1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Travelpilot DX

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door kobus1960, 1 jul 2008.

  1. Het inbouwen van een Travelpilot dx is niet zo heel veel werk.

    Haal een car-to-ISO setje, das een verloopset van Ford naar ISO, € 15,-.
    De helft al voor elkaar.
    Nu het belangrijkste, de Tdx MOET pulse aansluiting hebben, zonder werkt het eenvoudig weg niet, of zeer vaag.
    In de kleine stekker die overblijft zit vaak een groen/witte draad, puls.
    Koppel deze aan ISO A1.
    Zitten er 2 groen/zwarte draden in, meet deze even op spanning als de auto in achteruit staat met contact aan.
    Koppel de juiste aan ISO A3.
    Plaats de GPS antenne horizontaal op een plaats waarbij het bolletje vrij zicht heeft, dwz geen metalen in de weg, plastic of glas is geen enkel probleem. 45 graden met dezelfde voorwaarden werkt ook goed.

    Nu de grap die volgens FORD niet werkt.
    Heeft u al stuurbediening?? Dan zitten er in dezelfde stekker een bruin/wit en een bruin/zwarte draad.
    Koppel deze 2 aan ISO C1 en C2, voila de afstandsbediening werkt op de Travelpilot. Welke van de 2 aan C1 of C2 zitten maakt niet uit overigens.

    Nog even een uitleg over de noodzaak van Puls aansluiting.
    De Travelpilot werkt met 3 systemen. Puls, Gyroscoop en GPS.
    Puls is afstandsmeting waarbij de achteruit-aansluiting zorg draagt voor het voorkomen van afwijking bij achteruitrijden.
    Het signaal is bij achteruitrijden niet anders dan vooruit, vandaar.
    Gyroscoop zorgt voor het signaleren van het nemen van bochten.
    En dan; GPS wordt gebruikt voor het checken van deze systemen.
    Afwijkingen worden gecorrigeerd.
    GPS is dus niet het allesbepalende systeem.

    Puls is dus noodzakelijk voor een zo zuiver mogelijk werkend systeem.
    Fabrikanten schrijven dit niet voor niets voor.

    De Tdx gebruikt (net als heel veel systemen) puls ook nog eens als volumeregelend systeem.

    Alles aangesloten?? Navigatie CD erin, in het installatie menu naar kalibratie gaan, en deze helemaal opnieuw uitvoeren, dwz, een rit van ongeveer 20 minuten maken, het lijkt of de loper niets doet, maar dat veranderd snel, en je kunt prima navigeren.
    VOER GEEN BESTEMMING IN TOT IE KLAAR IS!!!

    Meer weetjes en feiten zijn ook te vinden op het hier al eerder vernoemde www.navigatieforum.nl
     
  2. Kijk, dat is een fijne uitleg die ik zocht.
    Alleen je verwijst naar C1 etc. Heb je een schematje waar die in de setkker zit?
     
  3. Heb ik ook nog in de vorm van een afbeelding.
    Vage afbeelding, ff vergroten in scherm of zo.

    Vergeet de rest van de C stekkeraansluitingen, dit is een schema van een R 52 blaupunkt, de afstandsbediening is wel juist weergegeven, de grote ISO's ook.

    Deze C oftwel mini-iso stekkers zijn bij de betere automaterialenzaak te halen, conrad electronics heeft ze ook.

    [​IMG]
    Met dank aan BigPappa, de deskundige van www.Ford-world.nl

    Ik wil er nog even wat aan toevoegen, maak de CD unit NOOIT schoon met een schoonmaakCD, deze krast de lens schoon. CD unit verloren.
    Maak m open en maak lens schoon met een wattenstaafje met Alcohol.
     
  4. Keurig nette uitleg! :thumbup:
     
  5. Is dit schema van de focus 1 zeker?? weet iemand waar hij ook is te vinden voor de focus 2 :wink:
     
  6. Focus 2 is een canbus systeem met een eigen protocol, zeker niet gelijk aan die van VW.
    Er is op het navigatieforum een topic over aan de gang.
    Valt in ieder geval niet mee.
    Zeker niet als je een ander dan de Travelpilot E wil monteren.
    Kleurenproblemen enzzzz.
    Iemand die een schema kan plaatsen hier????
    Dit zou voor velen een uitkomst zijn!!
     

Deel Deze Pagina