Trailer sway control

Discussie in 'Electronica' gestart door rfknol, 3 feb 2017.

  1. Dat ligt eraan hoe snel het systeem ingrijpt. Als je een beladen tandemasser of grote caravan erachter hebt hangen kan die al gaan slingeren als je wat harder een vrachtwagen inhaalt met 100km/h, ga je dan weer van het gas af trekt die wel weer bij. Dit maak je hoe dan ook mee als je dit soort combinaties trekt.
     
  2. Ben je net bezig een vrachtwagen in te halen, houdt de auto in omdat de caravan slingert. Lekker is dat :schater:
    We zullen het van de zomer gaan zien.
     
  3. Tja een focus mag max 1500 kg trekken. Dus zo groot zal die tendemasser niet worden en de xaravan ook al niet. Een beetje enkelasser caravan zit tegenswoordig al in de buurt van de 1500 kg.helaas.

    Maar het ging me er meer om dat als zulke systemen ingrijpen dat je aardig op het randje bezig bent.
     
  4. Najah een caravan van 1500kg is een behoorlijke woonwagen hoor. Denk dat de gemiddelde caravan ergens tussen de 800 en 1000kg zal zitten. 1500kg vind ik een behoorlijk gewicht voor een middenklasser.
     
  5. 1.000 kg? Dat is niet veel hoor.

    Moet eerlijk zeggen dat de Mondeo diesel beter met onze caravan overweg kon als de Focus.

    Maar wanneer je de caravan goed weet te beladen, dan is onze caravan ook prima te doen met de Focus. Mag 1.400 kg wegen, maar wij redden dat met 2 personen niet.

    Gelukkig nog niet in een situatie terecht gekomen dat een trailer assist zijn werk moest doen...
     
  6. maar dat geldt ook voor de airbags toch? ;)
    dit zijn systemen waarop je vertrouwd dat ze hun werk doen als het echt nodig is.
    ik zie het nut er niet van in om zoiets te gaan 'testen'
     
  7. De 2.0 :tdci: mag trouwens 1.800 kg trekken hoor.
    Dat is voor ons ook de reden geweest om hiervoor te kiezen omdat we nog wel eens met een paardentrailer rijden.
    Ik moet wel zeggen dat de :focus3: :ecoboost: die we hiervoor reden het wel makkelijker had, maar die heeft ook wat meer vermogen.

    Ik wist niet van het bestaan van dit systeem af en heb het dus ook nog nooit getest... ;)
     
  8. Net even gekeken bij Etis voor mijn auto. Hier staat een vermelding: Less Trailer Sway Control (TSC). Houdt dit nu in dat ik het wel heb maar nog niet geactiveerd is?
     
  9. Dat je het niet hebt
     
  10. Ok maar kan dit dan wel geactiveerd worden?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  11. Ik denk het wel als ik de antwoorden zo lees. Dit was namelijk ook de eerste vraag van het topic :)
     
  12. Zit wss in trekhaakmodule
     
  13. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] vandaar ook mijn herhaling van die vraag. Ben ik zeer benieuwd naar. Ga dit toch bij de ford dealer neerleggen. Deze wil ook graag met mij meedenken nl.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
     
  14. Caravans van tegenwoordig zijn redelijk zwaar geworden hoor. Onze hobby 440 mag 1350 kg wegen en is echt niet groot te noemen. De opbouw is 4.4 meter totale lengte ong 6 m. Zo uit mijn hoofd geschud.
     
  15. Zelfs nog groter. Opbouw van de 440 is 491,6 cm, totale lengte. Totale lengte is 613,8 cm.

    Inderdaad steeds groter en zwaarder.

    Ik ben er wel achter dat hoe zwaarder de trekker is, hoe fijner het stuurt.
     
  16. Heeft de antislingerkoppeling op de caravan dan nog wel nut met deze optie?
     
  17. Zo'n koppeling is om te voorkomen, het systeem van Ford is om in te grijpen als het al mis aan het gaan is. In tegenstelling tot de bestuurder is het ESP systeem in staat om slechts een bepaald wiel te remmen.
     
  18. Gelukkig, anders zouden er 4 rempedalen onderin moeten zitten
     
  19. Vanmorgen heb ik bij de dealer de trekhaak laten aanmelden. Daar kwam toen ook op het scherm voorbij dat de sensoren voor zijdelingse bewegingen opnieuw werden gecalibreerd. Dus ik ga er van uit dat TSC nu ook actief is. Hoewel ik het niet in een menu kan terugvinden.
     
  20. Klopt ik had hetzelfde, trekhaak module geconfigureerd en nergens terugvinden of het uit of aan staat.

    Nu heb ik van het weekend een pittige uitwijkmanouvre moeten uithalen om een gat in de weg te ontwijken waar een auto in kon verdwijnen en ik voelde de aanhanger maar 1 keer schudden/ uitwijken, en de auto rechtsvoor corrigeren! En gelijk ging ik weer rechtuit! was een aparte ervaring maar had gelijk in de gaten dat dit de trailer sway control moest zijn.

    Gr. Petje
     

Deel Deze Pagina