1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start/Stop 1.6 tdci econetic 2013

Discussie in 'Electronica' gestart door Henk861, 4 mei 2020.

  1. Ik heb verschillende topics gelezen echter zoals ik het heb ben ik het nog niet tegen gekomen.

    Ik heb recent een focus 1.6 tdci econetic 2013 gekocht.
    Hier zit ook auto start/stop op echter het lijkt erop dat dit permanent is uitgeschakeld.
    In de BC bij hulpmiddelen staat de optie er niet tussen, en op het dashboard ook geen enkele indicatie voor dit systeem.

    Het enigste wat werkt als je het knopje in de middenconsole indrukt gaat het lampje op het knopje off branden, verder totaal geen melding van de BC.

    Komt iemand dit misschien bekend voor?
     
  2. Als je accu geen power genoeg heeft doet je start/stop het ook niet. Die wordt dan niet geactiveerd.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  3. Misschien is je accu slecht. Dan schakelt het systeem namelijk uit omdat de auto de accu niet sterk genoeg vind.
    Soms werkt het wel na een lange rit waarbij de accu weer goed is geladen. Als dit het geval is weet je zeker dat je accu aan vervanging toe is.
    Ik heb zelf overigens wel ruim een jaar doorgereden toen ik erachter kwam dat het systeem niet meer werkte omdat de accu slecht was. Na vervanging van de accu werkte het ineens weer..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  4. Dat de Start/Stop functie niet in het menu van de boardcomputer staat is volstrekt normaal. De enige indicatie die je krijgt te zien is een symbool op het display wanneer het systeem de motor heeft uitgeschakeld. De knop op de middenconsole is alleen om het systeem (tijdelijk) te deactiveren.

    Persoonlijk acht ik het zeer waarschijnlijk dat de accu zijn beste tijd heeft gehad en niet meer de conditie heeft die het Start/Stop systeem vereist. Hiermee kan de motor nog probleemloos starten en alle elektrische functies nog prima werken. Het niet functioneren van het Start/Stop systeem is vaak de eerste indicatie dat de accu minder begint te worden.


    Persoonlijk zou ik beginnen met het (laten) controleren van de conditie van de accu en wanneer deze nog in voldoende goede conditie verkeerd de accu volledig laden en vervolgens het Battery Monitoring System resetten. Hierna moet het Start/Stop systeem weer werken.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor jullie reacties.
    Ik wil morgen ook even kijken of de zekering van het systeem er wel inzit of misschien defect is.
    Ik had verwacht dat de bc wel een storingsmelding zou geven.
    Vandaar het vermoeden dat de vorige eigenaar hem permanent heeft laten uitschakelen omdat ik er in de menu's ook niks van kan vinden.

    Aan de ene kant vindt het het niet erg dat het niet werkt, maar ben ook wel benieuwd waarom ie niet werkt.

    Mogelijk zal het dan inderdaad zoals jullie aangeven de accu zijn, daarvan is de geschiedenis mij onbekend.
     
  6. Ik denk dat deze accu niet eerder vervangen is en dus zeker 7 jaar oud. Vervanging zou geen onnodige luxe zijn. Overigens welkom!!
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  7. Systeem heeft geen zekering.
    Komt eigenlijk puur over dat de startmotor de motor wederom weer start.

    Zoals iedereen hier zegt. Vv de accu, ket wel op na 2 jaar kan hij weer te slecht zijn. State of charge moet hoog genoeg zijn.

    Daarnaast gaat comfort voor start stop. Dus moet airco flink werken dan werkt systeem ook niet.

    Tevens moet je wel in zijn vrij staan en koppeling niet ingedrukt hebben. Anders werkt het ook nooit.
    Wanneer je koppeling intrapt start de motor weer
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  8. Mijn start stop heeft eens opgehouden met werken na te veel rotzooien met Focccus. Na de BMS gereset te hebben deed die het weer.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  9. Bij mijn werkt de start stop ook niet als de airco staat te blazen of wanneer de auto nog koud is. Verder vind ik hem prima werken. Reageert goed en lang zo gevoelig niet als de start stop in een VAG auto.
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  10. Ik heb ondertussen even naar de accu gekeken, dit is inderdaad nog de originele accu, zal ook vast de reden zijn dat het systeem niet werkt.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  11. Dit systeem is bedacht om brandstof en milieu te besparen, maar je moet wel elke 2 jaar de accu vervangen om het werkend te houden, behoorlijke fail als je het mij vraagt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  12. Vier jaar geleden een Varta accu gemonteerd en het systeem werkt nog steeds [emoji3526][emoji106]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    OmeJoyo en Henk861 vinden dit leuk.
  13. denk dat goeie 60% om de motor heen voor het milieu is. egr, roetfilter, katlystor, etc.
    zitten niet voor het juist laten lopen van de motor maar puur voor milieu
    door de overheid wordt euro norm steeds verlegt waar een motor aan moet voldoen.
    daardoor moeten ze andere dingen vinden.
    sjoemelsoftware kan ook,
    dit is dus voor de klant met nauwlijks extra kosten waar wel winst wordt gehaald tijdens de test.
    enige kosten zijn knopje en software erop aan passen.

    er zijn systemen van start/stop waar meer bij komt kijken.
    starten via dynamo en niet zoals bij de focus via startmotor.
    dynamo is hierdoor sterker en duurder. de multiriem en spanrollen zijn sterker, slijten ook sneller.
    dan heb je nog supercondensator die spanning opslaat en spanningregelaar.
    bij starten staat er even 20volt op de dynamo en start de motor

    dus nee is geen fail maar noodzakelijk, dat wij er niks aan hebben als rijder is tweede.
    90% van de tijd dat je stopt bij stoplicht heb je koppeling toch ingetrapt. anders levert airco koude lucht en zal hij ook niet afslaan
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  14. Toeval of niet, vanochtend gaf de accu compleet de geest, nieuwe EFB accu van 75ah geïnstalleerd bms gereset en jawel start/stop doet het [emoji6]
    De fabrieksaccu was dus toch aan z'n einde.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  15. was te verwachten. die van mij stond 2weken stil en toen met lege accu. wist dat hij al langer onder de 30%SOC had dus niet perfect meer.
    Hierna werkte bij mij ook alles weer, alleen nauwlijks echt gebruik van gemaakt, ivm elke keer voor de stoplicht net weer op moet trekken
     
    Henk861 vindt dit leuk.
  16. Volgens mij blijf je maar volhouden dat je niks hebt aan een start/stop systeem weinig of geen brandstof voordeel heeft. Maar een motor die niet aan is verbruikt geen brandstof dus er moet een omslagpunt zijn waarop het interessant wordt. Veel mensen denken dat het starten van een motor zoveel kost dat je best lang de motor uit moet hebben voordat het op gaat leveren. Uit testen / metingen (op 1.5l motoren) is gebleken dat je brandstof gaat besparen vanaf 7 seconden de motor uit. Zie

    Als je motor goed warm en het interieur al goed afgekoeld is slaat de motor beslist uit, ook als je airco aan hebt, al vele malen meegemaakt. Toegegeven, het gebeurt niet altijd, maar heel vaak wel. En daarbij komt, je hebt toch niet het hele jaar je airco aan, toch alleen als het nodig is? Want ook hiervoor geldt: airco aan is meer brandstof verbruiken.

    Je koppeling ingetrapt houden is volledig een eigen keuze, ten behoeve van snel weg kunnen rijden als het groen is is het niet nodig, het start/stop systeem start je auto razendsnel, ze zullen vast niet gaan toeteren achter je.

    Iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten of hij/zij het start/stop systeem gebruikt maar het argument dat je er niks aan hebt is onzin.
     
  17. Ik gebruikte het bij mijn Focus best veel maar alleen als ik niet vooraan stond bij het verkeerslicht, dan vond ik het irritant. Bij de handbak heb je zelf direct invloed op de werking van het systeem.
    Bij onze C-Max met automaat gaat het na het starten direct uit met de knop. De auto weet namelijk niet of je heel kort stil gaat staan of iets langer dus auto stil en 2s later motor uit en na 2 seconden weer starten. Dat schiet in mijn ogen niet op en wat mij al helemaal tegen staat is dat het systeem weinig rekening met de belasting voorafgaand aan het stoppen lijkt te houden. Kom je bovenaan een lange helling met de caravan er achter op een P plaats en je zet de bak in 'P', plof motor uit. Ik heb dan toch liever dat de motor nog 1 tot 1,5 minuut door draait.

    Sinds ik zakelijk hybride rij heb ik wel gemerkt dat een full-hybrid de enige echt fijne manier van een stop start systeem is. De motor is al uit voor je stil staat en het eerste stukje bij het wegrijden gaat ook elektrisch. Dat gaat natuurlijk alleen bij vol hybrides op hoewel mild hybrids als ze met de 'dynamo' de motor starten het ook soepeler zal gaan.
     
  18. @Fred
    klopt helemaal, helaas vaker meegemaakt zowel met me eigen auto als peugeot auto die van klant meenam.
    dat wanneer hij uitvalt minder dan 7sec verkeerslicht op groen springt.
    ongeveer 7a11sec moet motor uit staan om voordeel eruit te halen, klopt helemaal
    stationaair verbruik je 0.5l/h tot 0.7l/h met warme motor. bij koude motor is 0.5l/h meer maar dan werkt start/stop systeem meestal niet ivm accu eerst opgeladen moet worden.
    0.19ml/sec of 11.6ml/min dat je bespaart. omgerekend win je dan 170meter/min (bij 1op15)
    ja het is een besparing, maar om nu te zeggen wauw nu kan ik per tank veel verder komen nee, dat niet.

    je haalt veel meer besparing uit zuinig rijden, optrekken en dan hoogste versnelling kiezen en zo veel mogelijk constant zelfde belasting,
    naar werk racen of zuinig rijdend naar toe gaan scheelt van 1op10 naar 1op13. dan kan ik dus met tank 120km meer rijden. (40l)
    deze winst haal je niet met S/S systeem

    het is zoals @meeder zegt hybride is beter optie.
    daar ben ik volledig mee eens. geen 1ste versnelling zeg maar en op de koppel weg rijden en daarna de brandstof motor erbij komen.
    beste optie voor consumenten als tussenstap op volledig electrisch.
    puur op uitstoot gekeken is electrisch rijden beter.
    ja geen uitstoot in binnenstad maar meer bij energiecentrale.
    alleen energiecentrale staat stil en kun je nog beter uitstoot reductie toepassen. waardoor het efficiënter kan werken
     
  19. Zolang je binnen een straal van 15 km van je werk woont gewoon op de fiets gaan bespaart veel meer brandstof dan een start/stop systeem..
     
    WPI vindt dit leuk.
  20. Ik snap dat het er op zit voor de milieu eisen. Levert toch weer een paar voordeelpuntjes op hoe klein ook. Maar wat ik niet snap is dat er niet meer bescherming word aangebracht voor de motor. Ik rijd een rs en houd soms wel eens van een sportief stukje rijden. Ik zet de auto vaak in zijn vrij bij stoplichten waar ik van weet dat het lang duurt en ik niet vooraan sta. Maar ik heb mezelf altijd aangeleerd de turbo even af te laten koelen als ik stop. Hier houd de start stop geen rekening mee. Daar is het gewoon stilstaan in vrij dan motor uit. Eigenlijk zouden ze een kleine elektrische olie pomp toe moeten passen of iets dergelijks zodat de turbo na kan koelen. Dan zou ik er wel gebruik van maken denk ik. Mijn accu is op het moment niet sterk genoeg dus hoef ik hem niet steeds uit te drukken gelukkig.
    Kan dit systeem überhaupt wel Permanent uit gezet worden? Ik weet dat de dealer het niet doet(gaf aan het niet te kunnen). Maar ze mogen het ook niet ivm milieu eisen. De monteur deelde wel mijn mening dat je dat met een warme turbo eigenlijk niet wil hebben.
     

Deel Deze Pagina