Temperatuurmeter loopt op naar rechts bij 90km/pu en harder

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tim_Ellerman, 24 apr 2011.

  1. Hee mensen!

    Heb een half jaartje geleden mn distributieriem en waterpomp en alles laten vervangen van mn focus uit '99. Hierna nog wat lekkage gehad van koelvloeistof maar dat is verholpen toen.

    Sinds een tijdje als ik de snelweg op rijd en ik begin wat sneller te rijden dan begint mn temperatuurmeter te schommelen.

    Binnen 5 minuten staat hij in het midden en bij sneller dan 90 a 100km pu begint hij iets op te lopen naar rechts en blijft hij schommelen over de rechter kant van de meter.

    Koelsvloeistofpeil is gewoon normaal en lekt niet,olie is ook goed enzo.

    Heb geen idee wat het kan zijn.. Mischien kunnen jullie mij helpen?!

    Alvast bedankt!

    Groetjes, Tim
     
  2. Hmmm lucht in het systeem?
     
  3. Zou dat kunnen??

    Ben totaal geen techneut dus heb geen idee..

    Enig idee hoe ik m zou kunnen ontluchten?
     
  4. Had ik ook na het vervangen van distributieriem, een dansende temperatuurmeter.
    Was idd wat Dutchguy zegt, lucht in het systeem, even ontluchten en het was over.
     
  5. Ok!

    Kan iemand vertell;en hoe ik de boel ontlucht?

    Bedankt alvast!
     
  6. Motorkap open, motor starten en warm laten draaien, en dan rustig de dop van je koelvloeistof reservoir open draaien (niet helemaal eraf draaien dus) zodat er lucht uit ontsnapt.
    Je zal zien dat je koelvloeistof niveau langzaam oploopt en waarschijnlijk wat borrelt.
    dat borrelen is de lucht die er in je systeem zit /zat.

    Je kan het ook doen nadat je een stukje gereden hebt zodat je motor op de normale manier warm is gedraaid.

    Als je het niet aandurft kun je natuurlijk ook even langs de dealer rijden.
     
  7. sorry voor de late reactie maar iig thnx! Zal morgen de auto ff n stuk warm rijden en dan het doen zoals je hierboven uitlegt!

    Laat drna ff weten hoe t gegaan is!

    Groetjes Tim
     
  8. Ben vandeweek nog bij de garage geweest, ze hebben de thermostaat vervangen en daarna was het dansen van de temperatuurmeter over.


    Nu reed ik net weer op de snelweg en steeg de meter iets,tot 3 kwart. Garage gebeld en die zei dat het misschien lucht in de slangen kon zijn. En dat de meter tot 3 kwart stijgt maakt volgens de garage niet uit zeiden ze..

    Kan iemand mij vertellen of dat zo is??

    Moet morgen een stuk rijden van 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Hopen dat het goed gaat dus.

    Thnx alvast!!!

    Groetjes Tim
     
  9. Als er lucht in je slangen zit gaat dat er vanzelf uit. Of het systeem moet niet zelfontluchtend zijn. Het niveau van je koelvloeistof zal dan ook zakken.
     
  10. Nou zoals ik zei is de thermostaat vervangen. Nu is het dansen van de meter nog niet over.
    Nu ben ik weer teruggegaan naar de garage en toen kwam die ermee dat mn radiateur kapot zou zijn.
    Dit omdat de linkerslang die van radiateur naar het blok loopt koud blijft en de rechter warm word.

    Zou dit kunnen?

    Ik kijk uit naar jullie reacties!!

    Thnx!

    Groetjes Tim
     
  11. Heb zelf laatst mn aircoradiateur moeten vervangen.
    Mn metertje schommelde ook naar rechts ja, normaal bij ford komen ze niet hoger dan de helft als ik me niet vergis.
    Bij mij was mn systeem niet goed ontlucht.
    Nu heb ik er geen last meer van.
     
  12. Ik denk nog steeds dat er nog lucht in je systeem zit, probeer nogmaals te ontluchten.
    Als de radiateur echt kapot is gaat je meter volgens mij niet "dansen"

    Probeer het anders eens bij een andere garage, een soort second opinion
     
  13. Lucht geloof ik niet in, ik denk aan 2 dingen:

    1 Temperatuursensor (zit tussen je bougie's van cilinder 2 en 3)
    2. Verkeerde thermostaat.

    De temperatuursensoren gaan wel een stuk, maar vaak wordt een verkeerde termostaat gemonteerd, ga na wat voor thermostaat erin is gegaan, er moet een 74 graden thermostaat in, focussen van dit type hebben daar vaker problemen mee.
    Als dat niet helpt, of als de goede erin zit, vervang dan je temperatuursensor.
     

Deel Deze Pagina