Chill and chat Eindejaarsmeeting

Voor het eerst organiseren wij een eindejaarsmeeting. Ben jij er bij?

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sway bar / Anti roll bar Mk4 niet verkrijgbaar?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Theovv, 3 jul 2023.

  1. Ik had juist bedacht dat een (dikkere) sway bar / anti roll bar een perfecte upgrade voor de Mk4 St Line zou zijn om body roll te verminderen en de originele vering/demping te behouden. Maar ik kan deze upgrade nergens vinden voor de Mk4.

    Weet iemand misschien wel een merk/leverancier die ze heeft of bestaat dit gewoon niet? Voor de MK3 zijn ze er wel.
     
  2. Zijn dan nog niet ontwikkeld denk ik.
     
  3. Dat zou super jammer zijn.
     
  4. @John_mk2_RS
    Dat is boor st en niet voor st-line.
    St heeft multi suspension en st-line heeft starre as.
    Die heeft ook geen stabilisatorstang achter. Want de achteras tordeert een beetje en doet de taak van stabilisatorstang.

    Het is denk dat het tunen niet meer zo in is. Dus worden er minder producten voor ontworpen of gemaakt
     
  5. Dank je! Er bestaat dus toch wel wat, dat is mooi. Maar ik vraag me af of deze ook op een niet-ST passen en of ze niet te dik zijn. Wat ik tot nu toe zo'n beetje lees is dat een 22mm swaybar al een behoorlijk stijvere setup geeft en dat een te dikke swaybar achter nadelig is, zeker als je de voorkant niet ook dikker maakt. Dan krijg je teveel overstuur en kan grip in natte situaties een probleem worden. Ook kan een te dikke sway bar problemen geven dat de control arms niet sterk genoeg zijn.
     
  6. Ik had jouw berichtje even over het hoofd gezien.

    De st-line met starre as heeft dus van zichzelf nog geen sway bar/stabilisatorstang?

    Ik vond namelijk nog deze, speciaal voor de torsie-as versie: https://www.hardrace.nl/add-on-sway-bar-achterzijde-q0497.html

    Deze is maar 17mm, wat me wat dun leek, maar als hij standaard nog helemaal geen sway bar heeft, is dit misschien wel een goede toevoeging.

    Ze hebben er ook 1 voor de multi-link versie, die is dikker, namelijk 22mm. Wellicht omdat die van zichzelf minder stijfheid heeft tussen beide wielen (want onafhankelijke ophanging, dus meer bewegingsmogelijkheid).
     
  7. Heb je wel al eens met zo'n auto gereden. Voordat je alles wilt aanpassen en t achteraf niet eens nodig is.
     
    jaapd en John_mk2_RS vinden dit leuk.
  8. Oeps... ben iets te enthousiast gaan zoeken en heb over het woordje "line" gelezen
     
  9. Body roll?? Net wat Martijn al zegt heb je al met de auto gereden. Elke auto heeft een hoeveelheid “body roll”. Maar de Focus wordt niet voor niets geroemd om zijn wegligging, zeker als het de openbare weg betreft.
     
  10. Ik was vooral eerst in de reviews en theorie gedoken en wil inderdaad op korte termijn een proefrit gaan maken om te ervaren hoe hij standaard rijdt. Maar wel leuk om al een beetje te weten welke kanten je er nog mee op kan. Ik weet dat ik qua body-roll vrij kritisch ben en in de reviews las ik daar toch ook wel wat over terug. Maar het is inderdaad ook persoonlijk.

    Een dingetje is wel dat je niet zo snel een proefrit maakt in een occasion om een automodel uit te proberen. Een verkoper verwacht dan vaak wel dat je serieus geinteresseerd bent om de auto te kopen als hij bevalt. Ook is het even de vraag bij welke verkoper je de auto meekrijgt zonder dat er iemand met je mee rijdt, want dat vind ik altijd een beetje ongemakkelijk als je de auto uitgebreid wil testen. Bijvoorbeeld hoe de audio-installatie klinkt in verschillende settings en met verschillende muziek.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Is dat zo gebruikelijk? Ik vind 't juist normaal als je lekker zelf op pad mag. Ik ga bijna nooit mee met een proefrit. Alleen als 't de eerste keer met een automaat is ofzo.
     
  12. Maar je hebt toch serieuze interesse? Toen ik op zoek was naar een nieuwe auto heb ik erg getwijfeld tussen een mk7 Fiesta ST en een mk3.5 Focus ST. Deze heb ik uiteindelijk beide proefgereden bij twee verschillende garages, en dat was geen enkel probleem. Je hebt zo te lezen je ook goed erin verdiept dus dan is het al anders dan dat je op de bonnefooi bij een garage binnenstapt om een willekeurige occassion te testen (hoewel ik bij een bekendere Ford garage ook werd afgepoeierd dat ik mijn 'huiswerk' beter moest doen, maar dat heeft ze in mij dus ook een klant gekost)

    Wat betreft de body roll heb ik geen specifieke ervaring toe te voegen, maar zou eerst zeggen 'ga het eens beleven'. En anders gewoon een ST kopen :P
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  13. Dat is zeker waar. Ik ga een afspraak inplannen. Ben heel benieuwd!
     
  14. Het ligt ook veel aan de leeftijd van degene die langs komt voor een proefrit of en hoe een proefrit gaat.
    Hoe jonger des te kleiner de kans dat de auto zonder begeleiding mee gegeven wordt
     
  15. Niet alleen leeftijd ook eventuele inruiler en staat daarvan. Kom je met een zwaar uitgebouwde en gepimpte auto aan zal je minder snel een auto meekrijgen dan als je met een nette auto aankomt.
     
  16. Weet iemand trouwens wat voor sway bars een ST-line standaard al heeft? In de presentatievideo van Ford hebben ze het over "unique stabilizer bars". Dat klinkt alsof er voor en achter al een sway bar op zit. Ze noemen alleen geen diktes.
     
  17. Deze zitten er al onder.
    Geen idee welke dikte, maar zo'n beetje iedere auto die nu uit de fabriek komt heeft ze standaard.
     
  18. Ah ok. Ik dacht dat de meeste alleen een sway bar voor hebben. Dank voor de info.

    Mocht iemand weten wat de diktes zijn dan hoor ik het graag.
     
  19. achter zit er geen stabilisatorstang, daarvoor zit de achteras er. Torsieas, deze tordeert en doet als functie stabilisatorstang.
    [​IMG]

    Voor zit er altijd op. In de jaren 90 had je misschien wagens zonder op mcpherson ophanging. Maar is nu meer of minder standaard

    Dikte eerlijk gezegd geen idee. al is er niet echt een vervanger voor gok ik
    https://pumaspeed.co.uk/car-Focus-Mk4-10T_3_563.jsp
    Hier zie je al geen stabilisator stang staan.
    Achter heb je dus sowieso niks. of je moet een plaat op de torsieas lassen zodat deze minder tordeert. (wat een beun zou doen) en weet dat sommige merken ook beugels hadden die vast zaten op de torsieas, af-fabriek.
    sway-bar van mk3 die gok zou ik niet aangaan of het past

    kan wel moose test vinden over de focus mk4. staat 1.0ecoboost goeie gok, torsie as.

    enige dat ik kon vinden zo snel over de mito was esc test. echter geen idee welke snelheid. Doordat auto kleiner is en lichter zal deze anders rollen


    op basis van beelden zie je focus wat meer rollen. maar moose test is een test om te zien op welke snelheid je minimaal nog er door heen kunt en dan maximaal. Zat andere voertuigen falen. van gigantisch onderstuur, tot snap over steer. zoveel krachten op band dat deze lek raakt, tot zelfs omrollen.

    St versie met zeker multilink en sport ophaning. Heeft zichtbaar minder roll.maar ja het is niet 1op1 over te zetten en je weet niet hoeveel meer trillingen op normale weg de st heeft
     
    John_mk2_RS en M.Blaak vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina