Stukje voorruitverwarming werkt niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Soepergrover, 28 jan 2011.

  1. Mijn Focus Titanium uit 2009 heeft voorruitverwarming. Nou viel het mij 's ochtends met bevroren ruiten op dat er precies in het midden van de voorruit een baan met een breedte van ca. 5 cm blijft zitten, terwijl de rest van de ruit wel netjes wordt ontdooid.
    Blijkbaar werken daar de verwarmingselementen niet (meer). Zou hier nog wat aan te doen zijn, of zou dit een gevalletje draadbreuk zijn waar niets meer aan te doen is? (voorruit vervangen daargelaten dan)

    Ik heb namelijk geen idee hoe zo'n verwarmde voorruit elektrisch is aangesloten.
    Eén aansluiting (hele ruit), twee (links deel en rechts deel) of een hele reeks aansluitingen.
    De ruit is overigens niet meer de originele. Deze is in 2009 al vervangen door Autotaalglas.
     
  2. 2009, Dat is minder dan 2 jaar. Misschien geeft carglass hier nog garantie op mocht het in het raam zitten?
     
  3. De voorruit verwarming heeft 2 aansluitpunten,links en rechts onder de parafan,de plus.
    En boven achter de binnenverlichting zit de min aansluiting,samen komend met koperen strip en boutje.
     
  4. Nu heb ik helaas geen voorruitverwarming meer maar bij mijn vorige auto (Fietstas) had ik ook psies in het midden dat ie niet ontdooide.
    Bij deze auto bleek dat er in het midden geen verwarmingsdraadjes zaten.
    Is dat bij jou toevallig ook niet het geval?
     
  5. Hier een Focus van 2009 en ook bij mij is het midden niet verwarmd. Onlangs heb ik de voorruit laten vervangen bij de Forddealer door een originele ruit. De ruimte is echter minder dan 5 cm.

    ter info.

    Robert
     
  6. Ik heb nog even gekeken, maar de verwarmingsdraadjes lopen wel bijna door tot het midden van de ruit. Ik zou wel verwachten dat de boel daar verwarmd moet worden.
     
  7. Even naar je dealer en navragen.
     
  8. Ik neem aan dat, net als bij de achterruitverwarming, het 1 circuit is, dus
    dan zou je verwachten dat of alles werkt of alles niet, en niet een baantje
    van 5 cm.....
    Wij hebben dan nog een oude Fase I, maar die gaat wel in zijn geheel ontdooien.
     
  9. Autototalglass geeft levenslange garantie op de montage, maar ik kan niets vinden over de garantie op de ruit zelf.... Ik zou eerst ATG bellen of ff langs gaan en bij hen informeren ipv bij de dealer....
     
  10. Dit duidt op een ontwerpfoutje.
    De hoeveelheid energie die de draadjes af kunnen geven is beperkt.
    Aan de randen zal de hoogste temperatuur gehaald worden.
    Wanneer het niet koud is maar wel vochtig zal de energie voldoende zijn omdat aan de randen minder wordt afgenomen en er zo meer voor het midden over blijft. Als het vriest zal er meer energie al aan de randen opgenomen worden en blijft er in het midden net te weinig over om de ruit te ontdooien.

    Bij je achterruit gebeurd precies hetzelfde.
    Let maar eens op als je die aan zet.
    Aan de zijkanten werkt hij het eerst en het snelst.
    Als de ramen daar al schoon zijn moet er in het midden nog wat gaan gebeuren. Uiteindelijk zal je hele achterruit wel schoon worden maar in het midden het laatst.

    Ik zou er vanuit gaan dat er niets kapaot is.

    Er bestaat wel een kans dat de verwarming bij de aftermarket ruit misschien van mindere kwaliteit is dan de originele.

    Leen
     
  11. De originele ruit en de ruit van Carclass hebben dit bij mij nooit gehad. De ruit wordt gewoon in zijn geheel ontdooid bij mij (behalve de randen links en rechts maar daar lopen ook geen draadjes doorheen).
     
  12. Ik heb het vanmorgen nog eens mogen gebruiken en in het midden blijft er nog een klein streepje over, maar eens je er met ruitenwissers overgaat is die direct weg.
    In de hoeken blijft er uiteraard ook nog ijs...

    [​IMG]

    Grtz
     
  13. heeft mijn focus 1 ook;) voorruitverwarming bestaat uit 2 secties;) linker en rechter, en nemen een vermogen op van 300 watt per kant;)
     

Deel Deze Pagina