1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toevoeging in motorolie

Discussie in 'Performance' gestart door Peter, 13 apr 2008.

  1. Men kan het brandstofsysteem (injectie, verstuivers) reinigen via een externe toevoeging.
    Zoiets is ook op de markt voor aanslag op de kleppen, klepzetels etc te veminderen/verwijderen.

    Wat denken jullie: Zinvol of onzin?

    Met een 2 maand moet bij mn tdci (177K) de olie en bijbehorende filter vernieuwd worden.
    Zat zelf te denken om een week voor verversen de toevoeging erbij te doen, mits het "zinvol" is.

    Graag jullie mening hierover.
     
  2. Er was ergens op het forum ,een tdci,weet alleen niet meer wie het was,was naar een specialist,diesel,voor een tweede opinie en deze bevool hem aam om wyns om 4000 km toe tevoegen aan de diesel.
     
  3. op zich best zinvol.
    heb het al eerder gebruikt op andere merk diesel.
    je hebt het ook in een variant die je bij voor een tankbeurt in je tank gooit en dan mengt met de diesel.

    alleen snap ik even niet om het een week voor je verversing pas te doen.
    gebruik het dan niet.
     
  4. Voor de Ford heb ik een Mazda (benzine) 626 gehad. Ik heb toen wel eens zo'n toevoeging in het carter gegoten.
    Op de gebruiksaanwijzing stond iets in de trant van:
    - Toevoegen
    - Motor op temperatuur laten komen
    - 10-15 minuten stationair laten draaien
    - Dan aftappen en olie + filter vervangen.

    Met de Ford (177K op de teller) lijkt mij dat er best veel versmering en aanslag zit.
    Door het een weekje of 2 weken in het carter te laten zitten zal de meeste prut wel loskomen tijdens de ritten.
    Wanneer je dan de olie en filter vervangt, haal je de prut er wel uit, en rijd je weer een "schone" inwendige motor. Het lijkt mij niet echt handig om er mee rond te blijven rijden.

    Althans dat zijn mijn gedachten er over maar ik ben dan ook maar een leek. :oops:
     
  5. als je het alleen doet om je carte schoon te maken wel. maar dat kan met de hand ook. moet je alleen even je carter loshalen.

    kleppen en klepzetels rotzooi gaat via je uitlaatpoort eruit dus dat komt niet in je carter terecht en haal je er ook niet uit met toevoeging in je olie.
     
  6. Colin667 spoelt ook zijn blok voor de oliewissel (hier).
    Marly en Wynn's schrijven voor de olie direkt af te laten en er niet mee rond te rijden.
    -greets Wim-
     


  7. Dit is de juiste handeling. En het helpt echt bij wat oudere auto's en met hoge km standen. Het beste is het hoorbaar bij auto's met hydraulische klepstoters waarin sludge, vuil etc is gekomen. Na het flushen van de motor loopt de motor na de olie wissel echt 100% beter.
     
  8. Je praat nu over 2 verschillende dingen.
    - Dat wat je met je Mazda gedaan hebt, is een motorflush middel,
    dit reinigd het inwendige van je blok, vooral als er kleine kanaaltjes
    verstopt zit dan is dit handig en zinvol.
    Dit heeft geen direct effect op je kleppen, maar wel op bv je kleprubbers.

    - De brandstoftoevoegingen hebben alleen maar effect op alles wat met
    de brandstof in aanraking komt, in dit geval dus wel direct effect op je
    kleppen en klepzitting.

    Als je dus je blok niet vertrouwd en denkt dat hij vervuild is, dan kan je
    net voordat je naar de garage gaat een motorflush erin doen,
    wat betreft de brandstoftoevoegingen, dit zou ik zeker een paar keer per
    jaar doen (mits je veel km's maakt)
     
  9. Het moge duidelijk zijn dat er in mij geen techneut schuilt wat auto's betreft. :oops:
    Derhalve vind ik dan ook veel bruikbare info en ideeën van anderen binnen dit forum die meer kennis hebben. Ik schaam er mij overigens niet voor, alleen komt het dan wel eens voor dat ik een wat knullige vraag stel. :lol:

    Maar goed, de vraag had beter dan zo gesteld kunnen worden:

    "Is het zinvol om een reinigingstoevoeging bij de olie te doen (vlak voor het wisselen van motorolie en bijbehorende filter) teneinde die delen te reinigen welke normaliter door motorolie gesmeerd worden"

    Overigens wat de brandstof betreft. Na de aanschaf van de focus heb ik er meteen een brandstofreiniger in de tank gegooid (+ aftanken). Sindsdien tank ik diesel V-Power

    In iedergeval een ieder bedankt voor de bruikbare antwoorden tot dusver :!:
     

Deel Deze Pagina