1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stotteren, witte en blauwe rook

Discussie in 'Performance' gestart door DarkEagle, 4 dec 2023.

  1. Beste Heren,

    Sinds vorige week dinsdag heb ik ineens het volgende met mijn 1.6 ecoboost uit 2012.

    We waren aan het rijden en hij begonnen spontaan te stotteren en hevig te roken. Mijn schoonpa (Automonteur) meteen gekeken maar kon niks zien of eruit halen dat het de koppakking zou zijn. De motor was al goed warm.

    Het verdween ook en hij reedt weer zoals het hoort.

    Nu kwam ik terug van werk en zette ik de auto in zijn achteruit begon die weer ineens hevig wit te roken. Maar niet stotteren.

    En vandaag ging ik rijden en begon de motor te stotteren maar niet te roken.

    Vanmiddag zal ik proberen foutcodes uit te lezen, alleen hebben jullie zoiets al een keer mee gemaakt.

    Olie ziet er nog goed uit. Koelvloeistof is helder en zakt niet qua niveau.

    Lijkt wel alsof ze een beetje diesel in de brandstof heeft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Wanneer is de laatste beurt geweest? Is alles wat vervangen moest worden ook vervangen? Kan zo veel zijn van lucht aanvoer tot en met sensoren. Uitlezen is nummer één om te doen.
     
  4. Hey jongens. Heb een leuke.

    Auto rookt soms als een malle witte rook en gaat over in blauwe rook.Dit is ongeveer voor zown 1000m. Echt dikke witte rook dat overgaat in licht blauw rook en dan is het weg.

    Dit doet hij soms.

    Koude motor, warme motor. Maakt niet uit.

    1e keer 100km richting Duitsland gereden. Toen ineens poef witter rook, stotteren en daar ook ineens weer weg. Daarna even niet meer gedaan. Rijdt gewoon nog super.

    Een maand later na 5km ineens weer. En snel weer over (100m).

    Ondertussen paar keer naar Amsterdam gereden en terug. Niks aan de hand.


    Lijkt als ik toevoeging toe voeg aan de brandstof (cleaner) hij het minder vaak doet. Of als ik 98 tank.


    Iemand een idee was het kan zijn?

    Wat heb ik bekeken:

    Koelvloeistof, is nog helder en blijft gewoon op peil.
    Geen slutch bij de olie of iets.
    Olie lijkt wat boven peil te zitten maar ziet er goed uit. Verbruikt geen olie verders.

    Wat oh Wat zou het kunnen zijn.

    Koppakking? Maar zou het dan niet constant moeten gebeuren?
     
  5. Verkeerde of te veel olie ? Wanneer is olie voor het laatst ververst?
     
  6. Dat is met de beurt vorig jaar gedaan. Zal vanavond nog eens kijken wat de stand is. Maar zou dat ook witte rook geven?
     
  7. Witte rook is altijd water/koelvloeistof. Blauw is olie.
    Vreemde klacht. zeker omdat 't maar even is en niet elke keer dat je rijdt.
    Wat voor motor is 't?
     
  8. Ik heb destijds in mijn Fiesta een scheur in mijn koelvloeistof flacon gehad waardoor die op hete onderdelen kwam en hierdoor witte rook ontstond,
    bij mij liep de koelvloeistof er dan wel uit.
     
  9. Maar in dit geval als ik het goed gelezen heb, ook bij koude motor
     
  10. Dit is denk vervolg van je oude topic
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/stotteren-en-roken.123220/

    Als het eerst wit rookt en daarna blauw dan kan het alleen olie zijn. Dat kan in begin vooral wit uit zien.
    Als je niks merkt met rijden of soms wel. Dan denk ik aan twee dingen dat je turbo aan beide kanten zweet/lekt.
    Is het de kant van uitlaat. Dan wordt dit direct opgestookt door de uitlaatgassen die 500graden kunnen zijn.
    Stottert hij kan het richting de inlaat zijn en dat hij ineens hap krijgt en daarna dit issue levert. Dat het stotteren niet altijd is, is denk vooral ivm de turbodruk het tegen houdt.
    Uitlaat kan door rustig rijden of door stilstaan dat het wat verder zakt. Bij optrekken blaast het meer de olie eruit. Zou dan turboasje controleren op spelling.

    Want de rook komt uit de uitlaat toch?
    Hoeveel heeft de motor gelopen?
     
    M.Blaak, Thieske en Edgar Focus vinden dit leuk.

  11. 1.6 ecoboost 2012.
     
  12. (was vergeten dat ik al een topic had aangemaakt. Sorry)

    Klopt rook komt uit de uitlaat. Dikke witte rook en daarna blauwig op het eind.

    Ik merk qua vermogen verlies niet veel. Maar zou altijd kunnen natuurlijk.

    Momenteel zit ik op de 220.000 km met de focus :) Verzorg hem goed haha.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Zou dan idd ff kijken of je overmatig olie in de inlaat hebt. Ivm turbo achterop zit. Even de slang bij rechter achterwiel verwijderen. Dan zie je of er olie uit de pijp komt. Beetje is nooit erg dat kan altijd wel zitten. Maar spelling op asje mag je nooit hebben.
     
  14. topics samengevoegd.
     
  15. Achterwiel?

    Ik zal eens kijken. Binnenkort moet die toch naar de garage anders kijken hun maar even.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ik denk dat ie achter 't rechterwiel bedoelt. :shrug:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Verwacht ook rechter voorwiel de turbo ga je bij het achterwiel niet vinden bij een focus
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Eh ja voorwiel tuurlijk haha. Blijf een mens die geen twee dingen te gelijk moet doen.
     
    DarkEagle en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Zou het ook nog de injectoren kunnen zijn? Gezien als ik cleaner in de brandstof gooi en 98 tank het blijkbaar niet voor komt. Dit kan ook toeval zijn hahha.
     
  20. Dat zou stotteren kunnen verklaren. Alleen gek dat het ineens doet en daarna weer over is.
    Alleen je spreekt over hevig roken. Dat lijkt me dan weer sterk. Beetje roken kan.

    Als het rookt kun je ook niet zomaar ff ruiken. Waar naar het ruikt
     

Deel Deze Pagina