1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental uitlezen

Discussie in 'Electronica' gestart door Rimco, 14 apr 2010.

  1. Ik heb al wat gezocht en gekeken op dit forum, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Het gaat hier om een TDCI uit 2002, na de facelift, maar voor 08-2002.

    Ik wil graag de stand van het gaspedaal, de snelheid en het toerental op een digitale manier kunnen uitlezen. Ik heb een brede achtergrond in de elektronica en ik ben niet vies van zelf printplaten etsen en IC's programmeren, dus dat zit wel goed.

    De stand van het gaspedaal heb ik al kunnen bemachtigen, evenals de snelheid van de auto bij de ECU.

    Nu wil ik graag het toerental ergens vandaan halen, liefst digitaal, maar analoog mag ook. Het probleem is dat de nokkenaspositiesensor enz. op de branstofinjectormodule zit. Die module zit op de motor, terwijl ik het liefst alle aansluitingen binnen in de auto heb.

    Vanaf 08/2002 zitten deze sensors wel op de PCM aangesloten, maar die heb ik eenmaal niet.

    Daarom wil ik graag het signaal bij het dashbord vandaan halen, maar daarvan is alleen dit schema beschikbaar voor de toerenteller.

    (De links verwijzen naar de elektrische schema's van die onderdelen volgens het TIS.)

    Ook heb ik wat foto's gemaakt om het probleem te verduidelijken.

    Op de eerste foto is de achterkant van de printplaat te zien, zoals je die ziet als hij op de tellers gemonteerd zou zijn. Bovenin is de witte connector die naar de rest van de auto gaat (vooral ECU).
    [​IMG]

    Op de tweede foto zie je de voorkant van dezelfde printplaat, je kan hier duidelijk de 4 klemmetjes per meter (4 meters) zien die in een ruitvorm staan.
    [​IMG]

    Op de laatste foto zie je aansluitingen van de tellers, hierbij gaat het dus om het 3e paar pinnen van links. (rechts-midden op de foto).
    [​IMG]

    Weet iemand op wat voor manier deze meters aangestuurd worden? Ik weet dat deze module zijn informatie digitaal krijgt, maar ik weet niet precies op welke kabel of met wel protocol. Uiteindelijk moet het ergens omgezet worden in een analoog of PWM signaal voor de meters, maar ik ken dit soort meters niet met 4 aansluitingen:shrug:

    Kan iemand mij met dit probleem helpen of vertellen waar ik het toerental het makkelijkste vandaan kan halen?:)
     
  2. kun je geen gebruik maken van de obd2 module?
    daar zit alles al digitaal in.
     
  3. Daar gaat het mij niet zozeer om, ik wil deze snelheid in eigen elektronica kunnen krijgen zodat ik er meer mee kan dan alleen maar uitlezen;)

    Edit: Bijvoorbeeld om een te shift lampje maken (die er standaard in zit... zonder lampje), daar heb ik het toerental en de gaspedaalpositie voor nodig:)
     
  4. dan zul je de draden moeten uitzoeken..
     

  5. wat voor een lampje?
     
  6. #7 Danny, 15 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2010
    dat is een schakellampje
    die gaat branden als je aan je max (ingestelde) toeren zit en dus moet schakelen (meestal zon 500 toeren tot de begrenzer)
    de focus 2 heeft dit standaard
     
  7. Dan zul je toch de signalen via de OBD2 connector uit de PCM moeten halen:
    SAE.TP : pedaalstand
    SAE.RPM : toeren
    SAE.VSS : snelheid

    Alle signalen die jij nodig hebt bereiken volgens mij niet het dashboard.
     
  8. #9 dutchguy, 15 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2010
  9. Het shift light heb ik alleen als voorbeeld gebruikt, maar het is nog wel een nuttige pagina.
    Ik wil het namelijk in software maken, zodat ik het makkelijk kan veranderen en uitbreiden.

    @Hansie, de andere signalen heb ik wel al, maar alleen het toerental nog niet. Ik heb al een mooi schema gevonden voor ODBII op http://obddiagnostics.com/DataSheet.pdf . Maar gebruikt ford VPW of PWM? Ik heb ze ondertussen allebei langs zien komen.
     
  10. Scoop eraan hangen, dan weet je het toch?
    Maar ik zal het eens nazoeken, maar dacht PWM
     
  11. Deze grens ligt trouwens bij 08-2001 ipv 2002, je hebt wel degelijk een pcm die alle signalen binnenkrijgt.
     
  12. Ik heb het nogmaals gecontroleerd in het TIS (2004), het is toch 08-2002. Zie deze screenshot:
    [​IMG]
     
  13. Wou het net gaan posten, Maar Rimco heeft gelijk.
    De eerste versies van de tdci zijn uitgerust met een andere PCM.
    In deze vroege modellen kan je ook gewoon de egr afdichten zonder storing, heb ik me laten vertellen.

    Ik weet niet zeker wanneer de switch is geweest, maar de allereerste tdci's hebben zelfs geen delphi PCM maar een ford pcm.

    edit: leuk weetje is; dat er zelfs een handje vol Fase1 tdci's rondrijden. De tdci is namelijk een paar weken voor de facelift geintroduceerd.
     
  14. Deze is van 07-2002, dus net voor de verandering, maar waarschijnlijk wel een delphi PCM dus? Is er veel verschil met de ford PCM?
     
  15. Ik weet dus niet zeker wanneer de swap hiervan is geweest. Maar logisch lijkt me dat dit zoals het schema aangeeft zo rond 8/2002 is geweest.
    Maar heb hier nooit echt onderzoek naar gedaan ;)

    Verder zal het niet veel uitmaken denk ik
     
  16. Ik heb zojuist een aantal keer wat spanningen aan de meter gelegd. Met het volgende resultaat, waarbij ik alleen de plus vermeld, waarbij de min dan aan de overkant wordt aangesloten.
    Vanaf de achterkant gezien:

    Plus op links en boven: 900 RPM.
    Plus op alleen links: 2100 RPM.
    Plus op links en onder: 3400 RPM.
    Plus op alleen onder: 4600 RPM.

    Dus dit zou ik moeten kunnen uitlezen;)
     
  17. Oh ok, dan zal het wel inderdaad.
    Dan zou je de signalen dus op je IDM moeten pakken, die hangt aan de voorkant van je V-bak.
     

Deel Deze Pagina