1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.3 EcoBoost 280pk Stock Mk4 ST vs tuned Mk3 ST

Discussie in 'Performance' gestart door Kludrex, 8 okt 2023.

  1. Gisteren heb ik proefgereden in een standaard Mk4. Ik kom uit een getunede Mk3 (turboback, intercooler, luchtfilter en Stratified map op Accessport) en vond de mk4 eigenlijk een beetje traag, ook al heeft deze een vergelijkbaar vermogensniveau. Ik heb de auto voornamelijk in de normale mode gereden omdat er weinig benzine in zat. Had de auto ook even in de Sport- en Track Mode, maar dat was aan het begin van de rit bij het opwarmen van de motor, dus hield me in.

    k weet dat een getunede auto met een hogere boost rijdt en bij mijn Mk3 kon ik dat gemakkelijk zien aan de meter bovenop het dashboard. De mk4 zou die drie meters ook moeten hebben en die kunnen op het instrumentenpaneel worden weergegeven. Heb dat niet gecontroleerd eerlijk gezegd.

    - Wat zijn normale boostniveaus op een stock mk4 zodat ik dit bij een latere proefrit kan checken (het liefst met een behoorlijke hoeveelheid benzine haha)?

    - Hebben de verschillende rijmodi invloed op de boostniveaus?

    - Voelt een getunede mk3 sneller aan dan een standaard mk4 met vergelijkbare vermogensniveaus? Iemand hier dezelfde stap gemaakt van mk3 ST naar Mk4 ST? In mijn mk3 schoot de auto echt weg in elke versnelling en bij elk toerental.

    Misschien ook wel handig om een proefrit te maken met een andere MK4 om te zien of deze hetzelfde presteert... en een nieuwe proefrit maken met genoeg benzine natuurlijk.
     
  2. Stephan @YST kom er maar in ;)
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  3. Haha :cool:

    Ik kan het niet echt beamen. Heb dan geen MK3 ST gehad, maar wel aantal keer in gereden (stock en tune). Ja het voelt anders, maar wat wil je. De MK4 is ook weer wat aangekomen en ligt ook weer wat anders op de weg. Ik ben soms juist verbaasd hoeveel koppel de ST heeft in de verschillende versnellingen. Dat ding beukt soms lekker door. Heb zo de boostwaarden niet op het netvlies, want die heb ik weinig in beeld staan. Kan het wel eens bekijken hoor. Vorig jaar ook nog op de rollenbank geweest. Daar kwamen de ideale waarden uit. Misschien een andere proefrit? Even goed warm rijden en dan gaan? (met genoeg benzine, want ze lust wel wat...)
     
    gerardTDCI en Kludrex vinden dit leuk.
  4. MK4 standaard ongeveer 0,9 tot 1 bar dacht ik (ik weet het niet meer zeker, zit nu na tune op 1,5). En ja je kan tussen de tellers de turbo druk, olie druk en olie temp aflezen;)
    De verschillende rij modi hebben geen invloed op boost niveau, althans standaard, sport en track. Slippery gebruik ik nooit.
    Verder kan ik je helaas niet helpen, heb geen ervaring met de MK3 ST.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  5. Inderdaad, de mk4 is weer wat zwaarder en we zaten er met zn drieën in (één kind weliswaar). Wat geeft de meter aan als je vol gas geeft? Bijv halverwege of driekwart van de schaalverdeling? Als iemand dat voor mij wil checken graag, dan kan ik dat bij de volgende proefrit in de gaten houden. Bedankt!
     
  6. Hoi Marco, nu je een mk4 hebt ben ik wel benieuwd naar je ervaring. Is het te vergelijken met je getunde mk3 wat betreft trekkracht en vermogen? Wat zijn de grote verschillen?
    Uiteraard zal het een vooruitgang zijn maar zijn er ook nadelen tov mk3?
    Denk je er ook aan om deze ook te upgraden? (Makkelijk 300+ pk haalbaar)
     
  7. #7 Kludrex, 29 nov 2023
    Laatst bewerkt: 29 nov 2023
    In eerste instantie tijdens de proefrit, hield ik me een beetje in omdat het een vreemde en niet mijn auto was. De auto viel standaard een beetje tegen, maar mijn mk3 was stage 2 getuned en samen met de software knalde die auto echt in iedere versnelling vooruit, zelfs in lage toeren in z'n zes.

    Op mijn nieuwe Mk4 heb ik inmiddels een Dreamscience handset aangeschaft en draai al een paar weken op de Ultima+ map die op 330 pk uitkomt. Koppel weet ik zo snel niet. Wat mij opvalt is dat je met deze auto, ook met de DS map, veel meer moet terugschakelen om net zo snel als mijn mk3 te zijn. De Mk4 is dan wel veel sneller dan mijn Mk3. Misschien speelt ook het gevoel een beetje mee omdat mijn Mk4 veel minder geluid maakt. Een Scorpion uitlaat + Airtec open luchtfilter en luchtaanzuigbuis tot turbo + GFB blowoff valve moeten daar verandering in brengen. Airtec intercooler + stage 2 software is ook al besteld, dus binnenkort alleen een downpipe + sportskat en ik zit weer op stage 2 en 365+ pk. Hopelijk weer met dezelfde karakteristiek als bij mijn Mk3.

    Verder is de Mk4 ST echt een fantastische auto waaraan in mijn geval al het één en ander optisch veranderd is. De auto ligt met de HR veren en adaptieve demping als een blok op de weg, beter dan de Mk3 met Bilstein schroefset. Grip is goed met het electrische sperdifferentieel en de gadgets zijn op een ander niveau met het headsup-display, SYNC 3 touch screen, Wifi, Ford Pass etc. Al met al heel tevreden met de Mk4, moet alleen wat Performance terugkrijgen in vergelijking tot de Mk3. Klinkt misschien gek maar de Mk3 voelde in ieder geval sneller, of ik moet wat meer terugschakelen haha.

    Heb je interesse in een Mk4 ST Bülent? Anders kan ik de software terugzetten op stock en kun je een stukkie rijden om te voelen hoe het standaard rijdt. Dit weekend gaat de uitlaat, luchtfilter + aanzuigbuis en blow off valve er onder in ieder geval.

    Na al dat gelul, is het misschien wel tijd voor een klein fotootje:
    IMG-20231017-WA0001.jpg

    Edit: wat ik verder echt fantastisch vind is de rev matching, of tussengas, met terugschakelen in Sport en Track Mode... Hoef je het zelf niet meer te doen
     
    gerardTDCI, Dave130R, John_mk2_RS en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Prachtige auto! Combinatie wit met zwart is erg mooi en dankzij die verlaging ziet hij er zeer strak uit, echt top!!
    330 pk is al aardig wat maar met 365 wordt het een echte kanon, misschien wel de nieuwe RS die nooit uitgebracht zal worden.
    Je hoeft voor mij niet terug te zetten naar stock, kans is groot dat ik in de toekomst ook mk4 ST ga kopen maar momenteel is het voor mij financieel niet haalbaar, misschien heel heel ver in de toekomst..
    We gaan elkaar zeker tegen komen en dan hoop ik je ST van dichtbij te bewonderen:kwijl:

    Bedankt voor het delen van je ervaring en de foto:thumbup:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Dankjewel, en een liefhebber als jij is altijd welkom voor een proefrit
     
    Edgar Focus en RSBülent vinden dit leuk.
  10. Als je denkt over heel ver in de toekomst zou je wel eens pech kunnen hebben dat ze er dan niet meer zijn :shrug:

    ik vraag me zelfs af of er nog een focus 5 komt en de kans dat die dan elektrisch is is nog het meest voor de hand liggend op een ID3 platform of zoiets

    mal zal een elektrische RS best weer een stukje sneller kunnen zijn
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Je bedoelt liefhebbers of sportieve auto's?

    Ik ga er ook van uit dat dit mijn laatste fatsoenlijke auto gaat zijn. Sportieve elektrische auto's zijn weliswaar snel, maar ik mis de beleving...
     
    RSBülent en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Precies dit. Alleen snelheid rechtdoor zonder geluid is niet alles.
     
    RSBülent, Edgar Focus en Nop vinden dit leuk.
  13. Ach een speaker onder de stoel en een sound composer dan komt de herrie beleving weer terug, kun je zelfs gaan kiezen welke motor je wil horen. :rofl:

    nee zonder gekheid, ik ga er wel vanuit dat het langzaamaan eindigt met de brandstofmotoren en er weinig nieuwe modellen nog uitgebracht gaan worden.
     
    RSBülent en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. worden ze weer massaal uit het buitenland gehaald, net als de ST en RS nu ;)
     
    RSBülent en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Moeten ze wel gemaakt worden en dat is de grote vraag.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. En ook in het buitenland raken ze een keer op.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina