1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugkerende melding motormanagement (EGR)

Discussie in 'Performance' gestart door Tycoontje, 16 okt 2008.

  1. Hoi,

    Afgelopen maand was niet zo'n beste maand voor m'n Focus. Het begon allemaal met een melding motormanagement. De volgende dag laten uitlezen en resetten bij een voormalige Ford garage (nu Bosch Service punt). Het zou aan de EGR liggen die "soms wel eens vast kan zitten". Ik moest maar kijken of de storing terug zou komen en dan konden ze verder kijken.

    Volgende dag ging het lampje weer branden. Ik moest er nog mee terug naar huis en zou de volgende dag meteen bij de garage langs gaan om het weer uit te laten lezen. Maar een kilometer of 40 voordat ik thuis was voelde in een trilling. Ik dacht nog even aan een lekke band, maar nog voordat ik stil stond op de vluchtstrook was de motor al afgeslagen.

    Naar m'n garage laten slepen en daar bleek na enig onderzoek dat er een cilinder gescheurd was. Schijnt vrij uitzonderlijk te zijn(?). Ik heb het gezien. Inderdaad een scheurtje aan de bovenkant midden over een cilinder. Hebben ze een gebruikte motor ingezet. Turbo, etc. overgezet. Testrit gemaakt. Maar hij bleef niet lopen. Verstuivers bleken verstopt. Zijn nog naar een revisiebedrijf gebracht, maar uiteindelijk werd besloten daar nieuwe voor te bestellen. Twee weken en een smak geld verder m'n auto weer opgehaald. Liep weer perfect.

    Ongeveer 400km gereden en toen ging het lampje motormanagement weer branden. Niet m'n gewoonte, maar wat heb ik toen lopen vloeken in de auto. Volgende dag weer uit laten lezen. Weer de EGR, iets als "matige doorvoer". Als ik het goed heb heeft de monteur e.e.a. uit elkaar gehaald en schoongemaakt, waaronder een sensor. Er werd gezegd dat dit los staat van de problemen met de cilinder.

    Ging weer 300km goed, maar nu brand dat lampje weer. Morgen ga ik het weer uit laten lezen, maar ik kan het eigenlijk al wel raden. Het zal wel weer een slechte doorvoer in de buurt van de EGR zijn. Maar daarmee is er nog geen oplossing gevonden.

    Nu heb ik hier wel eens vaker over EGR gelezen en dat ging vooral over het afsluiten. Over een dergelijke storing heb ik nog niet echt iets kunnen vinden. Is er misschien iemand die aan de hand van bovenstaande verhaal iets zinnigs kan zeggen over wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat de meest logische volgende stap zou zijn? Iets met die sensor? Bij voorbaat de EGR laten vervangen? Afsluiten? Enig idee van de kosten?

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Groeten,
    Tycoontje
     
  2. Ik zou beginnen met de EGR af te dichten (wel met een plaatje met gaatje van 6 mm, moet bij een TDCi vanaf 2003/2004).
    Weet je de foutcode nog?
     
  3. Nee, ik weet helaas geen code. Alleen dat het neerkwam op een matige doorvoer.

    Ik ben net weer terug van de garage. Storing is weer uitgelezen. Weer hetzelfde. De EGR klep is zo goed als de monteur er nu bij kon schoongemaakt (Ik was vrij laat..). Hij verwachtte eigenlijk zelf al dat het probleem weer terug gaat komen.

    Dat denk ik dus ook, zeker nadat hij vertelde dat de EGR klep die er nu in zit van de vervangende motor af komt. Mij lijkt het dan dat de storing heel ergens anders zit, want dit zou wel heel erg toevallig zijn. Zit meer te denken aan een elektronische storing.

    Ik vraag me nog steeds af of er toch een verband zou kunnen zijn tussen de EGR, vervuilde verstuivers en die gescheurde cilinder. Iets wat nog niet vervangen is. Van de turbo weet ik dat ie overgezet is van m'n ouwe motor, maar voor de rest.. :?

    Oja, die monteur had het er nog over dat het volgende wat te proberen valt als de storing terug komt het schoonmaken is van alles met "Ford T" ofzo, waar dan 4 busjes van 30 euro voor nodig zouden zijn. Zegt me verder ook even niets en kan er op internet zo gauw niets over vinden.
     
  4. Er is wel een verband te vinden tussen niet werkende egr en verstopte verstuiver. Indien de EGR niet goed sluit bij accelereren krijgt de motor relatief vieze (roet) lucht. Deze kan samen met olie etc op de verstuiver lekker gaan plakken als dit steeds dikker wordt dan kan de verstuiver zo ernstig vervuild raken dat hij niet meer goed functioneert.

    De scheur in je cilinder heb ik geen verklaring voor. Niet goed warm rijden kan een oorzaak zijn... Dan nog zou het niet mogen gebeuren maar wel meer kans. Blok wordt dan te snel warm waardoor je uitzetting verschillen kan krijgen. De 1.8 ford blokken staan toch als degelijk bekend....

    Volgens mij heeft de turbo geen last van de EGR deze krijgt volgens mij al lucht voor het egr traject (dacht ik). Maar wat ik niet begrijp is. Als je blok er helemaal uit is geweest. Dan lijkt mij toch dat ze de EGR toch goed hebben bekeken, hij ligt er dan toch uit.

    Ik zou vragen of de dealer hem wil afdoppen met een gaatje van 6 mm dit schijnt te kunnen zonder een storing te krijgen bij de tdci focus I

    Blijft wel erg klote voor je. Dat het veel kost is al erg maar dat je dan daarna nog in het gezeik blijft is natuurlijk nog erger. Heb je wel iets afgesproken over een kosten plafond? Klinkt namelijk ook niet zo handig allemaal van de dealer.
     
  5. Nou, weer even wachten tot de volgende storingsmelding dus. Ben nu weer 250km verder en het lampje brandt nog niet *afkloppen*

    Ze hadden inderdaad wel wat beter naar die EGR kunnen kijken, maar die is dus wel overgezet van de andere motor. Ze hebben blijkbaar meer geconcentreerd op de cilinder en verstuiver problemen.

    Een plafond is niet afgesproken. Gelukkig waren de laatste 2x uitlezen en schoonmaken zonder kosten. Zijn ze toch een kleine 2 uurtjes mee bezig geweest.

    Ik zal in elk geval bij de volgende melding overleggen over het afdichten. Dat klinkt nu als de goedkoopste langdurige oplossing.
     
  6. Nou, na weer zo'n 350km is de storing toch weer terug. Morgenochtend dus maar weer naar de garage. Meteen even vragen of ze die EGR dicht maken. Merk nog steeds niets aan m'n motor. Vermogen is prima. Geen rare geluiden. Maarja, dat was ook zo totdat ik stil kwam staan met die gescheurde cilinder.

    Toch heb ik de hoop dat het mee gaat vallen. Dan zou ie namelijk weer een hele tijd mee moeten gaan en kan ik dat geld steken in andere verlichting en zo.
     
  7. Nou, m'n Focus staat ondertussen al weer meer dan een halve dag in de garage. Ben er tegen het eind van de ochtend geweest en er werd nog druk gezocht. Er was al wel ontdekt dat de EGR niet aangestuurd werd. Vanuit de computer kon er ook geen vacuum worden aangestuurd.

    Heb het nog even gehad over afsluiten van de EGR. Dat hadden ze wel eerder gedaan, maar alleen met andere types EGR. Omdat deze de sensor in de EGR zelf zou hebben zou dit niet kunnen.

    Nou ben ik ondertussen alles over EGR te lezen op het forum en zie inderdaad wat opmerkingen en foto's over heel verschillende EGR's, maar nog nergens dat het niet zou kunnen bij bepaalde types. Vraag me dus af of dit wel helemaal klopt.

    Edit: Net weer opgehaald. Solonoide (zo heet blijkbaar het ding waar vacuum verdeeld wordt) is vervangen door een gebruikte. EGR was dus uiteindelijk niks mis mee. Die maak ik wel een keer dicht als ik precies weet hoe dat voor mijn type nou precies moet, maar eerst maar eens even een paar duizend km zonder storing rijden.
     
  8. godsamme wat een verhaal. Mooi balen allemaal!!

    De EGR afdoppen, tja, ik was zo ongeveer de eerste die het waagde hiero. Bij de TDI's van de VAG groep is het simpel, maar de Fordblokken hebben inderdaad een sensor. Wat kan is dat je de vacuumleiding rondkoppelt of gewoon lostrekt. En de stekker dr ook even af. Met een plaatje erin had ik geen problemen, zelfs zonder gaatje erin niet.

    Dat gaatje zorgt overigens voor een vacuumtrek, zodat de ecu denkt dat alles goed is. Zie ook mijn topic onder techniek.

    http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=2093&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=egrhttp://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=2089&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=egr
     
  9. Dank je. Die topics was ik vanmiddag al tegengekomen. Zag dat je ook wat ellende had gehad met je verstuivers en zo.

    Hehe. Is m'n vacuum weer in orde, ga ik 'm er straks gewoon afhalen =)
    Neem aan dat ik 'm ook dicht kan klemmen.

    Ik las volgens mij in die topics ook dat de storing nog wel gelogd wordt, maar het motormanagement lampje niet meer aan gaat. Klopt dat? (Zie even door de bomen het bos niet meer).

    Dat 6mm gaatje snap ik ook nog niet helemaal. Dan is het toch weer bijna helemaal open? En waar wordt dat nog gemeten, als die stekker los is?
     
  10. Nou, ondertussen zo'n 3000km verder. Vanmorgen ging het storingslampje helaas toch weer aan. Ik denk dat er hetzelfde aan de hand is, dus dat die vacuum verdeling niet goed gaat. Tenslotte was het een gebruikt/gratis onderdeel.

    Eigenlijk had ik hier ook al weer eerder willen schrijven, maar dat was er nog niet van gekomen. Ik merkte namelijk wel wat vreemds. Ik kreeg het gevoel dat de EGR inderdaad z'n werk deed sinds die tijd, want m'n Focus rookte echt een heel stuk meer. Maar ik merkte ook dat gas geven niet helemaal vloeiend meer ging (licht schokkerig rond de 2000RPM). Of ik nou een stukje vermogen verloren had aan een werkende EGR, of dat nu de turbo niet meer goed aangestuurd werd weet ik niet. Maar sinds het storingslampje weer brandt heb ik weer minder rookwolk en een vloeiender gaspedaal.

    Ziet iemand het verband? Is er nog iets anders wat oorzaak kan zijn van dit terugkerend probleem?
     
  11. Een EGR die niet werkt staat dicht of open.
    Als die open staat is het een ramp en kan je niet goed rijden en houdt in (veel rook).
    Als die dicht staat geen probleem alleen het lampje. Doordat de sensor bij de Egr niks meer meet.

    Meestal sluit een Egr niet meer goed dan zorgt dit ervoor dat de motor bij last veel teveel vervuilde lucht krijgt.

    Waarom het terugkomt weet ik niet. Als de egr weer verstopt zit oid moet de dealer naar de oorzaak opzoek. Misschien ergens een olie lekt door een keerring etc.

    Vacum problemen leiden tot onregelmatig optrekken. Vaak zal de motor danin de noodloop gaan. Maar veel roken lijkt mij niet de reden.
     
  12. Misschien eens naar de turbo laten kijken. Weet zo niet of je variabele schoepen hebt. Deze worden aangestuurd door de PCM en werken met het vacuum van de motor en een "actuator".
     
  13. [​IMG]

    Hier zie je de originele diameter van de pakking op de turbo, als je dit terugbrengt naar 6 mm
    is dat toch een pak minder.

    [​IMG]

    Volgens mij heeft het reinigen van de EGR klep of zelfs je inlaatspruitstuk vervangen door een nieuw exemplaar geen zin : de combinatie van roet in je uitlaatgas met de dampen van je carterventilatie maken zo een drab dat vroeg of laat die EGR klep toch terug blijft open staan.Ik dacht dat ze tegenwoordig de EGR laten 'klapperen ' om de klepzitting te reinigen, bij ons gebeurt dat niet.
    Voor mij is de lange-termijn oplossing : afdichten. Gedaan met roeten, beter oppakken rond 2000, nadeel is wel langere opwarmtijd en hogere Nox uitstoot.
    Enkel het vacuum afdichten is volgens mij ook nutteloos : als de klep in geopende toestand blijft 'kleven' had dat vacuum toch al geen functie meer.
    Wat er precies bij jou aan de hand is weet ik niet, mss is het vacuum terug defect en staat de klep permanent goed dicht waardoor het systeem denkt " hola, EGR doorstroom belemmerd"
    Ik zou dat vacuum nog eens controleren en een plaatje met 6mm gat plaatsen.
     
  14. Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik breng 'm pas weer woensdag naar de garage, omdat ik dan al vrij was en ik er vanuit ga dat het weer de aansturing met vacuum is. De reactie van kolere bevestigt dat.

    Als ik het goed heb (Google) zou er inderdaad sinds 2001 een turbo met variabele schoepen in zitten, maar ik moet nog even verder in de werking daarvan duiken.

    Dat plaatje ga ik uiteindelijk zeker plaatsen, maar eerst maar weer eens kijken wat nu weer gevonden wordt en of ik eerst weer een paar duizend kilometer kan rijden zonder storingsmelding. Anders wordt het weer lastiger om de juiste conclusie te trekken.

    --

    Even een update.
    Het vacuum systeem schijnt prima te werken. De storing kwam weer van de EGR. Conclusie was dat die niet schoon genoeg was en bleef hangen. Er zijn nu een aantal Forté produkten in gegooid. Ben pas 500km verder, dus of het nou geholpen heeft weet ik ook nog niet. Komt de storing terug dan ga ik eerst zelf aan de slag, want het wordt me nu een beetje te gek. Dus storing resetten door accu los te halen, plaatje met 6mm gat plaatsen en kabel los.
     

Deel Deze Pagina