Stroef schakelen focus 1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Duvalleken, 9 dec 2012.

  1. Ik heb een focus 1 1.8 TDCI van 12/2003 met 118 000 km. Wagen is al vele jaren in mijn bezit. Nu heb ik onlangs het dubbelmassa vliegwiel laten vervangen.

    Gebeurde werken --> Vliegwiel + koppeling en hydraulische pomp zijn vervangen . Is nu wel een vast vliegwiel. Ik kon nog wel even doorgaan met het dubbelmassa vliegwiel maar door het gerammel heb ik het uit voorzorg laten vervangen.

    Nu ooit was dit een pracht van een versnellingsbak voor mee te schakelen . De laatste jaren begon alles toch wat stroever te gaan qua schakelen maar viel nog mee te leven . Nu na de vervanging van het vliegwiel is dit toch duidelijk slechter geworden. Moeilijk in zijn 1 ste krijgen , van 1 ste naar 2 de soms niet onmiddellijk geraken met alle gevolgen , .....

    Er is nog weinig comfort aan om met deze wagen te schakelen . Ondanks de lage KM stand een spijtige zaak .

    Wat zou aan de oorzaak kunnen liggen ?

    De schakelkabels zouden nog goed zijn .

    Synchronisatie ?

    ....
     
  2. Synchronisatie zou kunnen, maar ik verdenk zelf je druklager dan wel dat er lucht in je systeem zit. Ik zou eerst de koppeling eens opnieuw ontluchten.
    Er zit trouwens wel genoeg bakolie in?
     
  3. kabels afstellen, alle gewrichten inspuiten met vet, dus ook onder je pookhoes
    kan ook helpen, is goedkoper om eerst proberen;)
     
  4. Hoezo is dit goedkoper dan de koppeling ontluchten?
     
  5. Vergis je niet, door de extra trillingen van het nieuwe vliegwiel gaat hij ook niet beter schakelen.
    Dit is waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak; het zou zo kunnen zijn dat je schakelkabels iets versteld zijn.
     
  6. Inderdaad eerst afstelling schakelkabels (laten) controleren als de koppeling niet goed ontlucht is merk je dit door een grote vrij slag, en dat de auto bij zeer kleine koppelingsbeweging al gaat rijden.
     

Deel Deze Pagina