1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trommelrem advies (& piepende rem) op MK2.1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door PaulM, 16 sep 2019.

  1. De trommelremmen op de achteras van onze Focus MK2.1 piepen de laatste tijd heel hinderlijk. Bij het loslaten van het pedaal of de handrem piept het als een slecht geolied (deur)scharnier. Het is vooral merkbaar bij lage snelheden, bijvoorbeeld voor drempels en bij inparkeren in onze wijk. Lekker irritant voor de buren.

    Gisteren aan beide kanten de remtrommels losgehaald om te inspecteren. Hier een filmpje hoe het klinkt. Aan beide kanten hetzelfde hinderlijke piepen.
    Het lijkt me niets ernstigs. Drie weken heeft-ie nog een kleine beurt gehad, waarbij de remmen gecontroleerd zijn volgens de lijst. Naar mijn idee is het een kwestie van een likje kopervet op de juiste plekken - maar die was ik gisteren natuurlijk vergeten mee te nemen.

    Vraag 1: Waar precies moet ik ze smeren? Ik zou gokken in ieder geval onder, bij de kleine veer, waar de twee schoenen uit elkaar scharnieren.

    Vraag 2: Waarschijnlijk is het beter om hiervoor de remschoenen eruit te halen. Gelijk vervangen? Op de detailfoto's hieronder is te zien dat de linker remschoen linksachter iets meer is afgesleten dan de rest. Rechtsachter zien ze eruit zoals de rechter remschoen op de foto. Het remvlak en de dikte lijken me nog in orde. De trommels zien er ook prima uit. De auto heeft nu +/- 250.000 km gelopen.

    Foto's:
    Totaal
    Remschoen detail links
    Remschoen detail rechts
     
  2. Overal waar het ijzer deel can de remschoen de ankerplaat raakt. Daar wat kopervet doen kan geen kwaad. Beter is keramisch vet. Dit is hetzelfde maar beinvloed de abs sensor niet zoals het metaal in koppervet wel doet.

    Schuine kant aan de remvoering maken dan piept de remvoering ook niet meer.
    Dit op alle 4 de zijden doen.
     
  3. Bedankt voor de reactie. Dus remschoen loshalen en op de raakvlakken en op de scharnierpunten wat vet? Wat ik al dacht dus.
    Jij ziet op basis van de foto's geen reden om de remschoenen ook gelijk te vervangen?

    Dit weekend dan maar even bij de garage om de hoek langs voor wat keramisch vet, als kopervet wordt afgeraden. (De grote blauwe tube ATE vet is hier ook ongeschikt voor.)
     
  4. Dat is moeilijk te zeggen. Remschoenen gaan heel lang mee. En gaat revisieset op als er een nprobleem mee is. Dan vv je meteen alles.
    Kun je altijd doen weet je zeker dat stelmechanisme ook goed is en geen geluid veroorzaakt en dat je remcilinders droog zijn.
     
  5. De dikte van de linker en rechter remschoen is al verschillend als je ze nieuw uit de doos haalt dus daar valt weinig van te zeggen. De fotos kan ik hier niet zien.

    Trommel en remvoering goed stofvrij maken met remmenreiniger en licht opschuren de einden schuin af laten lopen en veel meer kunnje er niet aan doen. Beetje vet op de contactpunten tussen ankerplaat en remschoen is mooi al komt daar het piepen niet vandaan helaas.
     
  6. Oké, dankje! Die tip van vijlen ga ik meenemen. Dit weekend of binnenkort eens aan zitten.
     
  7. Bedankt nogmaals voor de tips. Vandaag beide kanten losgemaakt en schoongemaakt. Er kwam een heleboel vuil uit. Volgens het onderhoudsboekje zijn ze 100.000 km geleden voor het laatst schoongemaakt, dus dat mocht wel weer. Nadat alles weer op z'n plek zat (met wat keramisch vet tegen de ankerplaat) piept het niet meer.

    Alleen kwam ik er bij de proefrit achter dat ik ben vergeten de rem weer af te stellen.:weird:
    Morgen dus weer openmaken en nog even doen...
     
  8. Afztellen doe je normaal met de handrem die activeerd het stelmechanisme in de trommel. Je hebt de remmen terug gesteld begrijp ik om de trommels eraf te krijgen.
     
  9. Nee, ik heb niets met de handrem gedaan. Zie onderstaand filmpje. Na demonteren van de remschoen draait het stelmechanisme terug, zodat de (nieuwe) remschoenen makkelijker te monteren zijn. Ik had alleen het einde gemist waar hij ze weer terugdraait.

    In mijn trommelrem zat, net als in het filmpje, geen verbinding tussen de handrem en het stelmechanisme. Ik zie dus ook niet hoe dit mechanisme zichzelf zou kunnen stellen.

     
  10. Klopt er zit geen directe verbinding tussen de handremkabel en de stelinrichting, maar wel indirect via de hefboom.
    De handremkabel trekt de hefboom aan waardoor de rechter schoen naar buiten gedrukt wordt, via de stelinrichting wordt de linker schoen naar buiten gedrukt elke keer dat je de handrem gebruikt wordt het stelmechanisme getriggerd een bijgesteld indien nodig. Dus begin maar eens met de handrem een aantal keren aan te trekken en te lossen i.p.v. weer de trommel eraf te halen. Je kunt dan namelijk de remmen niet stellen je weet niet hoever de remschoenen naar buiten moeten om 1 de trommel er nog op te krijgen en 2 minimale speling te hebben.
    Vandaar dat ouderwetse systemen zoals gebruikelijk op aanhangers en oude autos een stelbout op de achterkant van de ankerplaat hebben en geen zelfstellend systeem
     
  11. #11 PaulM, 23 sep 2019
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    Dat klinkt logisch, ga ik vanavond eens doen. Bedankt voor de tip!

    En als ik het goed begrijp zal de handrem dan steeds strakker moeten gaan voelen, naarmate het systeem zich stelt?
    Ik wilde ook gelijk de handrem(kabel) strakker stellen, omdat die bij een stevige hellingproef niet houdt. Dit wilde ik doen met de moer op de handrem zelf, zoals staat beschreven.
    Na het schoonmaken van de remmen zit er een kleine dode slag op. Dat zou kleiner moeten worden? Of beter eerst de kabel een stukje op spanning brengen, zodat het stelmechanisme beter aantrekt?
     
  12. De slag van de handrem handle zou ook kleiner moeten worden nu kun je hem waarschijnlijk door trekken tot de achterbank
     
  13. #13 PaulM, 23 sep 2019
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    Dat-ie tot de achterbank gaat valt mee, bij een hoek van 60 graden houdt het wel ongeveer op.
    De dode slag die ik bedoel is de eerste 3 "tikjes" ongeveer, daarna trekt-ie wel aan. Zojuist de handrem vaak aangetrokken en losgelaten (keer of 30-50). Die dode slag wordt niet minder, maar eerlijkheidshalve kan ik niet zeggen hoe het voorheen was, omdat we de handrem weinig gebruiken. Volledig aangetrokken is de remkracht ongeveer zoals voorheen; ik kan er redelijk makkelijk doorheen rijden, niet voldoende voor een hellingproef.


    Inmiddels zijn we wel van de regen in de (olie)drup beland... Toen ik zaterdagmiddag aan de remmen begon merkte ik een klein plasje op onder de auto. Na een dag stilstaan liggen er duidelijk een paar druppels, in het midden tussen/net achter de wielen. Aan de onderkant van de auto is daar een goede vlek te zien, maar de locatie is moeilijk vast te stellen in het donker.
    Het is een lichtgele, beetje olie-achtige substantie. Ik vind het lastig om direct te herkennen of het remvloeistof, bakolie of motorolie is. Drie weken geleden heeft-ie nog een kleine beurt gehad inclusief verse olie, dus de motorolie is waarschijnlijk nog niet zwart genoeg om te onderscheiden.

    Daarnaast merk ik dat het rempedaal wat zachter geworden is. Bij een testrit net remt de auto nog krachtig van 60-0, maar het pedaal gaat wel dieper dan normaal.

    Dat wordt morgen thuiswerken en direct de garage bellen..
     
  14. Eind goed al goed. De garage had eind v/d dag nog even tijd gelukkig. :)

    Het probleem met de remmen was zo opgelost. Het pedaal ging te diep omdat de trommelremmen slecht waren afgesteld. Kwestie van stellen (met een schroevendraaier eraan te draaien totdat de trommel er weer stroef op ging). Het automatisch stellen via de handrem is bedoeld om slijtage te compenseren en gaat met een heel kleine slag, dat zou dus heel lang duren. Aan één kan werkte dat ook niet helemaal top meer. Nu voelt het pedaal weer goed. Wijze les: dat stelsysteem alleen wijzigen bij nieuwe remschoenen.

    Lekkage was ook snel gevonden. Retourslangetje van de stuurbekrachtiging zat los, in 20 minuten op te lossen. Hij kon er alleen niet direct bij en de remmen hadden voorrang, dus hij raadde me aan om dat dit weekend gewoon even zelf te proberen.
     

Deel Deze Pagina