1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk traag tussen 80 en 12- km/pu?

Discussie in 'Performance' gestart door hooiberg, 3 jun 2013.

  1. #1 hooiberg, 3 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jun 2013
    Hallo,

    Sinds januari heb ik een Ford Focus Futura Flexifuel 1.8 Wagon (van september 2007). Weet niet of ik goede voorvoegsel heb gebruikt ik deze discussie, sorry.

    Prachtige auto maar ik loop nu toch tegen een paar dingen aan.
    Afgelopen tijd sloeg de motor meermalen af terwijl die stationair (bv voor stoplicht) draaide. Bij garage geweest (omdat ze vergeten waren werkende boxen achterin te bouwen....) en een software-update uitgevoerd, waardoor die niet meer zomaar afslaat. Vind ik op zich al vreemd. Hoe moet ik (jaja, ik heb amper verstand van auto's) nou weten dat er een software-update moet worden uitgevoerd.
    Sowieso wil ik naar een andere garage qua onderhoud want dat ze een uur bezig zijn om de achterboxen achterin maken die het daarna nog niet blijken te doen komt niet echt professioneel over.

    Maar waar het nu om gaat: sinds een paar weken vind ik dat als je tegen de 80 km/pu rijdt dat je flink op het gaspedaal moet blijven hangen, ik voel een soort weerstand. Boven de 120 rijdt de auto dan weer wel als een zonnetje.
    Ook het aantal toeren lijkt me erg hoog: 3200 bij 100 kmp/u en 3600 bij 120 kmp/u.

    Maar waar kan ik meer te weten komen over wat een 'normale' performance is voor deze auto?

    Ik hoor het graag,
    groeten,
    Peet
     
  2. Aan het toerental kun je weinig veranderen.
    Dat is gewoon een vaste mechanische overbrenging.
     
  3. toerental

    Hoi,

    Bedankt voor je reactie. Wat ik echter niet snap is dat het in een paar weken tijd zo verandert is. Van prima optrekken en doorrijden, naar (nu) alsof er een dood paard onder de motorkap ligt.

    Dat ik in z'n vijf moet rijden vanaf ong. 50 km p/u vind ik best, maar dat de wagen haast niet vooruit te branden is tussen 80 en 120 km/pu valt me tegen. Zeker omdat dit de eerste maanden niet zo was.

    Maar goed, op zoek maar naar een goede garage in 030.

    groeten,
    Peet
     
  4. Bij 50 in de 5e versnelling lijk me niet goed.
     
  5. :) 50 in z'n 5 dat lijkt me erg vroeg.

    Zelfs met m'n dieseltje schakel ik net voor de 50 pas naar z'n 3.

    Een benzine / LPG zou het meer moeten hebben van de hogere toeren.
    Vroeg schakelen, weinig toeren, "het nieuwe rijden" maakt een motor lui.
    80-120 dip is dus in z'n 5? Wat de wagen in z'n 4 in het zelfde stuk?

    Ik ben geen auto monteur :P dus misschien weet hier iemand anders waar het aan kan liggen. Het kan ook puur aan je rijstijl liggen
     
  6. Eerst het nieuwe rijden maar afschaffen, dat maakt meer kapot dan de brandstofbesparing goed kan maken.
    Verder kan het zijn dat de motor er gewend aan begint te raken en gewoon lui word. Oook door het nieuwe rijden.
     
  7. [MENTION=12395]hooiberg[/MENTION] Je kunt het motortype in je titel veranderen naar 1.8 16v 125 pk (2 x keer op edit in de begin post drukken) Je hebt namelijk 10 pk meer :)

    De 1.8 16v Duratec HE (flexifuel) is technisch vrij gelijk aan de 2.0 16v Duratec HE. Ergens kan ik mij dus niet voorstellen dat bij de snelheid van 120 km/u het toerental 3600 tpm is.

    Bij 50 km/u in de 3e of 4e versnelling rijden, maar niet de 5e. In de 5e versnelling zit je bij deze snelheid te laag in de toeren.
     
  8. Hallo,

    Bedankt voor jullie reacties. (heb trouwens onderwerp aangepast voor juiste aantal pk's :-)).

    Ik ga zo maar de garage weer bellen; wordt hier behoorlijk chagrijnig van. Ben geen monteur of techneut; maar dit toerental en het zo snel om een hoge versnelling vragen past volgens mij echt niet bij deze auto.
    Ook het gevoel van weerstand bij het gaspedaal als ik tussen de 80 en 120 km/pu rijd valt me op.

    Ik rijd niet zoveel, maar komende zomer gaan het heel wat kilometers worden (Griekenland en terug) en dan wil ik toch wel gebruik maken van de mogelijkheden die deze auto biedt ipv op de rechterbaan te hangen en er een week over te doen voor ik ergens ben...

    groeten,
    Peet
     
  9. Je kunt het schakel advies toch gewoon negeren een zelf kiezen?
     
  10. Ja, tuurlijk; ben ik eigenwijs genoeg voor. Maar het putn is dat de auto al heel snel om een hogere versnelling vraagt. In z'n één optrekken en vrijwel gelijk door naar de 2e versnelling (prima hoor). Dan voor ik 30 km/pu rijd in z'n 3 en vrijwel gelijk (rond 40 km/pu)door naar de 4e versnelling.
    Tegen de tijd dat ik 50-60 km/pu rijd zit ik al in de vijfde. Maak ik meer snelheid, geeft het gaspedaal een soort weerstand, tot tegen de 115 km pu. Dat lijkt het wel of er iets aangaat (turbo?) waardoor 'ie weer veel lichter/makkelijker rijdt.

    groeten,
    peet
     
  11. Het nieuwe rijden is allemaal leuk en aardig maar je moet niet overdrijven.

    50 in zijn 5 is onzin is voor een auto net hetzelfde als het voor jou zou zijn om op je hurken de trap op te lopen.

    70 in zijn 5 ja prima ****ing zuinig maar als je van 80 naar 120 moet zet je hem toch minimaal in zijn 4 neem ik aan ?

    Ik trek meestal door tot 3000 voor ik schakel
     
  12. Nou, heb de garage net gesproken. Volgens hem moet je terugschakelen van de 5e versnelling naar de 4 als je tussen de 80 en 100 km/pu rijdt. Dus opschakelen naar 5 en dan terug.

    Ik weet het niet hoor, maar goed ik ben geen monteur. Ze gaan er vrijdag naar kijken. Dit weekend ga ik wat kilometers maken en eens kijken hoe het dan gaat. Wordt vervolgd...

    groeten,
    peet
     
  13. Ik zou er injectorcleaner indoen en een tijd lang wat hoger in de toeren rijden.

    Dus pas schakelen bij 3000 toeren ipv 2000 - 2500
     
  14. AANDRIJVING
    aandrijving voor
    aandrijvingssysteem brandstofmotor
    brandstof bio-ethanol
    totaal max. vermogen 92 kW (125 pk)
    totaal max. koppel 165 Nm

    BRANDSTOFMOTOR
    cilinders 4, in lijn
    kleppen per cilinder 4
    cilinderinhoud 1798 cc
    boring x slag 83,0 x 83,1 mm
    compressieverhouding 10,8 :1
    max. vermogen 92 kW (125 pk) 6000 tpm
    max. koppel 165 Nm 4000 tpm
    --------------------------------------------------------------------------
    Dus maximum trekkracht pas vanaf 4000 tpm, daar begint hij pas echt te leven
    Weet je ook wat zijn onderhouds historie is? dus wanneer de filter en bougies?
    want ik zit te denken aan rotte bougies, bougiekabels en misschien zelfs wel
    een zwaar vervuilde luchtfilter, en idd het genoemde injectiereiniger zou ik
    ook toepassen, als je de kans hebt, dan een flesje van Forté erin op een
    halve tank, en ga dan maar eens 120km/h in zijn 4e versnelling rijden......
     
  15. Die schakelindicatie is wel uit te schakelen met een ELM327.
    Verder als je wat sneller wil zijn, idd terug van 5 naar 4. Zeker bij 80km/h.

    Wat betreft die injectiereiniger... Zou daar nog even mee wachten (de flexifeul is wel een gevoelig motortje...). Niet voor niks is de onderhoudstermijn vervroegd naar 10.000km ipv 15.000/20.000km.

    Als ik jou was liet ik idd controleren hoe de bougies er aan toe zijn, zo ook de staat van het luchtfilter. Anders de auto een beurtje laten geven met de juiste olie, nwe bougies en luchtfilter.

    Vervolgens de wagen minder lui rijden. Dus opschakelen tussen de 2500-3000 toeren. Vindt ie veel lekkerder.
     
  16. bedankt!

    Hallo,

    Bedankt voor de reakties. Morgen wordt de auto opgehaald door de garage.

    Die tip van de injectie-vloeistof geef ik door maar ook de volgende reaktie. Ik weet niet van wie de auto hiervoor is geweest (particulier uit Haarlem, geen leasebak). Altijd onderhouden bij de Fordgarage daar (volgens het boekje dan), met brave intervallen.

    Wat is die Forté? Een soort Ford-vodka? Ik ken het niet, maar wat ik er over vind is het een soort 'versneller" waardoor alles soepeler loopt?

    groeten,
    Peet
     
  17. ik wil niet heel stom klinken
    maar ik rij ook graag 50 in zijn 5. 1100-1200rpm draait hij dan. met dik 1op22 op dat moment, volgens de teller.
    echter als ik weg rij bij stoplicht is het in 1 optrekken dan overschakelen naar zijn 2 bij ongeveer 3000rpm en dan direct naar 4 of 5 dat ligt aan de situatie.
    als ik van 50 door trek naar de 120. dan is het eerst terug naar de 2 dan volgas en bij 70-80 naar de 3 door naar de 120 en dan in zijn 5.
    met mijn bak zit ik 120km/h ongeveer 3100-3200rpm
    mijn pa heeft een peugeot 307 en zit op 120km/h al op de 3800rpm

    wat ik boven heb gezet is gevoelsmatig ivm ik in mijn auto alles op automatische piloot gaat. doordat ik ook regelmatig keer doortrek is de motor van mij niet lui te noemen. als hij lui wordt aantal keren doortrekken en ook van volgas laatste stuk van de pedaal ook keer spellen met het pedaal. hierdoor komt de computer in andere stand, rijdt hij weer beter

    met het gevolg dat als ik het wil tegen de fabrieksnorm aan zit.
    1op14.6 op een volle tank is de record. gemiddeld zit ik op 1op12.7
    komt omdat ik in het begin 1op11 zat en tegenwoordig standaard 1op13 of beter


    je kunt beter zo snel mogelijk doortrekken naar betreffende snelheid dan langzaam daar naar toe willen gaan.
     
  18. @Trucker; jij hebt een 2.0 met 145pk is wel 20pk meer. En toch zou ik niet teveel met een lage snelheid in een hoge versnelling rijden. Je vraagt continu max. vermogen van de wagen, terwijl hij niet op het juiste toerental zit.
    Ik heb 'm al vaker geroepen; vergelijk het met fietsen. Fiets eens weg in de hoogste versnelling, hoe voelen je knieen dan?
    Dat gebeurt dus ook met de olie tussen je lagerschalen etc.
     
  19. ik zou willen dat ik olie tussen mijn knieen heb ipv die rotte lagerschalen:schater:

    Maar laag toeren is echt puur als overdive, en niet om goed te accellereren,
    zelfs met de 2.0i zit ik op de snelweg bij 90 km/h in zijn 4e, puur omdat hij in
    zijn 5e domweg niet trekt, en dan stap je daarna in je Fiesta 1.4 TDCi......
    al rijd je 70km/h in zijn 5e, weg trekken doet hij echt wel:schater:
     
  20. Met m'n 1.6 Fiesta rij ik 60 in z'n 5. Moet ik geen gas gaan geven, dan gaat ie naar z'n 3 of 4 terug. Maar constante snelheid, kan ie prima aan zonder te mopperen.
     

Deel Deze Pagina