1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Toms Focus Wagon ST3

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tom91, 18 dec 2021.

  1. Ben achteraf nog blij met mijn keuze om deze 18 inch velgen te laten monteren bij aanschaf, in plaats van de zwarte 19" velgen. Anders had ik al eerder schade te pakken :shhh:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Ouch dat zijn altijd van die dingen die je niet wilt maar waarvan je weet dat het je een keer gebeurd.
     
  3. geloof me Tom, ik voel 'm zelfs :sick:
     
    Edgar Focus en Tom91 vinden dit leuk.
  4. Balen.. volgende keer banden met stoeprand bescherming erop monteren heb je minder kans om je velgen te beschadigen.
     
  5. Ja ik dacht dat deze Vredestein banden dat al hadden, maar ik moet eerlijk zeggen dat het ook niet heel subtiel ging. Regen, haast en verkeerd inschatten, geen goede combinatie
     
    Henry-ST en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Het was weer tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de Ford garage in Culemborg. Dit keer een kleine beurt, dus enkel verse jus, bijbehorend jusfilter om eventuele stukjes te filteren, een interieurfilter, aircoreiniging en brandstofadditief.
    De motorloop klinkt een stuk rustiger en de motor lijkt als een spreekwoordelijke naaimachine te lopen. Misschien zit het tussen mijn oren, maar toch fijn als onderhoud verschil lijkt te maken. De auto kan dus weer een jaartje vooruit.

    Laatst heb ik de auto kunnen vergelijken met een Renault Megane RS 2012 (jaune yellow) van een vriend van mij.
    Korte conclusie: de Megane is nog een stap sportiever, met name de tractie algemeen en tractie bocht uit is echt veel beter dan bij mijn Focus ST. Een mechanisch sperdifferentieel doet wonderen en waarschijnlijk hebben de sportievere Michelin Pilot Sport 4 banden op de Megane ook veel invloed gehad. De geluidsbeleving bij de Megane was gaver, klappen bij snel overschakelen en willekeurig wat ploffende geluidjes uit de uitlaat (geen pop & bang tune, wel een middendemper delete). Ik was positief verrast over de kunnen van deze Franse coupe.
    Het nadeel van de Megane is de stugheid, het plastic interieur, het gemis aan snufjes zoals touchscreen met achteruitrijdcamera, stoelverwarming, stuurverwarming etc. en het feit dat het geen station is haha.

    Maar goed, weer terug naar de Focus. Mogelijk wordt de auto in 2024 vervangen, de vrouw wilt van haar Yaris af en richting een kleine SUV waar de hond ook in de achterbak past. Ze vindt een Suzuki Vitara (laatste generatie) erg leuk dus de zoektocht naar een mooie versie zal binnenkort wel starten. Eerst maar eens kijken hoe zo'n Japannertje rijdt. Mocht er inderdaad een SUV komen dan is een station op de oprit ook overbodig en ga ik waarschijnlijk weer terug naar een hatchback.

    Misschien niet geheel logisch als je een ST versie rijdt, maar ik houd sinds het begin alle kosten en ook het brandstofverbruik bij. Hieronder een overzicht voor de geïnteresseerden:

    Onderstaande kosten per gereden kilometer
    Benzinekosten: 0,17
    Onderhoudskosten: 0,07
    Overig*: 0,03
    Verzekeringskosten: 0,06
    Wegenbelasting: 0,04

    Totale kosten per KM (excl. afschr): 0,37
    * Denk aan upgrades als chiptune, mattenset, koppelingspedaalveer, Brodit telefoonhouder etc.

    Brandstofverbruik zit gemiddeld op 8.45L per 100 km of 1L op 11,8 km.
    De kosten lijken mij niet onredelijk voor een ST, maar ik heb geen referentie van andere ST eigenaren.
     
    gerardTDCI, JanG81, Frank Focus en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Denk dat die kosten behoorlijk meevallen eigenlijk.
    En dat gevoel dat alkles weer net een tandje lekkerder loopt na een beurt heb ik eigenlijk altijd wel ongeacht welke auto ik had, helaas is dat na 2 dagen vaak al weer weg.
    Tsja en een Megane RS vergelijken met een Focus ST station is natuurlijk leuk om te doen maar wel een beetje appels met peren hoor :mrgreen: maar desalniettemin nog steeds leuk.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  8. Dat brandstofverbruik is verrassend goed, dat haal ik bij lange na niet. Altijd lekker als onderhoud weer netjes is uitgevoerd en je met een gerust hart weer vele kilometers maken kan
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  9. Mooi brandstofverbruik. Lichte voet ?.;)

    Ik heb tijdje terug wat Passengerlaps gedaan bij zo'n gelijke Megane RS. Ook ik stond versteld van dat ding, echt bizar.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  10. Ja daar heb je zeker gelijk in. Toch ik denk niet dat een hatchback ST zo veel sportiever is. Het verschil met de Megane en mijn station was groter dan gedacht.

    Jup relatief lichte voet, voornamelijk doordat de motor niet warm wordt als ik op en neer tuf naar werk. Als ik dan toch de auto pak voor bezoekjes etc dan zijn het voornamelijk snelwegkilometers. Cruise op 110 en voortsukkelen tussen de rest dan maar. Af en toe wordt het gaspedaal wel misbruikt, maar vaak maar voor korte tijd.
     
  11. De auto is inmiddels 2 jaar in bezit en bevalt nog goed, ik blijf lekker verder rijden met de grijze station.

    Naarmate de temperatuur weer zakt en het vochtiger wordt buiten, merk ik dat het schokkend wegrijden weer terugkomt. Dus het heeft duidelijk te maken met weersomstandigheden en niet met de getankte brandstof.

    Op dit forum las ik bij meerdere mensen dat rond de 140.000 km het niet gek is om het inlaattraject te laten reinigen, dus ik heb een afspraak ingepland om te bekijken hoe erg het inlaattraject vervuild is. Mocht het nodig zijn om het inlaattraject schoon te maken, dan wordt dit meteen uitgevoerd door middel van walnutblasting. Waarschijnlijk komt de auto dan ook voorbij op een bepaald YouTube kanaal :rofl:

    Vandaag wel geconstateerd dat het koelvloeistofpeil weer iets gezakt was, maar omgerekend is het verbruik nu iets van 1L per 80.000 km. Niets schokkends dus. Verder het K&N luchtfilter weer eens schoongemaakt en in de olie gezet, de laatste keer dat ik dit had gedaan was in juli 2022. Het viel mij erg mee met hoe vies deze is geworden na ca. 23.000 km rijden.
     
    gerardTDCI, JanG81, Henry-ST en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Fijn om te lezen dat de :st: nog even blijft!
    Wel een raar fenomeen dat je auto gaat schokken bij kouder weer. Misschien een idee om de injectoren nog te vervangen?
    Zal het YouTube kanaal nog wel even blijven volgen :thumbup:
     
    Edgar Focus en Tom91 vinden dit leuk.
  13. Wie weet kan dat nog helpen. Het idee is om eerst te kijken hoe de motor reageert na de walnutblasting
     
    Edgar Focus, JanG81 en BlueWhale vinden dit leuk.
  14. #114 Tom91, 27 jan 2024
    Laatst bewerkt: 27 jan 2024
    Eerder heb ik genoemd dat ik de inlaatkleppen wilde laten controleren op vervuiling, denk aan koolafzetting op de klepstelen en de kleppen zelf. Aan de ene kant was dit een preventieve actie, aangezien ik hier op het forum in het topic van Muddy_st last dat twee gechipte 2.0 EcoBoost motoren waarschijnlijk het loodje hebben gelegd door onjuiste ontbranding (door gloeiende koolafzetting afkomstig van vervuilde inlaatkleppen). Dit wilde ik uiteraard voorkomen. Tevens was het licht hikken/schokken van mijn motor nog steeds aanwezig, dus wie weet sla ik twee vliegen in één klap.

    Inmiddels zijn de inlaatkleppen vorige week woensdag gecontroleerd en direct gereinigd door middel van walnut blasting en is ook het gasklephuis gereinigd. Volgens de monteur waren de inlaatkleppen erg vervuild :shock:
    Aangezien het autobedrijf video's van hun werkzaamheden maakt en elke week een samenvatting hiervan op YouTube plaatst, kun je de werkzaamheden aan mijn Focus zien in de onderstaande video vanaf 19:17 tot 20:37 en 20:55 tot 23:04:



    Na ruim een week rondrijden kan ik zeggen dat de auto beter reageert op het gaspedaal en duidelijk weer als de brandweer accelereert! Het voelt aan alsof de motor zijn volle vermogen terug heeft gekregen. Het schokken/hikken heb ik sindsdien ook niet meer gevoeld, maar ik moet erbij vermelden dat dit met name voor kwam bij kou + regen en dus niet bij de droge kou van de laatste tijd.
    Al met al een goede zet geweest om het walnut blasten te doen.

    Voor wie ook een walnut blasting overweegt, kijk eens in het groupsbuy topic van Hoomer.
     
    SjeeleBrik, GewoonD, gerardTDCI en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Wow, dat zag er vervuild uit. Mooi werk!
     
    Tom91 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Leuk/interessant om te zien!
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  17. Afgelopen woensdag weer een brug gehuurd om de banden om te wisselen van voor naar achteren en andersom. Na bijna 40.000km te hebben gereden was dat een goed idee, het profiel van de voorbanden was al een stuk verder versleten dan de achterbanden. Volgende keer ga ik de banden na 20.000km eens wisselen, om ervoor te zorgen dat de boel wat gelijkmatiger slijt.
    Als de huidige banden bijna versleten zijn ga ik op zoek naar 4x Michelin Pilot Sport 5 banden. De huidige Vredestein Ultrac Satin banden zijn wat mij betreft ondermaats, even kort door de bocht:
    - Geen grip bij accelereren op een nat wegdek
    - Snel last van onderstuur op nat wegdek
    - Banden krijgen een plat gedeelte al na 1 dag stilstaan
    - Wel slijtvast
    - Prima grip op droog wegdek

    Daarnaast de auto ook goed van onderen kunnen bekijken en het ziet er nog prima uit. Geen roest en weinig vliegroest te vinden. Wel geconstateerd dat het hitteschild boven de achterdemper iets los zit en rammelt. Een van de bevestigingspunten van het hitteschild is afgescheurd, dus daar wordt binnenkort (tijdens de APK) naar gekeken om het trilvrij te krijgen. Het hitteschild rammelt namelijk flink als je de de achterdeuren of achterklep dicht doet, vrij goedkoop geluid haha.
    Tegelijkertijd met de APK wordt er nog een aircoservice uitgevoerd, want de laatste aircoservice stamt volgens de papieren uit 2019.

    De verwachting is dat aan het eind van dit jaar de banden, remmen en remblokken vervangen moeten worden. De remmen en blokken kunnen mooi samen gebeuren met het jaarlijkse onderhoud. De banden vervangen en uitlijnen doe ik denk ik ergens anders.

    Gisteren eindelijk weer eens een stuk gereden gereden omdat het kon. Mooi weer om een stukje te sturen, flinke ronde met de hond te lopen in de Maasduinen (in de buurt van Duitsland) en in natuurlijk in Duitsland te tanken tegen gunstigere prijzen. Meteen een flesje injectorreiniger tijdens het tanken toegevoegd en op de Duitse snelweg richting huis het motortje een beetje laten werken. Heerlijk hoe gemakkelijk je met 170km/u kunt cruisen met deze auto, genieten!
     
    Henry-ST, gerardTDCI, SjeeleBrik en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. De kilometerteller tikt bijna de 140.000 km aan en het was weer tijd voor de APK. Ik heb de airco preventief laten controleren en opnieuw laten vullen, dus die is weer goed voor een paar jaar warme zomers. Daarnaast is het hitteschild boven de achterdemper opnieuw vastgezet, verder geen bijzonderheden!
     
    gerardTDCI, BlueWhale, SjeeleBrik en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina