1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

temperatuur verschil in luchtroosters

Discussie in 'Interieur' gestart door vegerfrancois, 4 apr 2009.

  1. Gisteren met een termometer de temp.gemeten in het middenste luchtrooster(de rechterkant)airco op koud.temp.was 10graden.
    Termometer in de linker rooster gestoken,deze was 8.2 graden.
    Termometer in de buitenste roosters gestoken(aan de zijkanten),deze gaven 5.6 graden. Met de verwarming het zelfde probleem.(veel verschil in temp.)
    Iemand idee wat dat kan zijn,of is dit normaal?:confused:
     
  2. Ik denk aan de weg die de lucht aflegt?rooster dichter bij koeler kouder dan er verder vanaf.
     
  3. Is inderdaad een kwestie van afstand. Maar ik denk ook dat de lucht wellicht langs warme delen van het dashboard komt.

    Nu moet ik wel zeggen dat dit verschil wel erg groot is
     
  4. #4 Focus_Tddi, 15 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 apr 2009
    Temperatuur van de middelste roosters mogen onderling niet verschillen aangezien deze vanaf 1 buis komen. Vlak achter de roosters gaan ze van 1 naar 2. De buitenste roosters zijn verderweg dan de middelste dus zouden juist die iets warmer moeten zijn. Verder is de aanjagersnelheid van invloed op de uitblaastemperatuur. Hoe harder de aanjager draait, hoe warmer de uitblaastemperatuur. Om de airco te testen meet je altijd enkel de middelste roosters, aangezien die bij elke wagen het dichtst bij de verdamper zijn geplaatst. Aangezien Ford een aircosysteem gebruikt waarbij de compressor niet continu draait duurt het altijd even voordat de verdamper het koudst is. Dus je moet echt wel eventjes het systeem laten draaien voordat ie optimaal koelt. Bij een buitentemperatuur van 22 graden dient de uitblaastemperatuur rond de 5 a 6 graden te zijn, op stand 1 uit de middenroosters. Ligt de temperatuur veel hoger dan dient je systeem te worden bijgevuld. Het kan ook zijn dat de klep, die koude en warme lucht mengt niet geheel sluit. Hierdoor krijg je dus nooit 100 procent koude lucht binnen.

    Een keer per jaar je airco systeem even controleren kan nooit kwaad omdat elk systeem "lekt". Ongeveer 8 procent van de vulling lekt weg per jaar, das gemiddeld. Neem gemiddeld een vulling van 800 gram, dan lekt er dus ongeveer 50 gram per jaar weg. Na een aantal jaar is het systeem dus niet volledig gevuld en stijgt je koeltemperatuur omdat de vloeistof al eerder dan je expansieventiel begint te verdampen. Hierdoor raak je het koelvermogen kwijt en wordt de verdamper niet koud genoeg.

    Als je gaat meten op het moment dat de comressor is uitgeschakeld zie je al direct de uitblaastemperatuur stijgen. Dus overtuig je zelf dat je meet, terwijl de compressor is ingeschakeld.

    En wil je het zekere voor het onzekere, laat je systeem leegzuigen, vacumeren en opnieuw afvullen. Kost je gemiddeld 90 tot 120 euro, maar dan heb je wel de zekerheid dat je systeem weer in orde is. Een te laag of wellicht te hoge vulling kan schade aan je compressor veroorzaken.
     
  5. Oke,dan denk ik dat bij mij de regelklep niet goed werkt,aangezien de airco nagekeken en gevuld is.
    Nu moet ik ook zeggen,dat hoe warmer de motor,hoe warmer de lucht uit de roosters.
    Hoe zit dat met de klep,kan ik dit zelf oplossen,zoja hoe?
    Alvast bedankt
     
  6. Je moet je eerst overtuigen dat die klep goed of slecht afsluit. Dat je airco net is gevuld en nagekeken zegt niks. Er kan een lekje zijn. Het nadeel is dat ze je systeem testen met stikstof. De luchtdichtheid van stikstof is dikker dan die van je koelmiddel R134a. Dus zeer kleine lekkage is niet te meten met stikstof. Daarom voegen ze meestal een fluorbehandeling toe aan je koelmiddel, zodat je met een UV lamp lekaages kunt opsporen die de meetapparatuur niet kan meten.

    Tevens kan het probleem in je compressor zitten. Er zit een magneetkoppeling op, die kan door slijtage versleten zijn, waardoor je compressor niet goed meedraait.

    Dus overtuig je eerst goed van deze zaken.
     

Deel Deze Pagina