1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stuurkolom storing melding boordcomputer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fiatski, 26 feb 2010.

  1. #1 fiatski, 26 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2010
    afgelopen zondag reden we op de snelweg.
    tijdens het rijden verscheen er een melding op het display van de boordcomputer: "stuurbekracting storing". het gaspedaal reageerde neit meer.

    we hebben de auto op de vluchtstrook gezet, de moter uit en wee ingeschakeld, melding was verdwenen. dus gassen maar weer!!!

    na een kilometer kwam wederom de melding op het display en reageerde het gaspedaal wederom niet.

    nu vertrouwden we het niet meer, heben de ADAC gebeld, deze heeft de computer uitgeleze en kwam tot de conclusie dat 4 sensoren een voltae tekort hadden. NIET MEER VERDER RIJDEN EN AFSLEPEN!!!

    maandag naar een ford dealer gegaan, aangesloten op de laptop, software uitgelezen en daar kwam uit dat 4 sensoren tegelijkertijd minder dan 5V spanning krijgen.
    Helaas was de fout niet te reproduceren. ook niet tijdens een testrit (laptop bleef aangesloten). Dus niet op te lossen.

    De accu geeft 14,4 V bij een draaiende motor, valt niet weg wanneer er spanning vraag is.

    We zijn verder gaan rijden, verder geen last gehad (800Km), twee dagen later krijgen we weer spontaan dezelfde melding........

    iemand een idee???

    We rijden een Focus C-Max, 1.6 TDCI, bj 2005


    Vandaag op pad geweest met de focus. Deze keer is de moter 3 maal spontaan uitgevallen zonder enige melding of waarschuwwing.

    bij de derde keer kon ik de moter ook niet meer direct starten. ANWB bellen dus!!
    De ANWB kon geen foutmeldingen uitlezen... hij vermoedde dat wellicht de BDP sensor of de krukaspositie sensor de oorzaak zou kunnen zijn.

    Komt dit iemand bekent voor??!!


    EDIT B@Zzz...
    ik heb allebei de topics samengevoegd tot 1 topic. 2 topics met dezelfde tekst is een beetje veel van het goede ;)
     
  2. Dit klinkt vast heel erg simpel, maar wanneer vier sensoren tegelijk uitvallen/te weinig spanning krijgen, heb je dan geen last van een draadbreuk? Of in ieder geval.. zoiets zou het dan toch moeten zijn :).

    Van de overige forummers zul je wel meer input krijgen! Succes :)!
     
  3. Ergens een stekker (connector) die slecht contact maakt? Ik weet niet of er een voeding is die die 4 sensors van spanning voorziet?
    Misschien dat iemand hier wat vanaf weet?
     
  4. Een goed idee is om terug te gaan naar de garage en dat ze daar uitzoeken hoe de voeding van die sensoren loopt. Je verteld er niet bij welke sensoren, er zitten er vast meer dan 40 in de auto....
    Met een elec. schema in de hand moet het dan gewoon te vinden zijn, als het een mechanisch probleem is.
    Elektronische problemen zijn meestal wat moeilijker te tackelen.:nocheer:
     
  5. Kijk even de stekkers op je stuurpomp na, hier gaat soms vocht inzitten, zit onder je rechter koplamp, allemaal loshalen, eventueel drogen met perslucht, daarna contactspray/vet erop/
     
  6. Dit is precies wat ik heb meegemaakt met mijn focus 1.6 tdci 90pk van 2005. Stilgezet, auto uit en direct opnieuw geprobeerd te starten. De auto startte niet en dus (bang voor turboprobleem oid) de auto af laten slepen door mijn vader.
    Bij de garage neergezet, en die belden 2 uur later dat ze niets konden vinden. Het was starten en lopen. Foutmeldingen waren ook niet te vinden.....

    Ik zal ook eens even de stekkers nalopen.
     

Deel Deze Pagina