Starten en aanslaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Keynes, 9 okt 2007.

  1. Dagelijks gebruik ik met veel plezier een Ford Focus 1.6 16v Wagon Trend (2001). Een probleem is het aanslaan bij het starten. Dit duurt - ongeacht of sprake is van een warme of koude motor - soms vijf seconden. Hoewel volgens de handleiding maximaal driemaal vijftien seconden mag worden gestart, vind ik het toch te lang duren voor zo'n moderne auto. Als de auto eenmaal start duurt het vervolgens even voordat het normale stationaire niveau van omstreeks 1.000 tpm wordt gehaald. Alsof de auto van ver moet komen (dat hoor je ook). Je hebt de neiging gas mee te geven. Enig idee waar het aan schort?
     
  2. Bougies
    bougiekabels
    luchtfilter
    brandstoffilter
    accu slecht
    gasklephuis vervuild
     
  3. Ik zou, net als ik onlangs gedaan heb bij mijn dieseltje, de startmotor er maar eens afhalen, en deze laten controleren / reviseren. :? :oops:
    Dat doet wonderen. :thumbup:
    Ik dacht ook aan allerlei ( vooral dure) mogelijke reparaties ( verstuivers , vliegwiel ) . Hij startte ( nog wel) alsof ie op 2 poten liep bij min 20 graden. :grote ogen:
    Echter op advies van enkele clubleden en "mijn" monteur toch maar eens eerst de startmotor eraf gehaald ( verweg de goedkoopste reparatie € 119 ) :Worship:
    Dit was wel nodig bleek, benix, lagers, bussen, achterplaat alles had nogal wat geleden of was verweg R.I.P. :cry:

    En hij start weer als een nieuwe, en loopt direct stationair als een zonnetje :thumbs:
     
  4. Bedankt voor de tips. Inmiddels is het ontstekingsmechanisme schoongemaakt en zijn nieuwe filters geplaatst. Bleek toch geen effect te hebben. :( Omdat het startprobleem vooral optreedt bij een warme motor is er een nieuwe poging gewaagd door de injectoren ultrasoon te reinigen. Heeft ook geen positief effect op aanslaan (eerder negatief). :cry: Blijft over de startmotor te reviseren/vervangen. Chef werkplaats gaat nu uitgebreider technisch onderzoek doen. :idea:
     
  5. Komt ook nog wel eens voor dat de benzinedruk te laag is, of afloopt als de auto stil staat. Dan moet dat weer opgebouwd worden en dan duurt het langer voordat de motor aanslaat.

    Kan ook nog zijn dat je benzinetank vacuum trekt door een slechte ontluchting.

    Brandstoffilter wel al vervangen?
     
  6. Slechte warme start is hoogstwaarschijnlijk versleten startmotor.
     
  7. Probleem verholpen

    Het starten en aanslaan is weer super! De injectoren zijn tweemaal tevergeefs gereinigd. Een donor-Focus heeft voorzien in een paar nieuwe injectoren en de problemen zijn met de noorderzon vertrokken. Technisch gezien is het een raadsel (de injectoren gaven een mooi sproeibeeld, geen haperingen). Dus: niet reinigen, maar vervangen! :wink:
     

Deel Deze Pagina