1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Temperatuur loopt hoog op

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door michielbijlsma, 25 jul 2011.

  1. Hallo,

    Sinds kort ben ik eigenaar van een Focus station uit 2003.
    Ben erg tevreden met de auto, rijdt super.

    Nu doet het volgende probleem zich voor:
    Bij een snelheid van ongeveer 100km/u gaat de wijzer voor temp richting het rode gedeelte. Als ik wat extra gas geef gaat deze weer terug naar het midden. Ook als ik snelheid minder gaat de wijzer terug naar het midden....
    De garage heeft nu de temp sensor vervangen.
    Nu is het probleem alleen maar erger geworden, zelfs als ik tussen de 60 en 80 rij gaat de wijzer alweer richting het rode....

    Iemand enig idee? Volgens de garage moet nu de thermostaat vervangen worden!?

    Alvast bedankt voor de hulp.
     
  2. Zakt de meter als je de temperatuur in het interieur op maximale hitte zet?
    Wel ff ramen open doen hoor, anders kook je de auto uit.
    Het zou zo moeten zijn dat door de temperatuur in het interieur te verhogen de motor beter zijn warmte kwijt kan.
     
  3. Denk ook dat de thermostaat stuk is ja
     
  4. Heb je toevallig lucht in het koelsysteem zitten? De 1.6 16v zijn lastig te ontluchten. Enige voordeel is wel dat je deze blokken eigenlijk niet te warm stookt.
    Wanneer het te warm wordt schakelt hij een cilinder uit, ga je dan nog verder door wordt de 2e cilinder uitgeschakeld en gaat dan vervolgens helemaal uit. En nee niet omdat ie kapot is.

    Tuurlijk zonder koelvloeistof rijden zou ie op den duur natuurlijk niet overleven....
     
  5. Thanks voor alle reacties.

    Via het internet heb ik ook nog verder gezocht en kom het volgende tegen.
    Als de thermostaat vervangen wordt, moet deze wel opengaan met 74 graden ipv 82....

    Klopt dit of....

    Verder zal ik de maximale warmte in het interieur ook nog testen.
     
  6. thermostaat en/of koelvin
    koelvin heb je vaker last van als je in file staat
    en thermostaat als je op de snelweg zit

    in dit geval gaat het gevoel naar de thermostaat
    mits het koelsysteem goed gevult is

    maximale interieurwarmte heb je niks aan, als je deze gaat meten zal deze 60graden worden terwijl motor op moment vele malen warmer is

    weet dat peugeot een gewenste temperatuur vraagt van bij 105graden open gaat, als hij eerder wordt geactiveerd (gaat om een elektrische thermostaat) dan is het 90graden
    sluiten gebeurt altijd iets lager

    bij mij was themperatuur eerst 75graden op snelweg, conclusie thermostaat bleef open staan.
    nieuwe thermostaat en nu 87 t/m 92graden het schommeld iets
    in de winter maar kijken hoe het dan houdt
     
  7. Ik bedoel niet temperatuur meten maar kijken of de meter zakt als je het interieur verwamt...
     
  8. word de auto werkelijk wel zo warm dat hij bijna aan de kook komt? wil instrumentenpaneel ook nogwel eens wezen.
     
  9. stroomt er water in het vaatje tijdens stationair?
     
  10. Ik zeg ontluchten.
    Heb het zelf ook gehad.
    Nadat alles ontlucht was is het nooit meer voorgevallen.
     
  11. Deze autos hebben zelfontluchting van het koelsysteem dus dat zou vanzelf moeten gaan?
     
  12. natuurlijk
    andere post stond meer in de zin om de interieur te meten vandaar
    dit zal wel helpen, maar dan weet je nog niks wat er mis is

    kijken of koelsysteem kookt wil dus zeggen kijken of koelvloeistof 120-125graden is
    haal je de dop eraf dan zal hij altijd koken, en dit moet je juist dus niet doen, (of je wilt je handen verbranden)
    kvs kookt namelijk iets onder de 100graden en voornamelijk peugeot is dit normale temperatuur, motor warm draaien in werkplaats zorgt er namelijk al voor dat kvs 100graden wordt en dus kookt

    wat ik mis is of de koelvinnen goed werken
    deze zal in de situatie namelijk moeten doen

    maar 4 dingen blijven over
    -lucht in het systeem na 100 moet dit allang over zijn5 a 10km zou het al moeten doen, en elke keer kvs gezakt zijn
    -thermostaat
    -verstopte radiateur
    -slecht werkende waterpomp, (1 keer gehad dat ijzere waterpomp geen schoepen meer hadt waardoor motor in het rood kwam)
     
  13. Nou... als de thermostaat niet goed werkt (lees niet goed open gaat) kan het toch zijn dat je interieur niet warm wordt of je motor niet voldoende koelt als je in het interieur maximale hitte vraagt? Of zeg ik nu iets heel doms...
    Heb het gemerkt met een 107 in de file.
    Temperatuurwaarschuwing op het dashboard, meteen ramen open, aanjager op max en verwarming in het interieur op max. Lampje was met 30sec weer uit.

    Dus zodoende hoop ik dus eigenlijk dat de temperatuur van de topicstarter niet zakt als ie wel maximale warmte vraagt. Dan is het een gevalletje thermostaat lijkt me.
     

  14. Nope is niet zelfontluchtend. Spreek uit ervaring.
    Met het thermostaathuis vervangen moesten we de auto toch echt zelf ontluchten. Dat duurde echt wel ff.
     
  15. @Silver Baron
    En hoe heb je die ontlucht?

    Potje gevuld en motor op toeren laten draaien tot de koelventilator aansloeg denk ik ?
     
  16. Thanks voor alle reacties.

    Volgens de garage is het niet de thermostaat, is vervangen en nog steeds hetzelfde probleem.
    Temperatuur is wel goed, dus de meter geeft een verkeerde waarde aan.

    Nu de massa controleren van instrumentenpaneel.
     
  17. Naja succes ermee in elk geval :)
     
  18. Yep. Alleen moest er behoorlijk lang toeren gedraaid worden. Wel dik een halfuur. En ja de dop van het reservoir af. Ventilator draaide al langer voordat ie echt goed ontlucht was.
     
  19. massa verder ok.

    Nu de waterpomp vervangen.....
     
  20. Op wiens kosten is dit allemaal?
     

Deel Deze Pagina