zit dacht ik bij
    cat -vervanger plus rest van de uitlaat kom je ook al gauw aan de 600

    ik vind het al teveel geld ervoor
    maar in dit geval kun je nog geen turbo monteren
    heb je een spruitstuk waar dat wel kan dan moet je nog tussenpijp en de rest hebben
     
  10. Uitlaat hoeft niet verlast te worden in ieder geval bij mij hoefde dat niet omdat er voor het blok genoeg ruimte was om de turbo te plaatsen. Maar wat je al zegt het is gewoon te veel geld in het totaal plaatje. Waar ik bang voor ben is dat bij mij de krukaslager al kapot was gedraait na 84.000 km en wat doet deze vermogen alsnog met het blok. Hang er dan een 2 liter in die je ergens betrouwbaar bij een sloop kan halen of iets ben je hetzelfde kwijt en je heb een stuk meer vermogen met een blok die het allemaal wel aan kan. ;)
     
  11. Lijkt me logische als je zoveel dingen samen hebt gedaan en de ene een dochter onderneming van de ander is geweest ;)


    Maar waar haal je deze wijsheid in godsnaam vandaan :confused:
    Ford staat bekent om het motoren shoppen, PSA en Volvo springen daarbij het meest in het oog. Daarnaast ontwikkeld Ford ook zelf een aantal motoren maar zeker geen 2.5 5 cilinder, deze is echt al jaren geleden door Volvo ontwikkeld ;)
     
  12. eerste klopt idokus
    tweede is een gedachte
    dit omdat de d-riem interval gelijk ligt
    denk dat ik in de war zat met de 2.0 van volvo
    in de volvo v40, deze is echter inderdaad niet gelijk aan de zetec en duratec
    psa is een geluk qua interval want daar moet hij vervangen worden bij een kapotte waterpomp, of lekkende kleppendeksels
    anders kom je pas bij 240.000km aan de buurt
    dat gaat over de 1.6hdi
    de 2.0hdi zat dacht ik wel op 120 of 150.000km
    maar dit is ook een heel andere motor
    2.0hdi en 2.2hdi zijn dw10 en dw12 motoren, dv4 en dv6 zijn 1.4 en 1.6hdi blokken
     
  13. #14 Danny, 27 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2010
    we hebben hier nu al medere turbo projecten gedaan.. (motoren zonder turbo en daar een turbo opgezet)
    toch moet je uit veiligheid wel gaan denken aan andere zuigers omdat de verbranding een stuk hoger wordt waardoor de tempratuur aanzienlijk toeneemt, mocht je dan vervolgens 1x het circuit opgaan heb je kans dat je orginele zuigers kunnen gaan smelten, voor dagelijks gebruik zullen de orginele zuigers ook wel voldoen maar ben benieuwd wat er op een circuit gebeurt...

    en je drijfstanglagers is ook niet echt een slecht plan om die te laten vervangen 50pk extra is niet niets...

    maja dat is mijn mening en ervaring
     
  14. Dus eigenlijk zeg je dat Ford slechte motoren heeft? Ik heb naast m'n Focus ook nog een Swift GTi met turbo gehad (nu heb ik een Swift cabrio met GTi motor) en die hebben standaard 101Pk op de krukas.
    Nu het monteren van een low boost setupje kwam ik op 160Pk uit op de krukas. Niet slecht dacht ik met maar 0,4bar turbodruk.
    Ik reed dus met weinig druk maar het is bewezen en zelf gezien dat er dik 200Pk uit gehaald kon worden zonder de internals aan te passen. Goede en sterke motorblokken dus.
    Ik denk dat je bij een Ford best wel een low boost setupje kunt monteren zonder iets aan de internals te veranderen. Zoals ik al zei moet je dan gaan voor een adaptronic standalone ECU. Vergeet dan niet 98 te tanken;).
     
  15. komen we maar op 1 manier achter
    wie bouwt er een turbo op :P

    20 a 30 pk extra houden ze denk ik wel rekening (caravan trekken enz)
     
  16. ik heb hier en daar gekeken en dat gaat een dure hobby worden.
    het is alleen zo jammer dat chip tuning zo weinig uithaald op een focus mk1 uit 1999 ik las om en nabij de 15 pk maar het turbo verhaal moet ik maar een beetje uit me hoofd zetten.
    wel is het me opgevallen dat je nergens iets kan vinden over een kompressor zoals je dit bij bmw en mercedes hebt.

    maar ja mocht iemand toch nog goede tips hebben dan hoor ik dat graag
     
  17. Even correctie; voor mijn auto staat er 10 jaar of 200.000 km voor.......

    Bron : etis.ford.com
     
  18. En ik heb zeker mijn twijfels bij Rica.

    2 keer een rollenbankmeting van 2 auto's, allebei samen in 2006 om het vermogen eens een keer te weten en nog een keer in 2008 maar nu gewoon voor de gein, maar met exact dezelfde setup per auto als dat ze hadden de eerste keer bij exact dezelfde rollenbank. En ALLEBEI de auto's bij de tweede meting in 2008 45PK minder als de eerste keer in 2006!!

    En Rica kan het gewoon totaal niet uitleggen hoe dat in godsnaam mogelijk is... Kortom, ze testen met instellingen die de ene keer anders zijn dan de andere, maar wat ze precies wijzigen weten ze zelf ook niet.:?
     

Deel Deze Pagina