1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toeval? Vervangen draagarmrubber - storing P0403 EGR Circuit Malfunction

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DutchRS, 28 dec 2020.

  1. Goedemiddag allen,

    Betreft een Ford C Max 1.8 uit 2007 met 60.000 km op de teller.

    Ik heb voor de apk de draagarmrubbers aan de voorzijde moeten vervangen en slechts 60 km gereden toen het motorstoringslampje ging branden. (Ik heb nog nooit eerder een motorstoring gehad) Inmiddels foutcode door behulpzame buurman uitgelezen: P0403: EGR Circuit Malfunction. Motor loopt prima, ook stationair, geen rook, geen vermogensverlies. Kan bij het loshalen van de draagarmen iets gebeurd zijn met de bedrading/stekker/slangetje van de EGR, of is dit gewoon toeval?
     
  2. Ik weet niet of egr klep op ongeveer dezelfde plek zit als bij een focus. Volgens mij wel. Dan zit hij redelijk ver van de draagarmrubbers af naar mijn mening. Lijkt mij ver gezocht dus. Het begon bij mij ook met alleen een lampje. Ik heb toen op advies van de garage 98 getankt dit ging een hele tijd goed.
     
  3. Emil, bedankt voor je reactie.

    Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn brandstofsysteem gereinigd met Wynn's. Ik had niet echt klachten ofzo, maar na twaalf jaar dacht ik, zal geen kwaad kunnen. En het werkte goed! Echt een verschil en sindsdien tank ik ook altijd ron 98. Desondanks toch ineens deze storing, precies na de apk/draagarmrubbers. Toeval bestaat natuurlijk, maar ik dacht dat de EGR ergens achteraan onderin zit, vandaar.
     
  4. Ik neem trouwens even aan dat je een benzine uitvoering hebt? Ik heb even naar wat filmpjes van dit blok zitten kijken en dit lijkt zeer veel op mijn 2.0 16v blok. Egr klep zit daar ook rechts van het blok onder de koelslang. Sterker nog als ik de onderdelen bekijk kon het nog wel eens exact hetzelfde onderdeel zijn.

    Het vervangen stelt niet veel voor maar je kunt er heel slecht bij en je doet er goed aan het koelsysteem leeg te laten lopen. Hierdoor loopt het bij de garage wel enigszins in de papieren om deze te laten vervangen. Ik wilde dit zelf doen maar heb er uiteindelijk vanaf gezien
     

Deel Deze Pagina