Teller unit 'dood' tijdens het rijden, incl. foutcodes

Discussion in 'Electronica' started by petar, Feb 6, 2015.

  1. Gisteren reed ik met de Focus en ineens viel de teller unit 'dood'. De RPM en snelheid naalden stonden op 0. De LCD display had '----' symbolen voor de km-stand en dagtrip, alleen de temperatuurmeting deed het nog.

    Zo heb ik ca.2-3minuten doorgereden (was in de file op de Maasboulevard in R'dam). Geen problemen met acceleratie, zelfs geen 'engine light' voor de foutcodes.

    Auto uitgezet en weer gestart - alles deed het weer. Foutcodes meteen uitgelezen met de telefoon en Bluetooth OBD2:

    B0500 - Powertrain Vehicle Speed Sensor
    B1317 - Body (op Internet gevonden => accuspaning boven de 16V)
    U2200 - ??
    U2197 - ??

    Accu is maar een paar maanden oud.

    In de laatste twee dagen hebben we nog iets vreemds meegemaakt... Ik rem af en stop voor de verkeerslichten. Een paar momenten later zie ik dat de motor uitgevallen is. Misschien heb ik iets te laat de koppelingspedaal ingetrapt maar normaal gesproken gebeurt dit niet zo vaak, zelfs bij mijn vrouw. :mrgreen: Bij haar was de motor in een bocht uitgevallen.

    Iemand bekend met dit probleem?

    Waar ligt de snelheidssensor eigenlijk? Ik dacht misschien is er een slechte verbinding of zo...
     
  2. Als B1317 inderdaad betekent een te hoog voltage, moet je hier wel snel naar laten kijken. Het zou kunnen dat de spanningsregelaar van de dynamo niet goed werkt, een te hoog voltage kan een hoop slopen in de auto.

    De snelheid wordt bepaald door middel van de ABS-sensoren, met dit signaal berekent de BCM de snelheid. Wanneer er geen storingslampjes gaan branden zoals het ABS-lampje, zou ik eerst het elektrisch circuit laten nakijken. Wanneer het voltage of te hoog wordt krijg je rare storingen.
     
  3. Ik heb eigenlijk exact hetzelfde probleem. Alleen valt bij mij alleen de km teller en snelheidsmeter doet het helemaal niet meer. Erg irritant. En heb al een aantal dingen gedaan in de hoop het te verhelpen, VSS vervangen, accu van het stroom gehaald voor 30 mins. Ander tellerhuis geprobeerd. Werkt allemaal niet. T gekke is mijn "nieuwe" tellerhuis van [MENTION=1802]hoomer[/MENTION] deed de eerste keer hetzelfde als m'n eigen. Alleen kalibreerde hij van te voren. En nu doet die helemaal niks meer. Erg frustrerend allemaal. Ben wel blij dat het uitvallen van de motor daarmee te maken kan hebben! Ik abonneer me op dit threadje. Kan ik misschien nuttige informatie winnen of delen!
     
  4. Ik herken deze problemen ook een beetje:

    In november (Koude ochtend) wilde ik naar Amsterdam en wilde de startmotor niet eens aanslaan. Motor / systeem storing stond er. Na een paar keer proberen sloeg hij aan, verder niks aan de hand.

    Gisteren hetzelfde, na een paar keer proberen sloeg hij aan. Toen deed de kilometerteller en snelheidsmeter het ook niet. Zonder lampjes, errors of gestotter. Omdat ik praktisch naast de Ford dealer reed even naar binnen gewandeld. Toen ik hem daar startte werkte alles weer naar behoren. Nog niet uit gelezen.
     
  5. Thomas, hou er wel rekening mee dat jij een Focus 1 hebt en Petar een Focus 2.
     
  6. Jazeker, maar elektronisch komen de problemen behoorlijk overeen! En kan het altijd proberen! Misschien is het teller systeem soort gelijk hetzelfde gebleven. En kunnen we elkaar toch helpen!
     
  7. Ik zou trouwens ook niet meer weten wat ik anders zou moeten proberen.
     
  8. #8 dutchguy, Feb 6, 2015
    Last edited by a moderator: Feb 6, 2015
    [MENTION=9843]petar[/MENTION]

    Sluit een multimeter aan op je sigarettenplug zodat je tijdens het rijden het voltage in de gaten kan houden.
    Het komt wel eens voor dat de dynamo regelaar defect is, waardoor het voltage omhoog gaat bij een hoger toerental.
    Dit is een serieuze storing en kan erg kostbaar worden.
    Heb ooit eens een focus 1 gerepareerd waar praktisch alle elektronische modules defect waren.
     
  9. Dit werkt dus mogelijk ook voor mij [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]?
     
  10. uiteraard
     
  11. Goos to know! Dat is echt gunstig nieuws. Hoop dat het werkt. Want de te hoge spanning zou dus mijn snelheidsmeter/km teller kunnen hebben gesloopt?
     
  12. Heren, bedankt voor het meedenken! ;)

    De afgelopen twee dagen zijn de teller unit problemen niet teruggekomen. Ik heb de auto ook meerdere keren uitgelezen - geen storingen gevonden. Ook de teller unit test procedure uitgevoerd - alles was gewoon normaal.

    Wat wel constant blijft - de motor vaalt nog steeds uit. Slechts 1 keer per dag en terwijl hij nog koud is (eerste rit van de dag). Ik vind het ook opvallend dat het precies op hetzelfde verkeerslicht gebeurt.
    Geen piepjes, geen meldingen. Koppeling ingedrukt, rempedaal indrukken, snelheid gaat naar beneden. Ik kom stil te staan en dan zie ik ineens de lampjes branden op mijn dashboard. :nocheer:

    @dutchguy - Dank je! Ik heb al een paar keer naar de accuspanning gekeken via de teller unit test en Torque (ODB2 op de telefoon) - die was normaal maar de motor liep wel stationair. Ik ga vanavond een testritje maken met de multimeter erop voor de zekerheid.

    Als de accuspanning weer normaal lijkt te zijn, dan ga ik even de banden eraf halen en kijken naar de ABS sensoren en bekabeling. Wat tijd geleden moest ik al een van de kabels naar de ABS sensor vervangen want de stekker was gedeeltelijk kapot en klikte niet 100% in.

    Wordt vervolgd...
     
  13. Heb je al geprobeerd of hij op benzine ook uitvalt?
     
  14. Nee, nog niet. Ik was pas vandaag echt zeker dat het om een probleem ging en niet om mijn rijstijl. :) Ik was van plan om hem morgen alleen op benzine te laten rijden.

    Net een testritje gemaakt met een log van de accuspanning - die ging nooit boven de 15V, zelfs bij 4000rpm. Ik ga de volgende dagen alles opslaan in een log - misschien gebeurt het alleen 's ochtends...
     
  15. Zo, paar dagen later en nog steeds geen idee waar het allemaal vandaan komt.

    Gisteren alleen maar op benzine gereden = alles liep zonder problemen. Geen uitvallen of zo. Straks op LPG gereden - ook zonder problemen.

    Vandaag heb ik zoals normaal op LPG gereden - ook zonder problemen. Ik stond wel wat langer stationair op de parkeerplaats om een nieuwe app aan de ODB2 aan te kunnen sluiten.

    Ik rij nu altijd met een log op de RPM en accuspanning. Alles lijkt normaal te zijn. In het begin, toen de motor nog echt koud is schommelt de spanning iets meer (met de RPM mee), maar nooit boven de 15-15.5V of zo. 16V heb ik nog niet gezien. Als de motor warm is blijft de spanning rond 14V, zelfs bij optrekken.

    Als de dynamo regelaar niet meer goed is zou de spanning ten minste een keer per 2-3 dagen omhoog gaan... Of toch niet?

    Ik denk nog aan vocht als de oorzaak van het probleem. De voorruit is in Nov/Dec 2013 vervangen en de parafaanplaat sluit niet meer goed aan de onderkant... Maar die is bij de FoFo2 volgens mij altijd niet echt perfect. Vorige winter hadden wij in ieder geval geen problemen.

    Morgen ga ik de LPG computer laten uitlezen, misschien staat er iets opgeslagen...
     
  16. Ik heb er geen verstand van maar is 15-15,5v niet erg veel? Die van mij gaat nooit over de 14v heen en na een tijd rijden zit die op 13,8v.
     
  17. De 15V zijn maar een piekje en dat gebeurt niet meer dan 1 รก 2 keer in de eerste 3-4min. Voor de rest blijft ie inderdaad ca.14V en erg stabiel.

    Is de regelaar makkelijk te testen bij de dealer bijvoorbeeld? Een nieuwe dynamo kost al snel een paar honderd eur incl. montage volgens mij...
     
  18. Heb je geen uitdraai van je eigen logs? Dan kun je daar ook mee naar de dealer. Die kan je ongetwijfeld vertellen of het er normaal uitziet.
    Die 15v piekspanning lijkt mij niet normaal.
     
  19. Hm... morgen even naar de dealer dan... :nocheer:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Als leek zeg ik dat hij vrij veel pieken en dalen heeft. Vergeleken met de spanning die ik via het testmenu kan uitlezen. Ik heb er geen pieken in zitten.
     

Share This Page