1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Teller, multimedia scherm en clima bediening vallen soms uit.

Discussie in 'Electronica' gestart door david1988, 4 dec 2023.

  1. goedenavond beste leden,

    ik ben sinds kort eigenaar van een ford focus 1.0 101pk uit maart 2015 handgeschakeld.

    auto gekocht met 136.000 km, origineel nederlands en dealer onderhouden van de 2de eigenaar.

    PROBLEEM:

    eens in de paar weken vallen alle instrumenten uit (de tellers, clima bediening en de radio) auto is naar de dealer geweest en deze gaf aan dat het aan de clima bediening lag en deze is dan ook vervangen. bij het ophalen van de auto herhaalde het probleem zich weer na een half uur. auto weer terug naar de dealer gebracht en deze geeft nu aan dat de APIM module (Eenheid centrale verwerking) artikelnummer: EA5T14D212DA vervangen moet worden. kosten:1350,- euro en hier voor nog 850,- afgetikt voor het vervangen van de clima bediening.

    als ik de reparatie van de APIM laat uitvoeren dan geeft de dealer nog geen garantie voor definitief oplossen van het probleem en kan achteraf weer blijken dat het aan wat anders ligt.

    heeft iemand dit eerder meegemaakt? zo ja, hoe is dit opgelost? hoe kan ik dit het beste aanpakken?

    ik heb de APIM module wat achter de scherm zit los gehaald zodat ik een andere kan bestellen met het zelfde artikel nummer, maar deze lijkt al eens vervangen te zijn omdat er overal opslag sporen op zitten en deze ook gemarkeerd is met een stift.

    ik rijd er nu weer 2 weken mee en het is vandaag pas weer voorgekomen dat de instrumenten uitvallen.

    graag jullie hulp/advies

    groetjes
     
  2. welkom David,

    vervelend om te lezen dat je problemen hebt met je Focus.
    zoals je zei is wss de APIM al vv dus?
    dat zou bij de dealer (waar die in onderhoud is geweest) dus bekend moeten zijn.
    is dit bij dezelfde dealer gebeurt als waar je 'm nu heenbrengt?
    anders zou ik die dealer even contacten over waarom die destijds is vv.
    zou je de vorige eigenaar nog kunnen achterhalen?

    zoals ik het nu lees en met de kennis die ik heb (voornamelijk van het forum) zou ik denken aan een massaprobleem maar hang me er niet aan op ;)
    verder vind ik het van je huidige dealer niet erg netjes om zichzelf al in te dekken als het probleem zich weer voor gaat doen.
    het gaat tenslotte om vele honderden euro's die je moet uitgeven.

    hopelijk zijn er andere forumleden die je verder kunnen helpen die dit probleem herkennen,
    ik heb het nog niet eerder gelezen op het forum iig.
     
  3. “Effe” 2000€ aftikken voor een storing die niet is opgelost :nocheer: daar wordt je niet vrolijk van. Als dat het probleem niet opgelost vind ik het heel raar dat de dealer daar moeilijk over doet.

    Stekker aan de passagierszijde bij de voeten gechecked?
     
  4. Laten we beginnen met dat je hem sinds kort hebt en je dus wettelijke garantie hebt en dit niet tijdens een proefrit is gebeurd en je dit ook niet kon voorzien dus als je rechtsbijstand verzekering heb zou ik die inschakelen.
    Het probleem zelf zou een massa probleem kunnen zijn. Ik neem aan dat maart 2015 een mk3.5 dus facelift model is waarbij de ipc normaal en goed gesoldeerd is. Wel heel vreemd dat de apim blijkbaar al een keer is vervangen en waarom zou dat dan gedaan zijn? Zou even kijken waar deze auto zijn onderhoud heeft gehad en daar contact mee opnemen om te kijken of je daar iets wijzer van wordt.
     
  5.  
    Patman vindt dit leuk.

  6. Bedankt voor je reactie ik ga het laten nakijken. Ik ben een leek op dit gebied ik kreeg met behulp van youtube de apim eruit.
     
  7. bedankt voor je reactie ik ga de stekker ook laten nakijken. Komt het vaker voor dat de stekker biet goed is?
     
  8. Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad de mk3.5 facelift. Ik heb de auto bij een particulier gekocht dus geldt de wettelijke garantie niet. Als eerst heb ik de tellers laten reviseren maar kreeg gelijk door de revisie bedrijf te horen dat het bij deze type auto waarschijnlijk niet aan de tellers ligt. En hebben de keuze aan mij gelaten om te laten reviseren of niet en ik dacht ik neem het zekere voor het onzekere.

    ik denk dat de apim eerder vervangen is maar ik weet het niet zeker. Het lijkt of ie al eerder is losgehaald omdat bij demontage mij opviel dat er al 2 schroeven ontbraken en dat er met een stift op de apim is geschreven.

    bij de bedrijven waar onderhoud is gepleegd geven ze aan dat ze de apim nooit hebben vervangen en de oude eigenaar is biet meer bereikbaar.
     
  9. #9 david1988, 5 dec 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2023
    kan iemand mij vertellen waar de massa punten zijn bij een mk3,5 benzine? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk nog uitgeven want heb al te vee uit gegeven bij de dealer zonder enig resultaat. Ik ga nooit meer naar de dealer het zijn dieven die een stagiaire diagnose laten stellen en de klant mag voor de fouten afrekenen. 2 weken terug hebben ze een vriend van mij turbo laten vervangen voor 1800 euro en wat bleek achteraf? De vacuümpomp was defect en dat werd verholpen door een ventiel van €4,5 van aliexpres te vervangen
     
  10. Ja de tellers is voornamelijk bij de mk2 een issue.
    En privé is het lastig garantie te krijgen inderdaad dat snap ik.
    Meestal als er met stift op is geschreven komt dat onderdeel van een autodemontage bedrijf plus dat je 2 schroeven mist. Het lijkt logisch dat hij vervangen is en als de vorige eigenaar dat zelf heeft gedaan is er niets van te vinden inderdaad.
    De stekker kan ook nog het issue veroorzaken als die niet goed vastzit.
    Verder even zoeken naar een reden waarom de apim vervangen is. Heb je sync 3? Heb je opties die er standaard niet op horen? Dat zou het kunnen verklaren namelijk
     
  11. kan iemand mij vertellen welke stekker er bedoeld wordt en waar deze stekker zit of hoe deze eruitziet?

    alvast bedankt
     
  12. Welkom David,

    Je hebt wel serieuze hoofdprijzen betaald voor de reparaties.. Maar dat terzijde.
    De kans is aanwezig dat de stekker (een 54 pins stekker met een grijze beugel) die achterop de APIM zit niet goed vastgezet is. Daar kan je ook hele rare storingen van krijgen.
    Maar meestal valt je sync dan uit, zou geen invloed op je climate moeten hebben, maar je weet nooit. Blijft canbus natuurlijk.
     
  13. Ik denk ff hard op: zou een niet juist geconfigureerde apim dit niet kunnen veroorzaken?
     
  14. Kan, maar dan valt je verlichting niet uit voor zover ik weet. heb wel eens gezien dat schermen donker bleven of wat dan ook door een verkeerde configuratie, maar niet dat clima en de tellers uitvielen.
     

Deel Deze Pagina