1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tuning econetic 1.6 TDCI mk3 (2013)

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Gianshamo, 19 jun 2020.

  1. Heeft iemand hier ervaring met het chiptunen van de 1.6 TDCI econetic 105 pk?

    Ik wil de auto graag wat meer vermogen geven maar ik heb gehoord dat de versnellingsbak die er nu in zit ( B6 getrag 6mtt250 ) maar tot 280 nm kan gaan. Volgens de gegevens zit deze standaard al op 270nm. Dit zou niet veel overhouden voor het extra vermogen.

    Mijn originele plan was het installeren van:

    https://www.racechip.nl/?gclid=EAIaIQobChMI7djKlPmN6gIVycCyCh1Q0A6GEAAYASAAEgLp1fD_BwE


    Maar ik weet niet of dit handig is voor de versnellingsbak. Is er iemand die er ervaring mee heeft?



    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
     
  2. er staat al heel veel geschreven over tunen op dit forum.
    zou eerst maar eens lezen voordat je weer een topic opent over tunen.
     
  3. In het algemeen is dat elke ecoboost op de roller er al overheen gaat, 320nm wordt soms gemeten met dezelfde bak.
    Maar goed hoe is de bank waar hij staat afgesteld met meten.
     
  4. gaat om een diesel Werner
     
  5. Wat ik heb kunnen vinden gaat niet specifiek over de econetic en wat er wel over gaat is uit 2012. Misschien dat er sinds die tijd wat meer ervaring op dit gebied is en aangezien mijn auto uit 2013 is. De vraag gaat dat ook meer over de versnellingsbak dan over tunen.



    Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 7 met Tapatalk
     
  6. Je geeft zelf het antwoord al, het koppel zit nu al tegen de grens van de bak. Er zal vast wel enige marge in zitten maar niemand weet hoeveel. Dus tunen levert meer koppel / vermogen maar ook risico. De bak zal niet meteen de eerste dag kapot lopen maar als je iedere dag lekker maximaal gaat trappen houdt het een keer op, maar misschien heb je geluk.

    Wil je dat risco lopen?
     
  7. Er gaan genoeg verhalen de ronde dat de bak bij een 1.6 diesel wel eens kapot wil gaan.
    Ik zou er dus lekker vanaf blijven ;)
    Beetje zelfde situatie als bij een 100pk Ecoboost met de vijf-bak. die zit ook al aardig aan z'n limiet
     
  8. #8 Iodokus, 19 jun 2020
    Laatst bewerkt: 19 jun 2020
    Ik ben geen auto technicus en kan je dan ook niet vertellen of tunen wel of niet verstandig is als de bak al bijna aan zijn max zit. Het verstand zegt me dat het niet wijs is, maar als je niet bang bent een financiële gok te wagen zou ik zeggen doen!! Maak dan wel gebruik van een op maat gemaakte remap dus zeker geen tuning box oplossing. Een remap zou in dit geval ook een handheld oplossing kunnen zijn van één van de gerenomeerde tuning bedrijven. Let wel een handheld oplossing, zoals bv Mountune die op de markt brengt, is GEEN tuning box oplossing maar een remap die je zelf kan installeren.

    Ik weet dat er een boel tuning box merken zij die lekker aan de weg timmeren, maar ik zet mijn vraagtekens bij de kwaliteit en betrouwbaarheid van dergelijke producten. Ik ga niet zeggen dat Youtube of tuning fora het medium zijn om al je wijsheid te verkrijgen. Maar de info die ik daar kan vinden zijn voor mij de bevestiging van mijn vermoedens rond dergelijke producten.

    Ik veroordeel het tunen van een auto zeker niet. Kan ik ook niet aangezien ik menig auto heb laten tunen (met nogal wisselende resultaten), maar risicoloos is het zeer zeker niet. Je moet dan ook altijd bij de beslissing 'wel of niet tunen', een risico factor inbouwen. Als het mis gaat en je bent zelf niet handig genoeg om de schade te herstellen of je kan niets verhalen op de garantie, dan kan het een heel duur grapje worden.
     
    Gianshamo vindt dit leuk.
  9. i know maar ze hebben beide dezelfde bakken vandaar. daar is echter bij sommige de koppel boven de 300nm "gemeten", wat in boven de 270nm zit.
    echter vertrouw ik de meting niet helemaal. denk dat ze iets te possitief zijn met de waardes die gemeten werden. dit ivm het terug is gerekend naar motorvermogen. als ze daar een groter getal voor pakken lijkt het veel meer dan het werkelijk is.

    tegenwoordig zit de meeste motoren al ver aan het limiet en is er niet gigantisch veel ruimte meer over voor meer, zonder dat iets kapot kan gaan.
    of je moet diverse dingen vervangen voor meer te kunnen hebben
     
    Gianshamo en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Ik ga mijn 1.6 econetic woensdag laten tunen bij UT tuning . Reden is om iets meer vermogen te hebben zeker niet om er mee te racen
    Maar in een ander topic staat er veel overgeschreven
     
    Gianshamo vindt dit leuk.
  11. wat ik nog kwijt wou. meer vermogen wil niet per direct zeggen meer koppel.
    kan zijn dat koppel bij hogere toeren hoger wordt gelegt en dus meer vermogen hebt.
    om toch even de 1.6ecoboost als voorbeeld te geven.
    150pk en 182pk versie zijn tot 4000rpm gelijk. echter de 182pk loopt vermogen door, terwijl de 150pk de koppel afzwakt en daardoor minder vermogen heeft.
    dit zou bij diesel ook kunnen, al lijkt me sterk ivm ik bij diesel vaak sneller overschakel ivm vermogen op is bij 3500-4000rpm. de rede dat me keuze bij benzine is gebleven, alleen al
     
    Gianshamo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina