1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tuning 1.8 TDCI

Discussie in 'Performance' gestart door Wilco, 15 nov 2007.

  1. Hallo allemaal,

    Ik zal me eerst even voorstellen, aangezien dit mijn eerste post is op dit forum. Mijn naam is Wilco en ik rijd momenteel een Mondeo 2.0 diesel, grotendeels ST220 uitgevoerd en met wat andere mods. Op zich ben ik nog wel tevreden met de auto, maar er zijn wel wat puntjes die ik veranderd wil hebben en ik betwijfel of ik nog geld wil investeren in een auto met ruim 275.000 op de teller.

    Ik zag verder in ieder geval al een bekende op het forum toen ik wat draadjes doorlas. Ik ben zelf erg actief op het forum van de mondeoclub.

    Ik ben aan het rondkijken voor iets anders en aangezien het geld me niet op de rug groeit om op korte termijn een Mondeo ST TDCI of ST220 te kopen, vind ik een Focus 1 1.8 TDCI ook in aanmerking komen. En na twee Mondeo's te hebben gereden spreekt het formaat van de Focus mij eigenlijk ook wel aan. Ik heb nog niet in een 1.8 TDCI gereden, maar wat ik van iedereen hoor is de motor stiller en soepeler dan de diesel van de Mondeo. De motor van de huidige Mondeo is wel krachtiger, vandaar dat ik aan het uitzoeken ben wat de mogelijkheden zijn om de 1.8 TDCI wat op te peppen. Woon-werkverkeer is dagelijks zo'n 200km, dus stel wel wat eisen aan de auto (sportief, maar ook comfortabel).

    Als ik daadwerkelijk een Focus aan ga schaffen zal dat een 2e hands Focus 1 zijn en zal 100pk of 115pk te weinig zijn. Ik heb al wat draadjes over chiptuning doorgelezen en de eventuele uitvoerder (Fordtune België) daarvan staat voor mij persoonlijk al vast.

    Is de 100pk versie technisch hetzelfde als de 115pk TDCI of zit er verschil in de turbo (variabel), koppeling etc? Als het alleen motormanagement is neem ik aan dat het een kwestie is van software van de 115pk versie inladen en daarna chippen.

    Heb zelf een donkergrijze 3drs in gedachten, die waarschijnlijk in no-time ST170 uitgevoerd zal worden. Als de 100pk en 115pk versie technisch identiek zijn zou dat aanzienlijk schelen, zodat het ST170 pakket er wat vlotter op komt. Ook wil ik originele Xenon inbouwen (geen aftermarket setje). Maar ik wil er qua vermogen natuurlijk niet op achteruit gaan vergeleken met de Mondeo. Liefst wil ik over de 150pk en 370nm uitkomen.

    Alle info die jullie hebben is welkom. Vroeg of laat zal ik een keer een ST220 kopen, maar de financiën laten dat de komende 3 jaar denk ik niet toe. En in de tussentijd moet ik toch een nette auto hebben en helaas raak ik snel uitgekeken op een standaard uitvoering.
     
  2. De 100PK en de 115PK zijn technisch identiek :wink: , het enige verschil is een smoorklep in het inlaatkanaal bij een 115PK, maar dit wordt alleen gebruikt bij het stilleggen :? :wink:
    Je verwachtingen liggen wel héél hoog hoor :twisted: :lol: , een realistisch resultaat zal rond de 140PK en 350Nm liggen, en neem dit van me aan: dit gaat als een speer :thumbs:

    Greetz,
    Diederik
     
  3. ik rijdt op dit moment met een standaard 1.8tdci - modeljaar 2007 - 115pk 300nm. Kan zeggen dat dit ook lekker doorknalt als het moet. Ik zou zelf gewoon eens gaan rijden dan merk je zelf wat je prettig vindt en of je meer vermogen erop wilt.
     
  4. Hey Diederik, jij dus ook hier 8)

    Zal 150pk en 370nm wel haalbaar zijn als je de kat vervangt door een rechte buis (eventueel middendemper ook weg) en daarna een degelijke tuning laat uitvoeren. Of hebben jij daar andere ervaringen mee?
    Bedoel je met die smoorklep eigenlijk de EGR? En ik begrijp dat het dus geen probleem is om hetzelfde resultaat te halen uit een 100pk versie?

    @Poweregde: Standaard gaat een 115pk TDCI te kort komen, dat kan ik zo al zeggen. Ik rijdt momenteel met zo'n 140pk en 360nm, wel wat meer gewicht met de Mondeo dan, maar vind het eigenlijk al te weinig. Vermogen went denk ik. Deze heeft een normale chiptuning bij Tunex gehad, dus niet op maat. En de tuning is uitgevoerd, voordat de kat eronder vandaan ging.

    Het gewicht van de Focus met 150pk en zo'n 370nm koppel. lijkt me wel een prima combinatie. 0-100 vind ik niet eens zo super belangrijk, wel een goede koppelkromme vanwege de vele snelweg km's.
    Misschien dat ik morgen even een testritje ga maken.
     
  5. de mijne heeft 156pk en 354nm, gaat toch al goed vooruit, je moet in mijn topic eens naar de filmpjes van het Ford event te Landgraaf bekijken, dan heb je al een idee :wink:
     

Deel Deze Pagina