1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toerental Schakelen eerste versnellingen

Discussie in 'Performance' gestart door XilentS33, 4 okt 2023.

  1. Beste,

    Heb even een vraag en ben benieuwd of meer mensen dit hebben.
    Ik heb dus een MK2.5 1.8 Focus uit 2010 en Wanneer je schakelt van de 1e naar de 2e versnelling duurd het terug zakken van de toeren naar mijn inzien best lang zodat je dus of lang moet wachten met schakelen naar de 2.
    En wat ik ook merk, wanneer auto gelopen heeft en je start hem schiet de toerental omhoog net alsof je met gas start al zakt deze wel netjes naar beneden maar het lijkt net alsof je niet kan rijde.

    Heeft iemand wellicht een idee? Mocht het niet duidelijk genoeg zijn kan ik kijken of ik een video kan uploaden.

    Alvast bedankt ;)

    Gr,
    Sander
     
  2. Ik kan je niet helpen maar ik heb kortgeleden tijdens mijn zoektocht naar een Mk2.5 in 1.8 proefgereden, en wat ik ervoer was ongeveer hetzelfde. Bij het schakelen en ontkoppelen was het vreemde dat eerst de toeren omhoog schoten en dan weer zakten. Ik heb dat nog nooit meegemaakt in welke Focus dan ook, dus dat ding heb ik laten staan omdat ik niet op zoek was naar een project waar eerst aan geklust moest worden voordat er normaal mee te rijden was.
     
  3. Als de toeren omhoog schieten heeft dat toch te maken met een bepaalde sensor? met de gasklep ofzo
     
  4. de mijne heeft het ook, als hij koud is bij starten meer toeren zakt daarna terug naar normaal maar met overschakelen (1+2) weer verhoogd toerental, als de wagen warm is is het veel minder aanwezig maar als je de wagen warm uitzet en weer start weer verhoogd toerental zelfde als bij koude start maar daarna geen (erge) last meer. dit was eerst erger maar schoonmaken van gasklephuis haalde het toerental een stukje naar beneden.
    ik heb wel eens gelezen dat dit een eigenschap van de 1.8 is maar zeker weet ik dat niet. zelf ben ik er nu aan gewend en heb ik er minder last van, met opschakelen bij bv een stoplicht een beetje wachten tot je de koppeling weer op laat komen (minimaal) dan zakt het toierental net genoeg om zonder schokken weg te rijden, snel wegtrekken vanuit stilstand is niet de beste eigenschap van de wagen
     
  5. Hoi. Ik heb precies dezelfde (1.8 uit 2010) en ervaar exact hetzelfde. Gasklephuis is schoongemaakt (daardoor is stationair toerental nu stabiel) en koppeling schakelaar heb ik schoongemaakt.

    De ‘rev-hang’ bij schakelen van 1 naar 2 blijft en bij het starten schiet het toerental naar 2500rpm. Het hoort helaas bij het beestje kennelijk.
     
  6. Heb je al eens een software update voor de ECU laten installeren bij de Ford dealer? Want de issues die je beschrijft komen overeen met bekende problemen van oude software versie bij de 1.8.

    Heb jaren geleden dezelfde ervaring gehad met mijn toen mk2.5, i.c.m. soms zomaar afslaan wanneer de toeren (langzaam) zakten. Na update van de ECU waren de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

    N.b. wanneer accu is losgekoppeld vertoont hij hetzelfde soort gedrag, ECU gaat dan opnieuw 'inleren'. Kom je bij rotonde, schakel je van 3 naar 2 en krijg je een zet in de rug door niet / langzaam dalend toerental. Na tijdje (x aantal km) verdwijnt dit dan.
     

Deel Deze Pagina