1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

stinkende rook

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vessel, 8 apr 2024.

  1. Goedemorgen,

    Heb een vraag over onze ford focus 1.6 ecoboost 150 pk uit 2011.
    De auto heeft inmiddels 165000km gelopen.

    Het is nu 3 maal gebeurt dat er met een warme motor naar rotte eieren stinkende (rotte eieren) witte rook uit de uitlaat komt dat er achter de auto totaal niets meer te zien is.
    Achterliggers gaan spontaan op de rem en houden een grote afstand.
    Aan het rijden is eigenlijk niks te merken.
    Dit duurt een aantal minuten en gaat dan vanzelf weer over.
    Geen storingscodes aanwezig.
    Heb hier en daar wat rond gevraagd, en de enige logische verklaring zou zijn dat er een bobine kapot gaat en dat er onverbrande benzine in de kanalisator komt.

    Heeft hier iemand een idee??
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Dat duidt juist op koelvloeistof in de verbranding. Dus koppakking of andere pakking. Controleer je koel vloeistof eens.
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  3. zou je denken. maar het koelvloeistof niveau staat nog steeds op max en is ook mooi helder (oranje) zonder vervuiling.
    De oliepeilstok is schoon en de olievuldop ook.
    Zie ook boven in het blok geen witte smurrie zitten.
     
  4. https://www.daparto.nl/info/de-uitl...,het verbrandingsproces en het uitlaatsysteem.

    Als je tijdens het rijden er eigenlijk niks van merkt, zal het ook niet de bobine zijn, als die faalt, dan loopt het blok niet goed, en zal er een foutmelding komen.

    Rotte eieren geur is een typisch voorbeeld van een accu die aan de kook raakt, ik heb dit zelf met de motor gehad, en gelukkig ging hij kortsluiting, in plaats van exploderen (je zit er toch bovenop)
    Controleer de accuspanning als het blok draait, en meet het voltage bij stationair, als bij iets meer toeren.

    Het kan in theorie, dat als de koppakking lek is, hij koelvloeistof verbruik, maar ook dat er dan benzine in het koelsysteem komt.
    Dan lijkt het peil goed te blijven, maar word de koelvloeistof vervangen door benzine.

    Witte rook is eigenlijk altijd KVS/water/condens, en geen benzine
     
    Edgar Focus en OmeJoyo vinden dit leuk.
  5. Rotte eieren lucht van een aan de kook geraakte accu komt niet uit de uitlaat.
    Wat uit de uitlaat komt is niet dampachtig en lijkt dus geen niets met water te maken te hebben.
    Het lijkt meer op rook bv van verbrand hout.
     
  6. Probleem met de uitlaat waar wellicht heel veel vocht in blijft staan op een gekke plek?

    Witte rook is water, maar als het stinkt zit er wel ergens iets van vervuiling bij.

    Maar heel eerlijk, logischer, als je geen volledige verbranding hebt blijft er zwavel over, dat stinkt naar rotte eieren, met witte rook (is water) kan het eigenlijk niet anders, zeker als het uit de uitlaat komt dat het koelwater is.

    Heeft die wellicht niet ver boven niveau gestaan dat die nu op niveau staat? En je hebt niet veel water nodig voor heel erg veel rook.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. ik controleer regelmatig olie en koelvloeistof ivm de welbekende problemen en deze staan eigenlijk altijd gelijk.
    Als de auto koud is en je houd je hand voor de uitlaat, dan komt er damp uit en word je hand nat.
    Als dit met de rook gebeurt, dan kan is dit dusdanig dik dat je er absoluut niet doorheen kan kijken en als je dan je hand voor de uitlaat houd blijft je hand droog en lijkt de rook zelfs wel een beetje poederachtig.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Hoe dan ook, als het ruikt naar zwavel, dan heb je in ieder geval een incomplete verbranding.

    Vervuilde injector die soms te veel inspuit?
     
  9. het is vorig jaar zomers een keer gebeurd.
    daarna niet meer tot afgelopen weekend 2 maal.
     
  10. incomplete verbranding lijkt het wel op, en het lijkt wel of het materiaal van de kat dan meekomt.
    moet in mei weer een beurt hebben dus dan moeten ze nog maar eens goed naar kijken.
     
  11. Weet wel vroeger (lang geleden ) bij de eerste katalysatoren stonk de uitlaat ook naar rotte eieren
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Ik verdenk ook de kat zelf dat die niet goed zijn werk doet, maar aangezien het een geregeld systeem is zou er een foutmelding moeten komen lijkt me.

    wat je omschrijft klinkt als een ongeregelde kat die kunnen ook nogal stinken naar rotte eieren lucht. misschien eens beginnen met een uitlaatgas test
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Als die brandstof via de uitlaat naar buiten gooit wordt je kat heel heet en gaat die aan stukken, als die dat nu al niet is overigens. Ik zou er eerder naar laten kijken persoonlijk, als het je kat kost is het een hoop geld extra.

    Bovendien als die brandstof een keer op een verkeerde manier/moment ontbrandt ben je nog verder van huis :nocheer:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Kan natuurlijk ook een gevolg zijn van te veel brandstof, maar een probleem met de regeling kan ook weer de inspuiting en ontsteking veranderen. Maar ja, je zou eigenlijk een foutcode verwachten.

    Maar soms snap je dat toch niet, heb bij mijn S-max ook problemen gehad met de brandstof sensor waarbij de motor zelfs meerdere keren volledig uit ging, pas bij de zoveelste keer een foutcode.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina