1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trommelremmen vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door arjjan, 12 apr 2010.

  1. Hallo Allen,

    Toch maar even een nieuwe discussie starten op de plek waar hij misschien thuishoort, Ik wil namelijk zelf mijn trommelremmen van de focus uit 2003 vervangen , maar ben benieuwd of iemand een paar goede tips of zelfs een duidelijke uitleg heeft daar je op het net of hier weinig erover vinden kunt.

    Groeten Arjan
     
  2. Bedankt BerT, Duidelijke uitleg met goeie foto's , minpuntje alleen dat ze volgens mij te snel voorbij gaan aan de zogenaamde adjuster waar ik juist iets meer over weten wil , als ik het lees lijkt het nu wel dat de adjuster zichzelf adjust ?? tja
    Trouwens wel leuk om te zien dat ze via deze site de trommel niet loshalen via de centrale wielmoer maar via de 4 M8!! boutjes aan de achterkant Handig en sneller denk ik als je er goed bij kan.

    Groeten Arjan.
     

  3. Dat klopt, Alles weer in elkaar zetten en in de "kleinste" stand de trommel monteren
    een paar keer remmen/handrem gebruiken en hij stelt zich zelf op

    succes.
     
  4. Das dus best simpel, Bedankt .

    Groeten Arjan
     
  5. Paar dagen geleden ook mijn trommeltjes vervangen, ze maakten een akelig metaal op metaal geluid, daarbij remde ze ook voor geen meter meer.

    De uitleg in de link hierboven is redelijk volledig, toch zou ik graag een paar tips willen geven:

    - Zorg dat je handremkabel helemaal los zit! dit kan je doen door bij je handrem het hoesje los te trekken om vervolgens het boutje aan de bestuurders kant zo los te draaien totdat er geen voelbare druk meer op zit (er zit ook nog een beveiligins 'clipje' op, die moet je er natuurlijk eerst af halen)
    Als je dit niet doet heb je zometeen een probleem met het hermonteren van je trommels.

    - het in elkaar zetten kan het best in de volgorde (natuurlijk heb je de stippel plekjes ingesmeerd met kopervet, niet met silicone vet zoals hij doet..):
    1. Zorg dat de adjuster goed staat! in utierste positie (dat is zover mogelijk naar buitenkant van de auto gericht) ga je je trommel er NIET op krijgen, zorg dat de adjuster zover mogelijk naar de kant van de auto geschoven is! Hij stelt zich daarna automatisch!
    2. het adjuster deel in de kant schuiven waar ook de handrem aan zit, het kortste veertje moet in dit deel. Het makkelijkste is om hem schuin van boven erin te klikken, anders is het erg lastig om het veertje op de plek te krijgen.
    3. Het 'dubbele veertje' moet dan boven de adjuster, je moet eerst de kant doen waar de handrem NIET zit.
    4. nu doe je de handrem kabel op de plek, eerst het veertje naar achter duwen (en dat zou nu makkelijk moeten gaan vanwege de speling in de kabel) dan erin frotten.
    5. nu pas het laatste veertje.
    6. rem monteren, klipjes erop (gaat prima met alleen een schroevendraaier! zowel los als vast!)
    7. trommel eroverheen schuiven
    8. bouten vast
    9. wiel erop
    10. handrem stellen als je allebei de wielen hebt gedaan
    11. paar keer pompen je rempedaal om de adjuster goed te stellen.
    12. gassen maar!

    was hem dan :D
     
  6. Goede uitleg :thumbs:

    alleen zou ik punt 10 en 11 om draaien anders heb je de remmen niet goed afgesteld.
     
  7. Van mij mag deze onder het kopje handleidingen!
     
  8. Dan k voor de reacties ;-) ik zie net dat ik nog de. Paar puntjes mis, fix ik morgen wel ff
     
  9. Zelf heb ik een onwijze grote 6 kante moer gevreest voor dop 65!! omdat ik toch besloten had om het zaakje via de centrale wielmoer te demonteren en weer monteren , Kon op mijn werk een moment sleutel pakken om hem op 230n/m vast te zetten maar hier zat nu eenmaal een dop 65 mm op. De 6 kante moer had ik weer op de dop 30 mm gelast en zo kon ik via deze weg lekker hobbyen.

    Had je zelf de 4 m8 bouten via de achterkant losgedraait? zoja met hoeveel n/m heb je hem weer vast gezet?? of gewoon vast is vast ?
     
  10. de boutjes aan de achterkant is de makkelijkste manier om hem los te krijgen.
    Ik heb de vast is vast methode gebruikt, en daarna de dagen erna nog even gecheckt 'just te be shure'
     
  11. Mijn indicatorlampje van de remmen begint weer geregeld te branden.

    Voorremmen zijn gloednieuw, dus het zou alleen de achterkant kunnen zijn... toch?

    Maar remblokken en schijven inspecteer je zo, trommelremmen niet.

    Kan de voering weg zijn na 140.000km?

    Dank je,

    TNT
     
  12. Als het lampje gaat branden kan je het beste eerst eens naar het remvloeistof niveau kijken. Er zijn nu 2 mogelijkheden.

    * Het remvloeistof niveau is te laag.
    Het kan zijn dat de remblokken versleten zijn. De remcilinders komen dan verder naar buiten waardoor het peil in het reservoir zakt en het lampje (af en toe) gaat branden. Het is ook goed mogelijk dat er ergens een lekkage aanwezig is (de remcilinders achter willen nog wel eens lekken).

    * De remvloeistof staat op niveau
    Als de remvloeistof op niveau staat kan je er min of meer vanuit gaan dat de fout niet in het remsysteem zelf zit maar in een defecte sensor of schakelaar. Denk hierbij aan de niveausensor in het remvloeistof reservoir of de handremschakelaar. Ook wil het wel eens voorkomen dat het probleem in de tellerunit zit (corrosie op de printplaat).

    Na 140.000 km zou ik persoonlijk ook als het remvloeistof niveau goed is de remtrommels eens (laten) verwijderen voor inspectie van de remvoering en remcilinders. Ik heb bij mijn vorige focus zelf de remvoeringen en remcilinders vervangen. Ik was aan onderdelen en nieuwe remvloeistof nog geen €75,- kwijt.
     
  13. Iemand een idee wat mijn probleem is?
    ik heb een week terug mijn achterste remschoenen en cilinders vervangen omdat rechtsachter de remcilinder lekte.
    Nu een week verder remt de auto echter voor geen meter achter, de handrem doet vrijwel niets.
    Greetz Dirk
     
  14. Trommel vet?
     

Deel Deze Pagina