Temperatuur meter doet raar focus mk1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sandervbreugel, 17 sep 2022.

  1. Net terug en nu een vraag.
    Vandaag voor het eerst een lange afstand gereden met de fofo nu gaat mijn temperatuur meter van normaal naar rood en weer terug dit meerdere keren achter elkaar. Dan weer lang op normaal en dan is het weer een keer.
    Ben gestopt om te kijken motor is netjes op temperatuur en geen overmatige druk op het koel systeem. (Wat je zou verwachten bij een luchtbel of een lekke koppakking).
    Is dit een bekend probleem?
    Gaat om een 1.6.
     
  2. Misschien temperatuursensor stuk.
     
    Sandervbreugel vindt dit leuk.
  3. Om te beginnen zal moeten worden gecontroleerd of het koelsysteem correct functioneert. Denk hierbij aan:

    * Druktest koelsysteem.
    * Vacuumtest koelsysteem.
    * Controle van thermostaat (indien twijfel vervangen).
    * Controle van cilinderkop temperatuur sensor (indien twijfel vervangen).
    * Controle op voldoende circulatie/doorstroming (waterpomp).
    * Controle op werking koelventilator(en).

    Wanneer je er 100% zeker van bent dat het koelsysteem correct functioneert en de motortemperatuur op bedrijfstemperatuur juist en constant is blijft er nog 1 ding over.

    Nu de focus mk1 behoorlijk op leeftijd begint te raken komt het nog weleens voor dat de temperatuurmeter in het rood gaat terwijl de motortemperatuur juist en constant is. De oorzaak hiervan is veroudering van elektrische componenten in de PCM en dan met name de condensatoren. Door de veroudering komen de elektrische eigenschappen van de componenten niet langer overeen met hun specificaties. Dit resulteert in storingen. Een (forse) afwijking van de temperatuurmeting in de PCM (met als gevolg hiervan de meter in het rood en soms zelfs in noodloop gaan) is hiervan een bekend voorbeeld.

    Als oplossing hiervoor zijn er 2 opties:

    * Optie 1: Vervangen van de PCM. Een nieuwe PCM is echter duur (overstijgt bij een focus mk1 als snel de waarde van de auto). Een gebruikt exemplaar is mogelijk maar kan zomaar eens hetzelfde probleem vertonen.

    * Optie 2: Een weerstand met een waarde van 320 Ω of 330 Ω opnemen in de signaaldraad van de cilinderkop temperatuursensor. Hierbij wordt de signaaldraad doorgeknipt, aangestript en wordt de weerstand er tussen gesoldeerd en uiteindelijk weer geisoleerd. Dit is een eenvoudige, goedkope oplossing.
     
    Sandervbreugel vindt dit leuk.
  4. Temperatuur motor blijft goed, ben gister meerdere keren gestopt om te controleren. Ook de thermostaat opent en de ventilator werkt. Verder geen extra druk opbouw op het koel systeem. Ga nu eerst de temperatuur sensor vervangen. Omdat het niet constant is en alleen als de motor op bedrijfs temperatuur is. Lijkt mij als de componenten in de pcm afwijken dat er constant een hogere temperatuur aangegeven wordt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. oxidatie op de tellerbak??
     
    Sandervbreugel vindt dit leuk.
  6. Goeie moet ik ook ff bekijken. Kwam vaker voor inderdaad.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    hoomer vindt dit leuk.
  7. Ja zelfde euvel hier, temp meter stabiel dan opeens op 3/4 dan naar rood en weer terug en een beetje willekeurig heen weer. (Te snel om een daadwerkelijke temperatuur wisseling van de motor aan te geven.) Soms lijkt het alsof je over een hobbel gaat hij direct wisselt, maar dat is ook niet consequent.

    Dacht zelf eerst aan ergens slechte verbinding e.a. met contact spray behandeld... maar PCM verouderd zou idd kunnen, beestje is 21 jaar oud. Denk dat ik voor de weerstand optie ga.
     
    Sandervbreugel vindt dit leuk.
  8. Heb nog geen tijd gehad om te kijken deze week maar ga dit weekend de teller al er uit halen en ook even de massa punten onder de motorkap schoon maken en nieuwe boutjes in zetten. Is net als Hoomer zegt is een kwaaltje.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Ja goed idee... het is bij mij (of bij het Fordje dan haha) erger/vaker geworden sinds het vaker regent. Zal ze ook even nalopen. Bij mij denk ik niet dat het in de tellerbak zit omdat de motor ook echt in de noodloop ging een paar keer. Ik ga er dan vanuit dat de sensoren eerst naar de PCM gaan en daarna pas door naar de tellerbak. Leuke puzzel. :-D
     
  10. als de tellerbak niet goed functioneert zou die zomaar meldingen kunnen geven die de sensoren helemaal niet doorgeven hebben.
     
  11. Ik wist niet dat de mk1 ook bekend staat om dashboardproblemen en solderingen. In mijn herinnering heb ik hier alleen over gelezen waar het de mk2 betreft. Maar alles is mogelijk natuurlijk.

    Persoonlijk zou ik beginnen met het uitsluiten van een brakke sensor. Dat kan ook door het toepassen van de weerstand, maar mis je dan niet de informatie als er echt sprake is van hoge temperatuur?
     
  12. bij de MK2 komt het sneller voor, na zo'n 5 jaar kun je al problemen krijgen.
    de snelste oplossing hier in om de tellerklok te vv voor een ander exemplaar.
    maar volgens mij zit de PATS blokkering daar ook in :shrug:
     
  13. Probleem opgelost nieuwe sensor er in en de massa punten onder de motorkap schoongemaakt en in kopervet gezet. Afgelopen weekend 750km gereden geen problemen met de temperatuur meter. Wel weer een ander dingetje gezien. Af en toe gaat het groene lampje o/d off licht branden. Ik weet van de vorige focus dat dat was van de automaat (soort sport stand) maar dit is een handgeschakelde. Denk eerdaags toch de teller unit er uit halen en ff kijken of die nog fris is.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina