tdci 2006 expansievat ????

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bart-Jan, 26 okt 2009.

  1. Goedemiddag,

    Ben nieuw hier en ga me nog voorstellen. Heb een tdci uit 2006 gekocht (90pk, wagon, futura). Heb nog een half jaar garantie.
    Vind dat hij langzaam warm wordt en ook erg snel weer koud (na een half uurtje uit start de motor weer net als 's morgens en dus met iets meer diesel geluid dan als hij warm is).

    Nu constateerde is dat, koud of warm, de motor koelvloeistof in het expansievatje pompt. Op dat vatje zitten twee kleine slangetjes naast elkaar en hij pompt het door het meest rechtse slangetje. Dat slangetje komt, als je voor de auto staat, rechts van het blok weg, ongeveer tussen het oliefilter en de dieselpomp. Dus als de auto warm of koud is komt er uit het slangetje een straal koelvloeistof en als ik gas geef wordt de straal groter, dikker. Een kameraad heeft een 109pk tdci uit hetzelfde jaar en die deed dat bij een koude motor i.e.g. niet. Iemand bekend met dit fenomeen en waar moet ik mijn dealer op wijzen? Weet niet of dit er mee te maken heeft maar ik hoor na het uitzetten een zoemend geluid en dan een aantal keren een soort veer die terugklapt (EGR?) en die 109 pk tdci had alleen het zoemende geluid. En als ik in vier of vijf plankgas geef merk ik dat hij niet volledig lineair accelereert maar eerder met een soort trappen. Mijn vriendin voelt dit trouwens niet ...

    Hoop op veel antwoorden, opinies en als het kan z.s.m., want zit niet echt lekker in de auto zo. Rijdt verder trouwens als een trein, start en loopt goed en is mooi zuinig (4,8/100 km).

    Groet,
    Bart-Jan
     
  2. Hoe lang duurt het voor de motor warm is ? En welke temperatuur geeft de meter dan aan ?

    Normaliter moet je toch al snel zo'n 10 km gereden hebben voordat de bedrijfstemperatuur bereikt is. De watertemperatuurmeter staat dan op ongeveer 82 graden Celsius (en blijft daar dan ook staan).
     
  3. 82 graden zal ongeveer wel kloppen maar ik zit denk ik eerder op 15 km voor dat hij op die temperatuur is. Zal het straks eens checken. Het gaat ook meer om het fenomeen dat hij dus continu, koud of warm, door dat kleine slangetje koelvloeistof in het reservoir pompt en of dat goed is of niet.
     
  4. is dan niet gewoon je thermostaat stuk?
     
  5. Dat klepperen is de egr (dat hoort) dit voorkomt dat die door roet vast komt te zitten.

    Het zoemende geluid, hoor je dit als je bent uitgestapt 10 seconde nadat je de auto hebt uitgezet? Is het alsof er een eclectische schuif dicht gaat? Als dit zo is gaat binnenkort je vacuĆ¼mregelklep kapot.

    Het trappend versnellen mag je alleen bij 1800 toeren merken omdat dan de turbo in komt zetten. Zeker als je langzaam optrekt lijkt het net of die dan een beetje inhoudt.
     
  6. Dat zoemende geluid heb ik volgens mij inderdaad. Vacuumregelklep, waar zit die en wat gebeurd er - wat merk ik - als hij echt kapot is en is dit een dure?

    Die van mij doet dat getrapt versnellen niet alleen bij 1800 toeren, maar daarna nog een keer of 5. Hij deed het gisteren trouwens niet. Heb er pas 1 tank mee leeg kunnen rijden en dat is voornamelijk met 120/130 kmh gebeurd. Hou dat nog even in de gaten.
     
  7. Koeling

    Hee BJ,
    Ik ben wel benieuwd naar de reacties op dat rondpompen van de koelvloeistof, want die van mij doet dat dus nie.
     
  8. :baeh:
     
  9. Als de vacuumregelklep kapot is kan de druk niet meer van het systeem af en schiet de motor in de noodloop. Dit zal je gaan merken indien je bijvoorbeeld in zijn 5 van 100 naar 120 optrekt. Dat geluid hoorde ik al 2 maanden en opeens schoot die in de noodloop. Wat dat kost weet ik niet. Maar als je garantie hebt zou ik het snel gaan aankaarten.
    Ik was de auto 4 dagen kwijt omdat de dealer het probleem niet vond, terwijl ik dit geluid al een maand daarvoor had opgemerkt maar dit was normaal zeiden ze. Dit was dus regelrechte onzin.
     
  10. Dat rondpompen van de koelvloeistof lijkt mij niets ernstigs : die slangetjes zitten er toch niet voor niets op ?

    Bij onze vorige wagen (een Freelander) was dit ook zichtbaar : zowel bij stationaire loop als bij het gasgeven zag je een straaltje in het vat lopen. Was wel bij warme motor. Wij hebben die Freelander 5 jaar gereden en nooit ergens een probleem mee gehad.

    Waar staat het koelvloeistofpeil bij koude motor : onder of boven "max" ?

    Ik zal zelf eens kijken bij mijn eigen 1.6 TDCI en hier berichten.
     
  11. Bij mij altijd tegen het max streepje en ik hoef nooit bij te vullen.
     

  12. Johannes, ben erg benieuwd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Die van mij staat netjes op het goede peil, vloeistof is mooi rood en hoef niets bij te vullen. Het zal wellicht ook niet direct dodelijk voor de motor zijn, maar het lijkt mij gewoon niet goed dat de motor als hij koud is direct vloeistof via het expansievat gaat rond pompen. Het zal inderdaad een thermostaat probleem kunnen zijn, want eigenlijk zou dat rondpompen helemaal niet moeten gebeuren tenzij de motor erg warm wordt. Dan nog is het niet rondpompen maar alleen maar het dumpen van het overschot aan vloeistof door uitzetting. Maar goed, het kan bij deze motor ook wel anders zijn want dr zitten tenslotte twee van die slangetjes op en tot nu toe hadden al mijn voertuigen (autos en motoren) maar 1.

    Ga morgenmiddag i.e.g. naar een goede ford garage maar had graag daarvoor nog wat ervaringen, o.a. van Johannes!
     
  13. Welke garage heb je in gedachten ? Heb je een afspraak ?
    :baeh:
     
  14. Dat koelvloeistof rondpompen is volgens mij normaal hoor, dit duidt gewoon op een goed werkende waterpomp. Deze blokken hebben ook niet echt een grote koelvloeistofinhoud, dus zou snel weer af kunnen koelen.

    Het schrapende geluid is de egr.
    Het piepende geluid kunnen de gaskleppen zijn, die zijn gemonteerd als je een roetfilter hebt..
     
  15. Heb net bij koude en warme motor gekeken naar het expansievat en er stroomt ALTIJD koelvloeistof door het slangetje dat het kortst bij de motor zit.

    Dit is of normaal of bij mijn motor is er ook iets niet in orde.

    Ik tip op het eerste.

    Ben benieuwd wat ze bij de garage zeggen........
     
  16. Ben ik dus niet de enige die dat heeft. Morgen om 14.00 naar de garage en als die het ook normaal vindt dan is het enige 'probleem' nog de egr. Want hij blijft in 4 en 5 toch in een soort trappen versnellen en volgens turbo hoet ligt dat waarschijnlijk aan de egr. Laat dat morgen ook even bekijken en dat meld ik morgen aan het eind van de middag wel op het forum.

    Bedankt iedereen!
     
  17. Nou, ik ben bij de garage geweest. Dat pompen van koelvloeistof lijkt normaal te zijn. HIj kon niet zeggen of de hoeveelheid die die van mij pompt goed of niet was, maar ik moest maar in de gaten houden of ik in de winter de kachel warm krijg. Lukt nu prima en motor komt ook goed op temperatuur dus het zal wel. Monteur heeft er in gereden en vond verder niets raar. Wel raar was dat de software versie niet uit te lezen was en dat er een (recente) terugroepactie met iets met de radiatorfan niet was uitgevoerd. A.s. donderdag gaan ze er nog weer naar kijken en dan kunnen ze met een soort download alsnog de software versie checken en dan voeren ze ook meteen die terugroepactie uit.

    Laterz,

    BJ
     

Deel Deze Pagina