1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start stop werkt nooit

Discussie in 'Electronica' gestart door Anon, 20 jul 2023.

  1. Ik heb een maand geleden een Ford Focus MK4 gekocht uit 2021 met 24.000 km op de teller.

    - Start/stop heeft het nog nooit gedaan.
    - Keyfree op de passagierskant doet het soms niet.
    - De Fordpass app zegt regelmatig dat de auto in slaapstand is om accu te besparen.

    Ik ben hier gisteren mee terug geweest naar de Ford dealer en zij hebben de accu volledig opgeladen en gaan er vanuit dat het nu is opgelost. Start/stop doet het echter nog steeds niet.

    Mensen die dit herkennen? Is dit een slechte accu die ze eigenlijk horen te vervangen?
     
  2. Rij je veel kortere stukken? Als de auto de tijd niet krijgt om de accu steeds weer goed vol te laden zal het stop-start systeem niet werken.
    Maar aan de andere kant is het niet echt een gemis natuurlijk als het niet werkt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. nee inderdaad maar het geeft wel een idee over de staat van de accu, hoewel dit natuurlijk ook onterecht is.
    heb wel gemerkt dat Ford het S/S systeem slecht voor elkaar heeft.
    bij andere merken werkt het vaak feilloos waar Ford om het minste of geringste de S/S al uitschakelt.
     
  4. Sowieso heb ik het idee dat ford accu’s monteert die echt net aan geschikt zijn voor de auto. Een iets zwaardere accu voorkomt een hoop problemen. Daarnaast zou het resetten van de bms ook kunnen helpen. Bij mij werkte dat wel en sindsdien geen problemen meer met startstop.
     
  5. Als de accu volledig is opgeladen en het systeem werkt nog steeds niet dan zegt dat waarschijnlijk wel iets over de staat van de accu.
     
  6. Lijkt me een heel simpele oplossing: accu testen en waarschijnlijk vervangen...
     
  7. En juist programmeren. Vaak staat er een accu met te kleine capaciteit (ampere) geconfigureerd zodat deze niet volledig geladen wordt. Bij mij was dit ook het geval.
     
    gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.
  8. Mk4 stond bekend om slechte accu. Mijne is ook vervangen. Opladen gaat niet helpen.
     
  9. Bij de MK3 die de dame hier had was het ook een kwestie van de BMS resetten en toen werkte het weer.
    Accu is ooit vervangen en toen is dit niet gebeurd, zelf doorgemeten om te checken en het was dus puur een reset die nodig was.
     
  10. Ja accu staat meestal op 80% ipv 100. Dus en slechte en te kleine accu die dan ook nog maar tot 80% geladen wordt. Nieuwe iets zwaarder accu erin, op 100% zetten en bms resetten
     
    gerardTDCI en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  11. Is start stop wel ingeschakeld? Die van mij heb ik met forscan aan moeten zetten.
     
  12. Om het start/stop werkend te krijgen moet er aan een aantal voorwaardes voldaan worden, anders schakelt deze domweg gewoon niet in,
    sowieso moet de SOC waarde hoog genoeg zijn (state of charge), de motor moet op een bepaalde minimale temperatuur zijn, airco aan of uit,
    en ja met de airco aan moet hij ook wel uit kunnen, maar dan gaat hij snel weer vanzelf aan.
    Als er aan 1 van de voorwaardes niet word voldaan, dan gaat ie niet werken.
    Uiteraard moet de accu wel goed zijn.
     
  13. Maar je hebt wel de aan/uit schakelaar voor start/stop? Vreemd dat je hem dan alsnog in forscan zelf aan moet zetten.
     
  14. Klopt. Met de schakelaar kan je hem handmatig tijdelijk uitschakelen tijdens een rit. Wanneer je de auto opnieuw start staat hij automatisch weer “aan”. Het start stop systeem moet wel geactiveerd zijn. Je kan dit controleren door de knop 2 keer in te drukken. Als je dan het start stop icoon in het dashboard ziet met een kruis (meen ik), dan is hij niet actief. Dit was bij mij het geval. In Forscan “enabled” en hij werkt weer. Nu moet ik zeggen dat ik hem ook weer uit ga disablen omdat ik het niet een fijne optie vindt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Die knop is er alleen om het uit te zetten het staat altijd aan.
     
  16. Als ik @Raymen85 zijn post lees blijkbaar dus niet, ik dacht namelijk ook dat hij standaard altijd aan was en dat je hem zelfs niet kon de-activeren via forscan.
    Ik heb hem overigens wel altijd aan maar hou gewoon standaard mijn koppelingpedaal ingedrukt voor verkeerslichten, alleen als de brug open sis of ik weet dat het lang duurt zet ik de auto in zijn vrij en laat ik de koppeling los.
    Heb ook een tijde express die start-stop gebruikt om te kijken hoeveel brandstof dat nou bespaart maar dat is nul eigenlijk.
     
  17. Ik zal proberen morgenavond even foto’s of een filmpje te maken van het enablen en disabled jn forscan. Ik had dit ergens op youtube gezien, zodoende dat ik het kon activeren.
     
  18. De knop is inderdaad om hem uit te schakelen, maar dan moet de functie “start stop” wel actief zijn, en dat was bij mij bij aankoop niet het geval.
     
  19. Voor jouw beeld vorming, Jaar geleden had ik me accu vervangen van me focus mk4.
    Rede ivm SOC naar 30% was gezakt. Wat ik toen merkte was idd dat de passagiersportieren niet meer werkte om op slot te zetten. Alleen via de bestuurdersdeur ging dat.
    Voorruitverwarming stopte dacht ik rond de 50% en start/stop functie werkt nooit onder de 60%.
    Voor degene die hier denken dat alleen ford dit heeft. Heb ik ook met peugeot vaak gehad. Na 1 jaar na aanschaf werkte het vaker niet dan wel.

    Start/stop is een functie puur ivm uitstootemissie test. Want daarna werkt het eigenlijk niet echt.
    accu opladen kan je altijd doen. maar kan tot 24uur duren na stilstand dat de gemeten SOC juist wordt weer gegeven door de BMS.

    Optie dat velen ook soms doen is BMS stekker eraf halen. Dan werkt alles gewoon zoals normaal alleen start/stop werkt dan niet. Dit is geen gemis ivm vaak juist ook kunt hebben dat je motor uitschakelt bij stoplicht terwijl het juist net op groen springt.

    Denk dat Ford pass app voor juist problemen zorgt. Dit vraagt heel de tijd stroom om eventueel contact met de auto te hebben. om zo informatie door te sturen. Enige juiste zou zijn plug-in hybride. Beste van alle werelden zonder echt de nadelen. Helaas slaat overheid liefst deze stap over en willen ze direct volledig elektrisch rijden hebben. Met gevolg lang laden van de accu (langzaam laden blijft het beste wat er is) en korte afstand die je met volle accu kan rijden

    @Anon
    wat je schrijft wijst idd op te lege accu. als in 3jaar maar 24.000km is gereden is dat te weinig om de accu voldoende op te laden. ivm veel kleine afstanden.
    Rij zelf 15.000km en zie dat me accu altijd vrij laag is. Door ritten van 11km, de keer dat ik wat langer rijd wordt me accu wel opgeladen maar echt vol zie ik het nooit.

    Jouw geval als het niet juist voelt gewoon terug gaan. Als probleem terug komt.
    Al vervangen ze de accu, de kans is groot dat binnen jaar start/stop niet werkt.
    Hoe lang bij mij heeft gewerkt geen idee. Rede is dat ik altijd me koppeling ingetrapt heb, zeer enkele keer bij overweg in zijn vrij wil zetten. Maar algemeen altijd de koppeling ingetrapt heb
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  20. Bij ons accu en bms vervangen, werkt nu perfect.
     

Deel Deze Pagina