1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Terug schakelen gaat moeilijk

Discussie in 'Performance' gestart door arnaud31, 23 jun 2013.

  1. Sinds ongeveer 3 weken heb ik een Ford Focus 2, Fase 1. In het begin merkte ik geen 'rare' dingen aan de auto, tot nu ongeveer twee weken geleden.

    Vooral als de motor koud is, dan houdt de Focus in bij het gas geven of stottert de auto. Ik had net in een andere discussie al gelezen wat ik eventueel zou kunnen controleren. Dat ga ik eerst maar even doen.

    Maar er is nog iets, het terugschakelen gaat zwaar. Het valt mij op dat als ik wil terugschakelen van de 4 naar de 3, dat dit pas mogelijk lijkt te zijn als de snelheid onder de 50 KM/h komt, terugschakelen van 3 naar 2 lukt pas goed onder de 30 KM/h. Is dit normaal bij de Focus, of is er iets met de versnellingsbak?

    Verder trekt de auto op zich wel goed op, al valt het me wel tegen voor een 2.0l. Maar vooral boven de 100 km/h is de auto snel. Het opschakelen is geen probleem en gaat soepel. (het verbruik zit nu ongeveer op 1/13,5, wel netjes voor een 1225kg 2.0l auto lijkt me)

    Ik ben benieuwd of jullie ook deze ervaringen met het terugschakelen hebben.
     
  2. Ik krijg hem soms een beetje moeilijk in de 3e versnelling, maar dat is met opschakelen. Terug geen probleem, ook niet bij hogere snelheden.
     
  3. Haal even de pookhoes omhoog, en spuit de gewrichten en stangen in met
    whitegrease of een ander dik vet, daarna zou het sowieso soepeler gaan....
     
  4. Wanneer was alles voor het laatst afgesteld? Vorig jaar had ik problemen met opschakelen en terugschakelen naar de 4e versnelling. Bleek dat bij mij een kabel iets losser was gekomen. Na afstelling werkt alles weer zoals het moet.
     
  5. Geen idee wanneer de koppeling voor het laatst is afgesteld. Ik heb de auto nu ongeveer 3 weken en er zat een afleverbeurt bij. Wellicht dat er dan niet naar de koppeling wordt gekeken?

    Vandaag was de auto ook weer in een slechte bui, regelmatig haperen terwijl het gisteren een stuk beter was.

    Misschien de bougies maar vervangen. Kunnen er gewoon Bosch bougies in de focus?

    En voor het schakelen, breng ik de auto maar naar de garage.
     
  6. Overigens bedoelde ik niet de koppeling, maar de versnellingsbak.

    De Focus II 2.0 16v (145 pk) heeft de volgende (af fabriek) bougie mogelijkheden:
    - Ford/NGK platina bougie (Ford finis code 1369704 / NGK TR6AP13 - 5809)
    - Ford/NGK iridium bougie (Ford finis code 1315691 / NGK ITR6F13 - 4477)
     
  7. Is niet zoals het hoort, ik heb letterlijk nog nooit meegemaakt dat schakelen moeilijk ging. Aan de koppeling is niks af te stellen, misschien iets aan de schakelstangen.
     
  8. #8 Marco Morello, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jun 2013
    Ik heb het wel meegemaakt met een 2.0 16v Duratec 145pk (Focus II Fase II 2008)
    Die nwe wagen van mijn ouders. Nog geen 50.000km gereden, wat bleek?
    Dualmassa vliegwiel kapot. De ene keer schakelde de wagen prima, de volgende keer moest je de pook erin rammen....

    Rammelt de wagen ook bij starten of uitzetten wanneer de wagen slecht schakelt?
     
  9. Dat de auto rammelt bij het uitschakelen is me niet opgevallen.

    Ik heb net de garage gebeld en ze stonden er versteld van deze klachten. Het stotterend schijnt niet zo probleem te zijn om te verhelpen, maar het schakelen konden ze echt niet thuisbrengen. Morgen ga ik bij de garage langs en ik ben benieuwd wat hun conclusie is.

    Misschien is het een simpele afstelling van de schakelbak. laten we het hopen. Ik zit echt niet te wachten op getouwtrek of de versnellingsbak wel of niet defect is. Ook al zit de auto nog in zijn garantie periode.
     
  10. als de motor onrustig loopt kan schakelen ook moeilijker gaan.
    zeker icm een dm-vliegwiel, die is daar gevoelig voor.
     
  11. Zit zo'n vliegwiel ook in benzine motoren. Want ik kreeg beetje een idee dat een Dual Mass voornamelijk in dieselmotoren zitten.
     
  12. jazeker! Alle moderne motoren met wat meer vermogen en/of trilling! (zelfs een St225 of RS2)
    De 2.0 focus 2 benzine die jij hebt heeft er ook een!
     
  13. Ik ben bij de garage geweest en heb er even iemand laten inrijden. Uiteraard konden ze niets voelen. Ik moet ook toegeven dat het schakelen op dat moment goed ging.

    De garage zei dat het zou kunnen komen door de synchronisatie van de tandwielen. Bij een groot snelheids verschil tussen bijvoorbeeld de 4e en 3e versnelling (terugschakelen) kan het zijn dat de ene kant snelle draait dan de andere kant.

    Dus ik moest het nog even aankijken. Hier was ik al bang voor. Het is zo vaag en je voelt het af en toe.
    Het enige wat mij vandaag op is gevallen, is dat het schakelen moeilijker gaat als je rustig in snelheid afzakt.
     
  14. Alles kan, maar laat je niet iets aanpraten door de garage.
    De mtx75 bakken zijn doorgaans erg degelijk.

    Los eerst de trilling van de motor op.
    Ik zou het vervolgens toch in de koppeling/vliegwiel zoeken.
     
  15. Ik had het er ook nog met een collega over gehad en die heeft bij een Ford garage, die de lease auto's regelt, een second opinion aangevraagd (volgens mij gratis :)).
    Maar toen ik net in de auto zat, merkte ik ook dat bij het intrappen van de koppeling en ingetrapt houden, dat er een trilling in het pedaal zit. En het valt mij op dat het schakelen moeilijker gaat als ik heel rustig aan het rijden ben.

    Dus het lang uit laten rollen van de auto en vervolgens rustig terugschakelen. Dan krijg ik de pook moeilijk in de 3 en vervolgens in de 2. Waarbij soms de pook uit de versnelling springt.
     
  16. Vanmorgen was ik met de klachten naar de Ford dealer geweest.
    Een monteur heeft een rondje in de auto gereden maar kon ook helaas niets merken. En toch krijg ik de schakelpook nog altijd niet goed in de 3e en 2e versnelling.
    Al moet ik zeggen dat het probleem wel een heel stuk minder is geworden.

    De monteur heeft de versnellingspook nagekeken en wat olie erop gespoten. Nadat de auto op de brug stond, heeft de monteur ook onder de auto nog wat met olie gedaan.

    (het viel mij eigenlijk een beetje tegen dat de lak aan de onderkant van de auto er nu al aan het af bladderen is. Het is gelukkig voornamelijk op vervangbare onderdelen, maar toch)

    De auto is doormiddel van een laptop uitgelezen. Er waren geen schokkende storingen. Wel wat meldingen met de verwarming, maar na een reset kwamen deze niet terug.

    Wat wel is geconstateerd is dat de airco lekt. Hiermee ga ik binnenkort naar de garage waar ik de auto heb gekocht.

    Maar al met al ben ik wel erg tevreden. De Ford dealer heeft mij uitstekend geholpen en de klachten serieus genomen.

    Ik ga nu maar verder proberen en te hopen dat het schakelen beter wordt of in ieder geval niet erger. Helaas vliegen de tandwielen niet om je oren, dan was het probleem duidelijk geweest.
     
  17. Zoals ik in mijn 1e post al aangaf: vet zal de oplossing zijn!!!
    wij hebben dit ook gehad net na aanschaf, en toen had die al 160.000km erop
    zitten, daarna ingespoten, en na 2 jaar nog steeds heerlijk soepel:thumbs:
     
  18. Ik hou het in de gaten. Mocht er weer erger worden, dan ga ik eerst met de vetspuit aan de slag ;)
     
  19. Geen idee of het er iets mee te maken kan hebben maar ik heb ooit eens en falende schakelkabel gehad. De auto wilde met geen mogelijkheid meer in z'n achteruit. 3 keer ging het iets lastiger, de vierde keer ging het helemaal niet meer... Was een bevestigingspunt afgebroken of iets dergelijks...

    Succes met oplossen...
     

  20. Vet kan een oplossing zijn, maar spuit dan ook het schakelmechanisme op de bak in. Daarbij verklaart het niet dat hij af en toe uit de versnelling springt. Dat duidt op een synchromesh welke niet goed werkt.
     

Deel Deze Pagina