1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.5 EcoBoost 150pk Tuning: Hoe, wat, waar en hoeveel?

Discussie in 'Performance' gestart door redah, 20 aug 2017.

  1. En, (rijdend in FF 3.2 125pk 1l), zou het voor deze motor in de Focus net zo goed werken als in de Fiesta hierboven van Chris? Ik twijfel een beetje, die tijdelijke boost van 200 voelt lekker, maar de Focus kan meer gebruiken lijkt. Ook dat turbogat, is daar wat (met BF oid) te doen? Of kan je beter van de 125 pk afblijven...
     
  2. [MENTION=39500]Jeroenorad[/MENTION]; Ik heb ooit een paar jaar terug gereden met een FF 3.1 1.0 125pk. Dus weet niet meer precies het karakter van de 1.0 in de FF. Maar ik ga er gemakshalve vanuit dat het turbogat waar je het over hebt hetzelfde is als bij de Fiesta. Ook op snelheid wil het even duren voordat de 3 pitter echt op gang is. Bijvoorbeeld in de file, als je stapvoets rijd, en er plots snelheid wordt gemaakt is het turbogat erg irritant. Aangezien je niet kan aansluiten op je voorganger. De 1.0 voelt daardoor niet wakker, terwijl er genoeg potentie zit. Met BF is dit turbogat zo goed als verholpen, de turbo is veel sneller op druk waardoor je met meer gemak met het verkeer meerijd. Ofwel de drivebility is een heel stuk aangenamer. De reden waarom ik de Fiesta had getuned met BF.
     
  3. Ja zie je, dat is mijn ervaring ook, wat sloom als je onderin toeren blijft, inderdaad bijvoorbeeld bij aansluiten op je voorligger... M'n FF is nog bijna nieuw, dus eerst even wat meer km draaien en dan eens Bluefin overwegen... Of iemand van forum vragen... thx!
     
  4. Als die te laag in toeren niet lekker oppakt dan schakel je toch terug of is dat maar een gek idee[emoji23][emoji16][emoji39]

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  5. Das de goedkoopste optie ja [emoji16] [emoji16] Maar ja... Ben 2 liter gewend en lekker schakel lui rijden [emoji15]
     
  6. Haha

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  7. hoe je het ook wilt hebben. turbo moet altijd op druk komen. of je nu terug schakelt of niet.
    dit is zelfde als de geautomatiseerde versnellingsbak van peugeot.
    deze moest je met gedachten rijden.
    dus als de auto naast je rijdt trap je het gaspedaal al in. zodat de bak terugschakelt en de motor in toeren begint te klimmen. en dan kan je inhalen.
    als je dat gewend bent rijdt het heerlijk. je moet dan echt antisperen met rijden. beetje schaken. eerst weten wat je wilt en dan stapje voor zijn.

    maar idd turbo is wel fijn om snel op toeren is. echter nadeel dan begin je een monster te krijgen en kan je minder beheerst mee rijden
     
  8. Wat ik bij die curve niet begrijp is dat bij het origineel 240Nm bij lange na niet wordt gehaald bij 1600tpm. Het ligt veel dichter bij 2000tpm.
    Klopt die grafiek niet of liegt Ford met 240Nm tussen 1600 en 4000 tpm voor de 150pk versie?
     
  9. dat is moeilijk te zeggen. dit ivm meeste test bij 2000rpm of bij 1500rpm zijn gestart.
    punt is dat je dan de turbo nog op toeren moet komen voor je maximaal druk hebt.
    maar idd 240nm bij 1600 zie ik ook dat dit nergens gehaald wordt. 240nm bij 2500rpm klopt velen malen beter.

    je zou echter wel turbodruk bij moeten hebben voor betere conclusie. want als je bij 1600rpm turbo overboost hebt van 1.0-1.2bar dan moet je juist weten hoeveel koppel hij heeft.
    kan goed zijn dat de turbo te groot is om bij de lage toeren netjes snel op druk te komen.

    dus ja dan zou ford liegen dat het geen 240nm levert onder de 2500rpm
    al moet ik wel zeggen dat motor geweldig rijdt bij lage toeren en als je wil gooi je hem boven de 2500rpm om echt door te trekken
     
  10. #30 Fred, 22 aug 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2017
    dat die 240Nm nog niet bij 1600 maar bij 2000 tpm beschikbaar is maakt toch niet zoveel uit? Je kunt dat liegen van Ford noemen maar het feit dat zo goed als alle Ecoboosts (veel) meer leveren dan het boekje zegt liegen wat ik totaal geen probleem vind :lol:

    Mijn geheel standaard 182 pk versie leverde op de rollenbank 298Nm ipv 270 en 195Pk ipv 182, zo vind ik liegen geen probleem. Zie hier de uitdraai van die run: http://focusclub.nl/forum/showpost.php?p=1820360486&postcount=273
     
  11. Same here... 195pk/292Nm waarvan 240Nm beschikbaar is bij 2000tpm en bij 5000tpm nog 250Nm
     
  12. Net nog wat grafiekjes van TSI's bekeken en je ziet eigenlijk hetzelfde beeld.
    Het verschil zou ook kunnen komen door de manier van meten denk ik.
    Een fabrikant meet het vermogen van de motor op een testbank en dat is natuurlijk anders dan via de wielen en teruggerekend naar de motor.
     
  13. Zo zonde geld die tune van BF. Aangezien de originele 182pk map ervoor ongeveer 10% vd prijs erin zit en wanneer je een hoger octaan brandstof tankt, deze motor sowieso al tegen of zelfs over de 190pk gaat. Tja als die laatste 10pk je die €500,- waard is, dan moet je het niet laten.
     
  14. Het is wel meer, maar de vraag is wil je dat... vooral dat koppel wat je rond 2500tpm krijgt kan nooit gezond zijn voor de v-bak (365Nm in geval van Jack)

    En er zijn er al genoeg kapot gelopen, ook een 1.5 hier op het forum
     
  15. [MENTION=844]Marco Morello[/MENTION]; inderdaad, daar heb je gelijk in. 10 pk en wat koppel erbij brengt dat echt zoveel meer kwa drivibility? Denk het niet. Nou heb ik de BF unit nog van de Fiesta. Dus ik heb alleen de kosten voor het resetten. Maar ik neig al naar het vinden van een nieuwe liefhebber voor mijn BF unit.
     
  16. Persoonlijk zou ik dat in deze situatie ook doen.
    Helemaal omdat er winst te behalen valt door brandstof met een hoger octaan te tanken. En eventueel een RS 3 luchtfilterbox plaatsen.
     
  17. Bij deze! Ik ga mijn BF unit te koop zetten. Dus binnenkort spectaculair online ;)
     

Deel Deze Pagina