Clubdag 2021

Hij komt er weer!! Zet het maar in je agenda. De clubdag voor de leden gaat weer georganiseerd worden op 11 september.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storing focus III 1.6 Ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door A4papier, 19 jun 2021.

  1. Beste techneuten,

    Na het uitlezen van de auto komt foutcode P0243 op. Ook na verwijderen komt deze direct terug.

    "Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction"

    Waar moet ik starten met zoeken?

    Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen!

    Alvast bedankt!

    Groet,
    A4papier
     
  2. hier op het forum zou een idee zijn.
    is volgens mij wel genoeg over geschreven.
     
  3. Ik heb natuurlijk het forum al afgezocht. Maar foutcode P0243 is vooralsnog onbesproken.

    Gaat het om deze storing? Of is dit iets anders?
     
  4. ja. Dit is een goed uitgangspunt om te beginnen.
    Klep uithalen en kijken of ie gescheurd is desnoods vervangen en code resetten.
     
  5. @CandyRedFocus (Klik op deze)
     
  6. DTC code P0243 wijst op een elektrisch defect (open verbinding of kortsluiting) van de wastegate solenoid.

    Deze foutcode heeft dus niets te maken met de recirculatieklep op de turbo.


    De wastegate wordt d.m.v. de turbodruk door de wastegate solenoid bedient. De wastegate solenoid is niets meer of minder als een elektrisch gestuurd ventiel dat vanuit de PCM wordt aangestuurd. D.m.v. een PWM signaal bepaald de PCM wanneer en hoever de wastegate wordt geopend.

    Over het algemeen wordt deze foutcode veroorzaakt door een defecte wastegate solenoid, een defect in de bedrading of (in uitzonderlijke gevallen) een defect in de PCM.
     
  7. Dank voor alle reacties tot dusver!

    @JW Waar kan ik deze solenoid vinden?
     
  8. De wastegate solenoid zit bij de 1.6 ECOboost op de turbo bevestigd en is niet al te best bereikbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De wastegate solenoid wordt als set inclusief slangen geleverd en kost bij de Ford dealer circa €200,-.
     
  9. Eindelijk tijd gehad om er naar te (laten) kijken.

    Het stekkertje zat los.
    Na het aansluiten merkbaar een stuk meer vermogen.


    Hartelijk dank voor alle hulp!
     
  10. Net te laat, zie dat het al opgelost is.
    Ik heb precies hetzelfde probleem gehad, na de terugroepactie mbt het koelsysteem hadden ze deze stekker niet/verkeerd aangesloten.
     

Deel Deze Pagina