temperatuur in rood!

Discussie in 'Performance' gestart door focusgebruiker, 4 jun 2017.

  1. #1 focusgebruiker, 4 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jun 2017
    Beste leden,

    Na het vervangen van mijn bougie kabels heb ik even een test ritje gemaakt.

    Tot mijn schrik zag ik ineens de temperatuur zwaar in de rood gaan.

    omstandigheden:
    Wanneer ik 150 rijdt in de 5de versnelling, gaat na enige tijd de temperatuur meter in de rood. Wanneer ik 140 rijdt in de 4de versnelling gebeurd er niets.

    Verder is alles normaal. De motor werd na een visuele check in mijn beleving ook niet extreem heet ofzo, ook zie ik nergens rook of kokend water. Wat kan hier aan de hand zijn?

    Ik vermoed zelf een sensor ofzo. Waar zit deze eigenlijk? Maar het rare is dat het klaarblijkelijk niets met het toerental van doen heeft. Want ik maak in de 4 met 140 dezelfde toeren als in de 5 met 150. Zoniet zelfs meer.
     
  2. En als je de oude kabels weer erop zet, dan nog steeds? Zitten de kabels goed?
     
  3. Is de combinatie bougie kabels en temperatuur er dan? Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat die 2 een relatie hebben :think:
     
  4. Het wordt vager. De slang die van het tankje naar de radiator loopt wordt alleen warm bij het tankje. Aan de onderkant van de radiator blijft het koel! Waarschijnlijk zit het probleem in de radiator cq slangen of lucht De motor begint ook te bloppen zodra ik met draaiende motor de dikke slang in knijp.
     
  5. Radiator verstopt?
    Dat met die weerstand zou ik pas gaan doen als je 100% zeker weet dat de rest van het koelsysteem helemaal in orde is.
     
  6. je cilinderkop temperatuur kan ook gewoon je koelvloeistof temperatuur zijn
    echter in plaats van in de thermostaat huis zit hij in een loosgat in de kop geschroefd.
    daarachter kan mogelijk ook gewoon koelvloeistof langs de sensor stromen

    er bestaat namelijk geen cilinderkop temperatuur sensor. zou beetje stom zijn om temperatuur te meten van een stuk metaal. temperatuur van koelvloeistof zegt veel meer. dit ivm het ook langs de zuigerwanden stroomt en dus oververhitting sneller aan het licht komt

    als ik zo alles lees verwacht ik snel een luchtbel
    met oude kabels zou je hetzelfde probleem moeten hebben.

    ik heb zelf nooit problemen gehad met koelvoeistof bij focus 1
    maar weet idd dat het een probleem is met ontluchten. na 500km kan er nog lucht uit het systeem ontsnappen bijvoorbeeld.
    wat ik wel keer heb gezien is dat ze de voorkant extreem optillen (denk aan 0.5m met achterbumper bijna op de grond).
    had toen niet gevraagd waarom. maar ik zou niet gek van staan te kijken dat het voor ontluchten is. zodat luchtbel weg schiet

    mijn advies voor goed ontluchten is door heel koelsysteem leeg te laten lopen. eventueel wat lucht door het systeem te blazen.
    dan met een systeem die je komplete koelsysteem onder vacuum trekt. hierna draai je de kraai dicht en zet je en andere open. door de vacuum in je koelsysteem zuigt hij direct puur koelvloeistof aan. hierna zou warm draaien op 2000rpm meer dan zat zijn.
    in theorie kan je dan nooit een luchtbel ergens hebben zitten. ivm je al het lucht eruit gezogen is.


    in het verleden waarschijnlijk keer aan het koelsysteem gewerkt. maar nooit echt last van ivm motor niet extreem warm wordt.

    betrekking op de versnelling, het verschil zit hem niet in rpm en type versnelling
    maar in hoeveel gas je geeft.
    in zijn 4 is de kracht die ervoor nodig is lager en dus minder zware belasting op de motor
     
  7. Duidelijk verhaal Trucker. Rest mij nog 1 vraag. Wanneer zouden de ventilatoren moeten aanslaan? Dat wil ik controleren, maar hoe lang hij ook stilstaand draait, ik krijg die ventilatoren niet aan de praat. Ook niet als ik een tijdje 4000rpm draai.
     
  8. Mijn opmerking over de koude radiator klopt niet helemaal. Ik had me hand tegen de airco aan namelijk... :schater:

    Het probleem lijkt overigens opgelost. Ik heb de kabel van de sensor los gehad en even behandelt met contact cleaner. Dat spul schijnt wonderen te doen! En klaarblijkelijk heeft het dat gedaan. zelfde afstanden en zelfde snelheden, tot 160 zelfs. En geen rode meters meer. In ieder geval weet ik wat me te doen staat indien het probleem zich weer voor doet.


    gewoon 130 rijden is er niets aan de hand..... :P
    nee, dan gaan we ontluchten.
     
  9. Of de stekker nog eens grondig controleren op oxidatie !

    Door koelsysteem vacuĆ¼m te trekken zal een eventuele luchtbel kleiner zijn dan door normaal te vullen maar helemaal luchtloos lijkt me niet dat je dat gaat lukken hiermee dan zou je hem luchtledig moeten trekken en dat gaat zeker niet lukken
     
  10. Uhm.... de Focus I heeft wel degelijk een temperatuursensor voor de cilinderkop.
    Of de MKI fase II dat ook heeft, weet ik niet. Maar het werkt heel wat nauwkeuriger dan dat geklier van een sensor in de koelvloeistof.

    Het is niet voor niks dat Ford bij de MK3 fase 2 weer een temperatuursensor in de kop heeft zitten.
     
  11. Het lijkt mij juist handiger om een cilinderkoptemperatuursensor te hebben. De kvs temperatuur licht je pas later in dat de motortemperatuur hoog is.
     
  12. Maakt mij niet uit welke sensor wat meet... Zolang het blijft wat het nu is, ben ik dik tevreden :D
     
  13. het maakt idd niet uit waar de sensor in zit. belangrijkste is dat het weer beter lijkt. echter heb je wel gekeken met de buitentemperatuur, want als je nu met 150rijdt bij 30graden is weer anders dan 150rijden bij 20graden
    dan heb ik het nog niet eens over gehad of je de airco aan of uit hebt staan.
    airco aan zorgt voor een warme condensor gevolgt door warme radiateur en warmere motor

    ff back off topic
    https://www.youtube.com/watch?v=VX4XCMjE4bM
    sensor en de positie waar hij zit.
    [​IMG]

    helaas is de koelsysteem al leeg in betreffende film (reservoir is leeg), maar kan haast niet anders bedenken dat er koelvloeistof erachter zit.
    op die hoogte van de kop zit ook precies de toestroom van koelvloeistof voor de cilinderkop.

    een temperatuursensor in de kop is niks geks aan. wel te weten dat er achter koelvloeistof stroomt. wat dan weer normaal is. koelvloeistof wordt verplaatst en loopt langs de zuigerwanden, hierdoor zal een kvs-sensor sneller zien dat de motor warmer wordt dan als je hem tegen stuk metaal houdt. die warmte overdracht duurt langer. met euro6 wil je juist dat de cilinder zsm warm is zodat motor het beste presteert en dus moet je zo snelste stijging van temperatuur waarnemen. de plek waar de sensor zit maakt niet uit
    peugeot 206 eerste tu motor had er zelfs 3, die nog eens allemaal bij elkaar zaten. 1 voor de comptuer, 1 voor de koelventilator en 1 voor de gebruiker in de auto.
     
  14. Ik heb inderdaad gekeken met de kachel aan en uit op koud en warm. De airco doet het helaas niet, (moet gevuld worden denk ik) in ieder geval slaat de airco pomp niet aan. Het lampje van de airco brand wel. En ik weet niet of de radiator fans draaien. Hoe kan ik dat checken? Maar bij de laatste test bleef hij bij 160 mooi in het midden staan.
     

  15. Nogmaals de temperatuursensor in de kop is vele malen nauwkeuriger.
    Wanneer je alleen een sensor zou hebben in de koelvloeistof (zoals bij de Zetec 1.8/2.0 uit de focus I) dan heb je kans bij een lek dat ie lucht meet en dus eigenlijk niks meet. Datzelfde k.systeem zit ook in de Focus 3.1 1.6 Ecoboost.
    Daarom lopen die dingen ook allemaal kapot zodra er geen koelvloeistof in zit.

    Precies de reden dat ie bij de Focus 3.2 o.a. weer in de kop zit.

    Bij de Focus MK1 1.6 zit er zelfs een systeem achter dat cilinders uitschakelt zodra de boel te warm wordt.
     
  16. meestal rond een graad of 80-90 (moderne motor ligt dit hoger) gaat de koelvin draaien.
    met airco zou hij altijd 2snelheden hebben, lage wanneer de airco aanstaat en hoge bij te hoge temperaturen.

    als je de stekker van de motor temperatuur (noem het maar geen koelvloeistof sensor) lostrekt dan zou in praktijk je koelvin moeten draaien.

    heb ook motors zat gezien die na op 2000rpm ook idd niet inslaat.
    zelfs niet op lage snelheid. dat is bij moderne motor waar de bedrijfstemperatuur hoger liggen. die gaat pas bij 110graden op max snelheid draaien

    weer stukje offtopic
    het is voor mij na 15jaar als automonteur de eerste auto's waar deze sensor niet in de koelvloeistof zit.
    zelfs bij tesla zitten er zowel in de koelvloeistof als op de pcb van de inverter

    maar goed ik kan nergens vinden hoe de warmte overdracht is.
    [​IMG]
    zo zou de sensor eruit moeten zien.
    geloof niet dat warmte overdracht van schroefdraad naar sensor is.
    de lange tip zou ergens in moeten zitten voor warmteoverdracht
    aluminimum tegen koper is geen goeie warmte overdracht. dan zou je koelpasta tussen moeten zitten voor warmte overdracht. ander kan ik alleen koelvloeistof noemen.
    je zegt namelijk zelf ook dat als je met normaal systeem geen koelvloeistof hebt, je lucht hebt, dus een zeer slechte warmte overdracht

    als cilinder bij de d-riem niks doet en dus niet warm wordt. en cilinder bij bakzijde slecht is en voor overmatig warmte zorgt. zul je dat met een sensor in de kop dit veelste laat opmerken.
    tevens elke motor zonder koelvloeistof loopt ooit kapot. echter de ene motor houdt het langer vol als een ander. meerdere km rijden voor het gebeurt heb ik al keer gezien, verhalen van tank leegrijden en na week nog niet vastgelopen zijn ken ik ook

    tevens zie ik sommige 2.0 duratec uit 2008 (amerikaans) die hem tussen cil 2 en 3 hebben. echter bij mijn auto was dat niet zat hij in de termostaathuis

    cilinderuitschakeling als motor te warm is kan, maar dan wel met een v6 of groter
    4cilinder naar 3cilinder is haast onmogelijk,

    tevens de ontstekking is groepsgewijs (cil 1 en 4 tegelijk zelfde als cil2 en 3 tegelijk) in begin 2000 waren de injectie simultaan of net groepsgewijs
    als ik kijk naar peugeot met hun tu-motor dan was dit net van monopoint afgestapt.

    zie dat mijn verhalen steeds groter is geworden. en dat allemaal of een sensor in de koelvloeistof zit of niet. zoals gezegd locatie maakt niet uit. warmte overdracht is belangrijk en zonder koelvloeistof ben ik wel heel benieuwd hoe de warmte overgedragen wordt naar de sensor
     
  17. In het test menu van de Focus 2 stond bij mij engine temp. Als de motor op bedrijfstemperatuur was gaf hij 128 graden aan. Als ik mij niet vergis heeft de Focus 1 dat ook.
     
  18. Ik heb niet gemerkt dat hij 1 van de cilinders uitschakelt toen hij in de rode kwam. Ik mag toch aan nemen dat je dat wel zou merken. Die censor zit bij mij tussen de 2de en 3de cilinder. Zodra ik knijp in de dikke slang aan de onderkant van de radiateur, zie ik het effect daar van in het koelvloeistof reservoir.

    Als ik het display in de tesmodes zet, geeft hij dan ook digitaal aan wat de temperatuur is tijdens het rijden?

    In ieder geval, tijdens de voorgenoemde laatste test kwam hij niet meer in het rood,
     

Deel Deze Pagina