1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

tddi chippen

Discussie in 'Performance' gestart door wess-rs, 9 mrt 2009.

  1. Hallo, heb jullie ervaring met een tddi chippen met meer dan 2ton gelopen..??
    Ik zou mijn focus wel graag willen laten chippen.
    En misschien hebben jullie er wat over te zeggen.

    Mvg Wesley
     
  2. Moet je JPBoerhof even vragen. Hij had hiervoor ook een focus tddi met ruim 200dkm op de teller en heeft hem ook laten chippen.

    Mart
     
  3. klopt, ervaring super, alleen begaf het inlaatspruitstuk het wel... denk dat dit zowieso was gebeurt.

    verder heeft de tuning weinig gekke dingen gedaan, ja hij liep veel sneller. :D heerlijk koppel, maar ook meer roet uitstoot :lol:

    ik zou het in ieder geval zo weer laten doen met een tddi blok :D volgens mij had die van mij iets van 240000 km gereden toen ik em liet chippen ;)

    is bij fasttech in Neede gedaan, super service, geen gesoldeer, dus gewoon via de obd poort :D en de prijs was erg netjes ;)
     
  4. Hoeveel was je kwijt..?? Als ik vragen mag :oops:
    En enig idee wat je nu hebt gewonen aan PK's en NM..??

    Ik heb gezien bij Rica.. die zette hem ook op de rollenbank.. die geven aan dat ik op de 252 nm moet komen.. en 115 pk. :D
    Dat lijkt me wel wat!
     
  5. fasttech vroeg destijds 350 euro geloof ik, was ongeveer 25 pk en 60 nm extra.
     

  6. gebeurt dat altijd dat de inlaatspruitstuk het begeeft ??
    heb namelijk ook een TDDI die ik wil chippen maar heb geen zin in schade of iets dergelijks aan de motor.
     
  7. nee gebeurd bijna nooit, ook niet na het chippen.

    ik had al veel eerder problemen met inlaatsysteem :wink:
     
  8. Ik zit er ok aan te denken mijn 90pk tddi te laten OBD chippen.
    Ik heb vandaag contact gehad met een kennis (tuner) van mij,
    ik hoor waarschijnlijk morgen wat de kosten voor mij zijn.
    Er is mij: 22 pk en 45 Nm beloofd.

    Het enige waar ik een beetje mee zit is ook mijn km stand.
    De focus heeft 290000 km achter de kiezen maar rijd nog heerlijk
    soepel en gebruikt geen drup olie.

    Wat zeggen jullie... gewoon doen?

    Gr Dirk
     
  9. #11 Focus_Tddi, 17 apr 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2009
    Elke degelijke tuner zal denk ik het advies geven dat bij zulke hoge kilometerstanden een een bepaald risico genomen wordt als men behoorlijk gaat tunen. Die ervaring heb ik zelf wel. Een tuner die geen verstand van zaken heeft zal zonder schroom de boel opfokken en je zonder enig advies weer wegsturen.

    Zelf ben ik niet zo'n voorstander om er dik 20 pk en 45 nm aan koppel bovenop te gooien bij een blok die bijna 3 ton heeft gelopen. Neem niet enkel je blok, maar denk ook aan je koppeling en je drukgroep, die meer te lijden krijgen door de toename aan vermogen. Je zal begrijpen dat bij een nieuwer blok er minder kritisch gekeken hoeft te worden naar het blok en koppeling dan bij een blok die 3 ton heeft gelopen.

    Het is en blijft uiteraard altijd een gok, maar kijk niet te makkelijk want daar kun je wellicht spijt van krijgen. Altijd wordt er geroepen dat je auto zuiniger gaat rijden en noem maar op. Je neemt niet voor niks een tuner in de hand. Veelal ga je dus je rijstijl aanpassen omdat je wagen lekker veel koppel heeft en wees eerlijk, dat voelt erg lekker. Uiteindelijk zal je wagen altijd meer gaan verbruiken omdat je gretig gebruik gaat maken van het voordeel van tunen. Ik bedoel dan ook niet dat je altijd maar volgas zal rijden, maar juist het koppel onderin is de pest voor je blok. Een motor op toeren houden geeft altijd minder slijtage dan bij 1200 rpm op het gas gaan hangen. En dat doe je veelal wel, want dat is juist zo voordeleig aan een diesel, veel trekkracht bij zeer weinig toeren. De krukas vindt dat uiteindelijk toch niet zo lekker.
    Je laat je auto m.i. niet tunen om enkel maar rustig te toeren, want dan heb je meer dan genoeg aan die 90 pk.

    Je ziet vaak genoeg dat mensen die goed willen laten tunen er wat meer geld voor neertellen, om gelijk de koppeling en drukgroep mee te pakken in de tuning. Want kwa pk's valt de winst wel mee, maar je knalt direct met je koppel omhoog en dat is veelal de de nekslag voor gevoelige onderdelen als koppeling e.d. Dan heb je natuurlijk nog je aandrijflijn, conditie van lagers in het blok en ga zo maar door...

    Laat je dus goed informeren!
     

  10. Een goede raad van iemand die hier dagelijks mee bezig is en nu zelfs tegen z'n winkel praat : blijf van je motor af. Deze motoren zijn oersterk, maar aan alles komt een einde en een moderne motor is ontwikkeld voor 300000km zonder ernstige problemen, het lijkt me dan ook niet echt logisch om hem op z'n oude dag nog te gaan tunen. Komt daarbij dat je, hoe jonger de auto, ook meer geniet en rendement zal halen uit een tuning.

    Greetz,
    Diederik
     
  11. Dank u heren, ik zal er nog eens goed over nadenken.
    Ik heb er ook een beetje het gevoel bij dat ik een bejaarde aan de speed zet,
    en dat wil ik hem eigenlijk niet meer aan doen.
     
  12. Ik heb de laatste tijd beetje rond gevraagt, maar verschillende tuning bedrijven hebben wel focusse gechipped die meer dan 2 ton gelopen hadden.
    Een vriend van mijn heeft vandaag heeft gedaan..( tddi 240 dkm gelopen.)
    Ik zelf ga de mijne met een tuningbox tuning van DTE SYSTEMS morgen komt hij binnen!!:D en mijne heeft nu 262 duizend gelopen.
     

  13. Ik heb ook al tuningen gedaan bij meer dan 200000km, maar ik vertel de klant wel altijd wat de gevaren zijn, want meestal is deze auto al 2e of 3ehands en weet je niet wat hij allemaal al te verduren heeft gekregen.

    Een powerbox op 262000km, begin al maar eens uit te kijken naar een nieuwe inspuitpomp :(

    Greetz,
    Diederik
     
  14. Waarom een nieuwe inspuitpomp? Mechanisch is er niets mis met dat ding, enkel electronisch zijn ze slecht. Waarom zou dat kastje ineens het stuk gaan bevorderen?

    Bij mijn weten heeft ie de pomp kort geleden al vervangen, dus het zal wel loslopen allemaal.
     
  15. Idd, de nieuwe brandstofpomp zit er net op.. 7000km geleden.. want zoveel heb ik nu gereden in 3 maanden. Heb net de egr afgedicht, morgen in het licht eens kijke hoe het roete is!
     
  16. Hoe bevalt het boxie, daar ik zelf namelijk ook interesse heb in dat ding.

    Om het roet uit je inlaat traject te verwijderen heb ik wyns EGR reiniger gebruikt. Kwestie van 1 slang van de intercooler los halen en tijdens een beetje gas geven in je inlaat spuiten. Dus even met zn 2 is handig, want bij ongeveer 2000 rpm moet je die rommel erin spuiten. Niet schrikken, want tijdens het inspuiten gaat de motor een beetje maf doen.
     
  17. Oke!! ik ga morgen eerst even kijken hoe het met bevalt met de egr klep afgesloten.
    Het boxie bevalt mijn echt SUPER!!!
    Hij rijd veel lekkerder.. meer trekkracht.. is gewoon erg goed merkbaar.. ook in zn 5 bij 120 km.. trekt veel beter.
    en ik vind hem ook mooier stationar lopen..
    Het boxie monteren is 15 minuten werk.. steld ook helemaal niks voor.

    Oftewel.. ik had het gewoon gelijk moeten doen!
    Ik heb nu best aardig wat oudere fordjes gehad.. maar met deze focus heb ik echt SUPERR SCHIK!!:D ben er helemaal blij mee!!

    Hoeveel heeft jou focus gelopen?
    Succes met het besluit!
    Mvg Wesley.
     
  18. #20 Focus_Tddi, 10 jun 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2009
    Ik heb de Focus op 12 februari 2009 met 217K aangeschaft en vandaag op de kop af staat er bijna 228K op de klok. Ik wil nog zien te achterhalen of mijn pomp al eens is vervangen. En anders nemen we de gok wel. De wagen is altijd op tijd in onderhoud geweest en gezien de rijkwaliteiten en manier waarop het motortje zoemt heb ik er alle vertrouwen in dat het blokje het wel aan kan die extra pk's. Enkel ben ik er nog niet zo uit wat betreft het boxje of gewoon laten tunen, middels het herschrijven van de software. Voor bijna 600 euro, kun je namelijk ook chiptunen, dus daar ben ik nog niet helemaal over uit. Die box kost ook 600 eurie...dus nog ff overdenken.

    De meeste raden tunen echter af, gezien de km stand. Echter ben ik nog steeds van mening dat ook een goede tuner, niet dwars door het blok heen kan kijken. Er wordt vervolgens wel altijd geroepen dat een auto met minder dan een ton km achter de kiezen, de tuning gemakkelijk aan kan. Nou, ik ben benieuwd wie er beter aan toe is, bijvoorbeeld een ton aan kilometers, maar nauwelijks of geen onderhoud en 2 ton, maar keurig op tijd olie e.d. vervangen, netjes warmrijden en ga zo maar door. Ik vind het gelul in de ruimte als men dat soort teksten gaat roepen, zonder ook maar enigsinds navraag te doen over het de onderhoudshistorie.

    En wat betreft die pomp, ben ik nog steeds benieuwd naar de motivatie van Fordtune.
     

Deel Deze Pagina