Trekkracht

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Leon, 3 jun 2009.

  1. Ik heb zo het idee dat mijn focus uit 2002 een tdci minder trekt heeft iemand daar ook ervaring mee of is het maar sugesti:D
     
  2. Heb je het vooral bij lage toeren? Misschien begint je geometrie vast te lopen had ik ook. Ik heb een jaar zonder dat ik het door had met een auto van 70pk gereden ipv 115 :). De variabele geometrie scheen vastgelopen te zijn. Een maand later is de turbo kapot gegaan :S. Heb je ook dat hij boven de 3000 toeren begint in te houden. Dan moet er zeker naar gekeken worden.
     
  3. Nee bij de hoge toeren heeft hij dat niet maar hoe kan ik dat verhelpen.
    Jij zegt met de geometrie maar daar heb ik nog nooit van gehoord kan je daar iets meer over vertellen .alvast bedankt

    Groetjes Leon
     
  4. Ik heb sinds kort een vergelijkbaar probleem en ben een en ander aan het uitzoeken. Bij mij trekt ie wel goed door, maar pas vanaf zo'n 2500 toeren. Eerder was dit vanaf 1800 toeren (auto is gechipt).
     
  5. Door roetafzetting op de bewegende schoepen van de turbo kunnen er op den duur voor zorgen dat de schoepen gaan vastzitten. De schoepen staan dan op 1 en dezelfde stand vast. Door de stand van de schoepen, zal je bij een bepaald toerental geen rendement meer hebben van de turbo. Dit omdat de geometrie niet meer klopt bij bepaalde toerentallen, normaal zouden de schoepen zich aanpassen aan de vraag. Nu is er vraag, maar kan de turbo niet leveren wat hij zou moeten doen, dmv die schoepen die zich aanpassen.
    Bij een laag toerental van de motor, zal de turbo doorgaans langzaam opspoelen. Door het geometrisch systeem, wordt als het ware het turbinewiel vergroot. Het voordeel is dat bij een heel laag toerental van de motor, de turbo al snel zal gaan opspoelen en hoge druk levert. Bij hoge toerentallen van de motor verkleint te turbo zijn turbinewiel, zodat de turbo niet te hard zal draaien. Door deze variabele schoepen heb je over het hele toerenbereik van de motor een optimaal rendement van de turbo. Dit in tegenstelling van tot de "normale" turbo, die over een gemiddeld toeren bereik van de motor het rendabelst is.
     
  6. Ook wel een VNT turbo genaamd
     

Deel Deze Pagina