1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start(motor) problemen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maikel21, 13 dec 2023.

  1. Goedemorgen beste forum leden. Ik zit al een tijdje met een probleem. Mijn focus van 2016. 1.0 ecoboost motor code M2DC de startmotor draait soms zwaar. Het lijkt net of de accu dan leeg is.

    Het begon er mee dat de wagen niet wilde starten. We konde de wagen aan duwen en liep meteen. Hier heb ik toen de startmotor vervangen. Hij heeft toen een half jaar goed gedaan

    Daarna begon het probleem dat de startmotor maar net rond wou draaien/soms niet. ( dat de accu leeg was. Echt alleen een tik geluid) Hierna de accu vervangen. Probleem weer 3 maanden weg.
    Accu is van bosch met start stop functie.

    Na 2 maanden weer het zelfde probleem. Af en toe wel en dan niet goed de startmotor goed laten rond draaien. Weer een andere startmotor (nu een 2e hands originele gemonteerd). Probleem is weer terug na 3 maanden...

    Het probleem is ook niet altijd. Dat is het rare. Maakt niet uit warm/koude motor. Lang of kort rijden. Nu heeft hij het weer 2 dagen goed gedaan..

    Zie ik iets over het hoofd? Wat zou het kunnen zijn? Kabels van en naar startmotor gecontroleerd. Zitten goed vast. Massa kabel gecontroleerd. Ik weet het even niet. En vooral dat het nu wel weer goed werkt.

    Ik hoor graag van jullie gr Maikel
     
  2. Heb je ook gekeken of de dynamo de accu nog goed oplaad?
     
  3. Hallo,

    Daar heb ik nog niet naar gekeken. Maar dan zou hij het toch altijd dit probleem moeten geven. Niet af en toe.
     
  4. Misschien laad ie wel op, maar niet genoeg, waardoor de accu steeds wat leger raakt.
     
  5. Accu wel ingeleerd na het vervangen?
     
  6. Dynamo is een eerste goede indicatie om te kijken of de accu wel voldoende wordt opgeladen. Daarnaast zou ik de aansluitingen op de accu polen even nalopen of die wel goed vast zitten, als die niet lekker zitten kan dit ook gebeuren.
    Anders de massa punten nalopen en even loshalen en opschuren.
     
  7. Voor de accu zitten ook nog wat aansluitingen.
     
  8. Hallo alvast bedankt voor de tips. Heb gisteren een ampère tang om de massa kabel gedaan. Kwam maar 2 ampère uit. Met alle verbruikers aan. Er zit een bms op de minpool. Deze heb ik gereset. (Online gevonden dmv mistlamp knop) kabels op en naar startmotor gecontroleerd zijn goed. Massa kabel ook. Zit goed vast geen corrosie. De zekeringplaat had ik ook al gecontroleerd. Daar zat alles ook goed. Overigens hij start nu al 3 dagen gewoon weer normaal. Met korte en lange stukken rijden...
     
  9. Wat is amperage tijdens het starten. Wat is de voedingspanning tijdens het starten.

    Ga er vanuit dat je handbak hebt ivm het aanduwen werkte een keer.
    Als je tijdens de issue rem loslaat, rolt hij dan naar voren/achteren.

    Want als hydraulische druklager wat lekt, dan kan er lucht zitten en dus bij volledig intrappen koppeling niet goed vrijkomt.
    Ivm de kans dat je in versnelling staat en rempedaal ingetrapt hebt, rem je dus onbewust de motor af.
    Met rijden merk je kennelijk niks ervan. Maar dat is een idee wat eventueel aan de hand kan zijn.

    Helaas is het onmogelijk om goed te testen dit ivm je koppeling en rempedaal ingetrapt moet hebben om te kunnen starten met startknop.
     
  10. Alleen koppeling ingetrapt om te kunnen starten
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. bij mij ook inderdaad, rem ook is alleen bij automaat volgens mij. Of als je koppelingssensor storing heeft of los is maar dan krijg je melding
     
  12. Ik heb inderdaad een hand geschakelde bak. Alleen ik denk dat er niets aan de hand is met de koppeling. Startmotor draait dan alleen langzamer rond bijna niet. Het lijkt dan alsof de accu leeg/defect is.
     
  13. Auto start nog steeds goed. Slaat in een keer aan.
     

Deel Deze Pagina