2.0i 16V 145pk Stotteren koude motor

Discussion in 'Performance' started by vinnie50, Sep 28, 2012.

  1. Hoi hoi,

    Drie weken geleden was het zover. Ik was in Eindhoven en moest terug naar Venlo. Ik had wat haast zoals gebruikelijk, en reed lekker rustig vanuit het centrum richting de snelweg. Eenmaal bij de snelweg aangekomen gaf de warmte-indicator aan dat hij warm was. Ik trok in de 1 op naar 6.200 toeren, 2 naar 6.200 toeren, 3 naar 5.000 toeren en toen kwam er een schok. In een reflex schakelde ik door naar de 5 om vervolgens met 130 verder te rijden over de snelweg. Een week lang ging het goed. Toen reed ik 's morgens naar het werk, en schokte de auto de eerste 1,5 km. Het is een stuk waar ik continu max. 40 kan rijden, (woonwijk) maar daarna was het over. 4 Dagen nergens last van gehad. Tot afgelopen dinsdag, vanaf die dag stottert de auto elke ochtend de eerste 1,5 km. Schakelen gaat niet zoals gebruikelijk (moeilijk met gas spelen) en als je gas geeft, lijkt hij een fractie van een seconden te vertragen. Meer dan normaal in ieder geval. Vandaag moest hij naar de APK. Ze hebben hem 5 uur laten afkoelen, daarna naar gekeken, maar helaas geen gebreken ontdekt. Geen foutmelding bij het uitlezen, niets wat wijst op een mankement. Kortom, ik ben niet geholpen, en zit morgen waarschijnlijk weer met een stotterende auto.

    Iemand enig idee wat het kan zijn? Het is een 2.0 MK 2.1, 145pk, full options, motor geheel origineel. Precies een jaar geleden grote beurt gehad (bougies en dergelijke vervangen)
     
  2. vorige jaar bougies gehad, dan kunnen we dat eigenlijk bijna afstrepen
    heb wel vaker gezien dat bougie spontaan defect gaan binnen jaar.

    heb de zelfde motor en het volgende is afgelopen jaar gedaan en paar dingen zijn me opgevallen
    bij mij was het vooral schokken bij stationaair toerental
    gasklep schoonmaken scheeld veel
    toerental eerste paar weken 1200rpm is normaal ivm hij zijn eigen opnieuw inleerd naar de 700rpm kan 1000km met gemak duren
    toen nog licht schokken uit eindelijk een andere gasklep erop 60mm
    (denz verkoopt ze hier op de forum in de te koop gedeelte)
    weer 1200rpm en 1000km verder nog licht merkbaar

    tussendoor grote beurt gedaan, bougies gaf ook kleine verschil
    en luchtfilter naar kn filter scheelde ook weer

    tussendoor ook soms euro98 getankt (v-power of bp ultimate is dat geweest)
    zelf op het werk een brandstof additief om brandstof systeem te reinigen

    verder heb ik luchtfilterhuis aangepast (staat ook hier op de forum) hierdoor brom tussen 2000-3000rpm maar onderin voelt het beter aan
    idee ook weer iets rustiger is gaan lopen

    spuitbus om inlaat schoon te krijgen (moet je met lopende motor inspuiten) gelukkig had ik nog flesje over van het werk (peugeot) orgineel nieuw zijn ze 60euro per fles.
    forte heeft ook soort fles maar goedkoper
    je raadt het al scheelde ook weer iets

    pas geleden voor de versterker een condensator gemonteerd
    en zelfs dit scheelde
    denk nog over om de plus kabel van de accu een 50mm2 draad van te maken
    hierdoor spanning stabieler en dus grotere kans op succes qua lopen

    nu loopt motor zeer rustig en lekker voor zijn doende. denk niet veel beter te krijgen valt.


    je kunt hier uit halen dat veel is gedaan, om meer reden dan stationaair lopen. maar het heeft bij mij effect gehad, tenminste positief uitgepakt
     
  3. Er loopt hier ergens een heel topic over de 2.0i rijders en de ervaringen......waaronder ik dus ook
    Al heb ik het idee dat er bij jouw iets niet correct zit, kan idd een bougie of bougiekabel zijn
    die niet 100% fris is, want op een koude motor merk je sneller een slechte verbranding....want
    daar lijkt het op;)
     
  4. Ik ga hier morgen op het forum eens beter naar zoeken dan. Ik wil eigenlijk niet veel gaan veranderen aan de motor. Deze liep altijd super, en doet hij nu nog steeds, op de eerste 1,5 kilometer na. Maar die 1,5 kilometer loopt hij ook echt belabberd! Stationeer, geen problemen, netjes stabiel. Ik meen 780 toeren. Van dat reinigingsspul tussen benzine gooien moet ik inderdaad eens doen. Heb ik bij de Escort wel altijd netjes bijgehouden, bij de Focus is dat vanaf 2006 nog nooit gedaan.

    Het lijkt alsof de motor af en toe gewoon geen benzine krijgt en druk moet opbouwen om benzine te krijgen. Eerst gas geven, 0,5 geen response, daarna schokkend optrekken.

    Meer tips zijn welkom! Ook over het merk reinigingsspul voor in de 2.0!
     
  5. Forte injectiereiniger, toepassen op een halve tank en een lang stuk rijden op bedrijfstemp.
     
  6. Inmiddels het hele 2.0 topic gelezen. Injectorreiniger en inlaatreiniger ga ik vanmiddag kopen. Kijken of mijn 2.0 ook witte rook kan blazen. :kwijl:

    Ik ben alleen bang dat mijn problemen niet overeenkomen met wat er in het topic staat. Ik heb namelijk totaal geen last van een wisselend stationair toerental. Altijd op en top stabiel. Het gaat nu ook puur om schokken tijdens het optrekken en schakelen.
     
  7. ken dat helaas bij peugeot dat schokkend optrekken
    bij de betreffende motor voel je het ook goed
    tevens valt hij dan in storing bij stevig schokken

    rede vervuilde kleppen
    daar dan intakecleaner gebruikt en probleem is dan wel aanwezig maar verdwijnt bij een rit
    ergste geval heb ik toen soms ook nog een rookwolk uit te uitlaat zien komen na het toepassen
    als je klaar er mee bent zal hij dan niet perfect zijn maar dit vervaagd naar tijd
     
  8. Intake cleaner heb ik gebruikt. Is nog eens een gedoe zeg. Motor kan niet draaien omdat de klep dan niet open kan worden geduwd. Dus motor uit, met vinger klepje open houden, en erin spuiten, maar volgens mij heeft dat geen enkele zin.

    Dus, pap in de auto gezet, hem gas laten geven zodat de klep open gaat, en dan een paar keer achter elkaar erin gespoten. Nu benieuwd of het geholpen heeft.

    Overigens, is een toerental van 830 stationair niet aan de hoge kant?
     
  9. is idd iets hoog, maar gelukkig niet te laag, 830tpm is maar een fractie hoger
    als bij mij, meende te herinneren (toen ik ooit er mee reed :schater:)
    dat hij bij mij net iets onder de 800tpm draait
     
  10. ik heb een tripcomputer die alles weergeeft
    stationaair geeft hij 700rpm aan
    niet altijd even stabiel maar dat geeft hij ongeveer aan
    als hij opwarmd of airco aan staat is 800rpm normaal
    eerste tijd na lopen 850-1200rpm om puur motor op temp. te krijgen en accu op te laden, vooral als ik voorruitverwarming aan zet

    je moet hoe dan ook kijken bij warme motor en ff alle verbruikers uit te zetten, voornamelijk de airco
    dan ff wachten en kijken wat je toerental is
    verwacht 700-800normaal is als je op de wijzer kijkt
     
  11. Met warme motor min. 830 toeren. Zet ik alles uit (radio, climatecontrol, stoelverwarming, ruitenverwarming en lampen) schiet hij heel eventjes omhoog naar 870 toeren, maar zakt ook direct weer terug naar 830. Lijkt me allemaal in orde dus. :)

    Maar inmiddels durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het probleem verholpen is. Dit door air-intake te reinigen en fuel reiniger erbij te gooien.

    Auto lijkt rustiger te rijden, en hij heeft niet meer gestotterd. :D Ben dus helemaal blij.
     
  12. het doet inderdaad wonderen
    het kan zeker nooit kwaad om additief in tank te gooien bij een beurt
    zo wordt direct ook het inwendige en motor zelf ook gereinigd

    flesje kost iets van 15euro dus dat valt mee
    intake cleaner kosten vele malen meer
    echter deze haald directer het vuil eruit

    830rpm is nog wat aan hoge kant, maar kans is groot dat hij dit op den duur bijregelt
    tevens moet je weten dat motor op 700rpm schokkerig kan lopen dan op 800rpm
    fiesta st150 waar dezelfde motor in ligt heb ik ooit gelezen dat deze nooit 100% schokvrij stationaair loopt
    doet de mijne ook niet, alleen is zo laag dat het haast niet merkbaar is.

    heb je ook je gasklep schoongemaakt of is dat nog niet gedaan
    niet dat het moet
    maar zijn vele die daar ook een verbetering in hebben gevonden
    toerental loopt dan wel 1000km lang iets hoger maar daarna heeft hij zich bijgesteld en is het goed
     
  13. Uhmmm,

    Spul voor in benzine kostte 21 euro. (was de duurste die ik kon vinden)

    Airintake/carburateur reiniger kostte 10 euro. Luchtbuis eraf gedraaid, en het spul (volgens mij gewoon hetzelfde als remmenreiniger) tegen/door de gasklep gespoten. Gasklep was van binnen zwart. Dit terwijl de gasklep van de Escort brandschoon was. Escort: 170.000 km, Focus: 66.000 km. Het zwarte ging er gedeeltelijks af, maar brandschoon zal ik hem niet krijgen. Is dit niet hetzelfde als wat jij bedoelt met airintake reiniger?
     

Share This Page