1ste kerstdag nog 150km gereden zonder probleem. Maar dinsdag 28 december is de stuurbekrachtiging ineens helemaal weg gevallen. het betreft een Focus mk1 2001 1.4 ambiente met 169.000 op de klok. ik heb zelf even gereden, en bij stationair toerental stuurt ie als een tank, zo zwaar. Maar als ik 2000 - 3000 toeren draai en dan stuur voel ik dat het "iets" lichter gaat. De multiriem slipt niet, pomp draait netjes, olie staat tussen min en cold in in het reservoir, heb ik inmiddels bijgevuld naar max. Maar ook na het bijvullen en flink naar links en rechts sturen is er nog geen verbetering. Kan het zijn dat het stuurhuis lek is, of de pomp kaduuk ? Ik had het idee dat ik de slang die vanaf het reservoir naar voren loopt makkelijk kon indrukken... staat daar uberhaubt druk op ? iemand raad ? ik zal vanavond eens onder de auto kijken of er olie in de hoezen van het stuurhuis zit...
Is er een manier om de werking van de pomp te controleren ? (afgezien van het feit dat de bekrachtiging nu NIET werkt) ik probeer door middel van uitsluiten het probleem te lokaliseren.
Prijzig! Ik was laatst bij de Ford in Utrecht en daar hadden ze het over 300 euro voor een nieuwe pomp. Kan me niet voorstellen dat het 700E aan arbeid kost. Mijn pomp blijkt wat te zweten en dat drupt af en toe op de multiriem, vervangen was nog niet nodig zeiden ze bij de garage.
zal die 1000 euro wel met een nieuwe/revisie stuurhuis wezen en pomp anders kan je nooit op die 1000 euro komen lijkt me. stuurpompen zie je wel vaker zweten bij de focussen enzo...
Ik heb nog een rit voor de boeg (circa 500km) is het raadzaam om door te rijden of is er kans op nog meer defecte onderdelen ? m`n vrouw gebruikt em nu ook om naar d`r werk te gaan… (16km per dag..)
Klopt idd ja, Er waren nog wat onderdelen eromheen die verangen moesten erdoor. Door lekkage van het vloeistof gebeuren
Moest je doordat er lekkage was extra onderdelen vervangen omdat het daarop gelekt had of begrijp ik dat verkeerd?
Ik heb sinds een 2 weken ook een lekkage in het "stuur"gedeelte. Al een paar keer olie-bijgevuld om het resevoir op max te houden. Vandaag even op m'n werk naar laten kijken en gaan nu eerst de leiding vervangen die voor langs de radiateur loopt. Want daar hangen echt druppels aan en alles is nat aan de voorkant.