ST170 optimaliseren

Discussion in 'Performance' started by Alwin_74, Mar 2, 2010.

  1. Voor zover ik weet is de ST170 al redelijk aan zijn max als het gaat om tuning. Nog een ietsje hier en daar is natuurlijk mogelijk, maar veel zal het niet zijn.

    Stel dat je zonder turbo en andere mechanische extremen, toch nog wat wil verbeteren.
    Haalt dit dan nog wat uit?

    K&N inlegfilter
    Focus ST170 Throttle Body (67mm)
    Magnecor KV85 Ignition Leads for Focus ST170
    NGK-iridium-bougies
    Sportcat

    Of is dit gewoon zonde van de centen?
     
  2. Misschien dat dit alles je een keer 5 pk meer of zo gaat geven. Ben bang dat het niet heel veel gaat doen; hoogstens een betere respons van de motor op het gas. Je zou chiptuning kunnen overwegen, maar ook hiermee zal de winst minimaal zijn..
     
  3. Gewicht eruit halen zal wel schelen;)
     
  4. Compressor plaatsen :)
     
  5. @ Danny

    ;)
     
  6. Ik heb aan mijn focus ook het een en het ander veranderd
    en verschil is al goed merkbaar

    wat ik veranderd heb.

    Ander uitlaat systeem mongoose vanaf de kat
    K&N inleg filter
    Bluefin chip

    Binnenkort een sportkat er tussen zetten.
    Als het goed is zit hij dan rond de 200PK:)
     
  7. Heeft een ST170 een 'gecontroleerde' kat?!
     
  8. fase II ST motor erin??:schater:
     
  9. ;) ghehehe
     
  10. mijn vorige Focus was een ST170
    deze had voorzien van een milltek sportcat en catback systeem bluefin en een K&N panelfilter
    resultaat 200pk en 251nm
    standaard de auto ook op de testbank gehad 173pk 205nm
    dus behoorlijk winst en goed merkbaar


    helaas verkoopt milltek geen sportkat meer voor de ST170

    Groeten Dennis :rs:
     
  11. Zoals ik al aangaf, weet ik dat de ST170 redelijk aan zijn max zit wanneer je het over tunen hebt.

    Ik heb het ook over het optimaliseren van een aantal ‘kleinere’ dingen.

    Standaard (papieren) luchtfilter vervangen door een (beter) K&N inlegfilter en een grotere throttle body. Beiden om het ademen van de motor wat makkelijer te maken.

    Originele bougies vervangen door Irridium Bougies van NGK of Denso om betere ‘plof’ te krijgen.

    Bougiekabels vervangen omdat ze beter kunnen, en omdat ze na 5 jaar verouderd zijn en minder worden.

    In een later stadium misschien aanpassingen aan de uitlaat om de uitlaatgas
    stroming te verbeteren. Liefst wel binnen de geldende milieu-normen.

    Ik ben niet op zoek naar meer PK’s. In iedergeval nu niet meer. Dat was nu juist de rede waarom ik de Centennial verruild heb voor de ST170.

    Gewoon wat dingetjes 'optimaliseren'……;)
     
  12. En een betere bobine erin.
     
  13. De throttle body die jij aangeeft staat zeker op Europeans parts? Dat is dezelfde maat als die je nu al hebt. Die is er om te vervangen of te upgraden als je een gewone 2,0l focus hebt.
     
  14. Uhm kan je hem eigenlijk niet gewoon een Stage omhoog gooien ?

    Ik weet bij de Dodge Caliber krijg je bij Stage 1 : 4 grotere injectoren en een andere Computer.

    Stage 2 : Grotere Intercooler en Turbo en een Software wijziging.
     
  15. Voor zover ik weet is de originele diameter 65mm. Op dit duitstalige forum werd er expliciet naar gevraagd.
    http://www.ffcd.net/forum/index.php?topic=138028.0


    De throttle body heb ik op meerdere site te koop gezien. Geen idee welk merk die van europarts is. Maar ik zag 'm bij Pumaspeed en CFM.
    http://focus.c-f-m.com/cfm67mmthrottlebodyfor02-04svtst170focus.aspx
    http://www.pumaspeed.co.uk/showdetails.jsp?productID=453
     
  16. Oke ja ik lees het ook in jouw link, maar ik vind het serieus geld voor dat ding en 2 mm geef 4 tot 6 pk meer op eerder getunede motoren dus dan moet je nog steeds iets aan je in en uitlaat doen en miss chippen dan kun je zelfs boven de 200 pk uit komen maar dan ben je ook 1000 tot 1500 euro lichter.
     
  17. Wie zegt dat ik dat wil? Daar heb ik het niet over. Ik wil een aantal dingen overwegen om te verbeteren, OPTIMALISEREN zoals ik al zei. Misschien vind ik genoeg argumenten om het niet te doen, of juist wel. 1000 -1500 euro wil ik er niet aan besteden. 500-600 euro wel.
     
  18. Ik betwijfel het of er 200 pk uit een ST170-motor kan komen zonder toevoeging van een turbo of compressor...
     
  19. ik zit al een tijdje met dezelfde vraag.
    ik heb hier en daar al wat research op gedaan en wat daar vooral uitkomt is dat een ST170 gewoon al heel erg aan zijn max zit.

    als je deze site naleest http://www.focusfanatics.com/forum/
    ga je merken dat er op een turbo na weinig vermogen uit te halen is.

    neem bijvoorbeeld de inlaat, die is eigenlijk gewoon al erg goed en een K&N inlegfilter kan daar nog net iets verbeteren.
    maar laat een openluchtfilter systeem links liggen, dit gaat alleen maar vermogen kosten omdat je geen koude luchttoevoer hebt.
    het uitlaatsysteem is ook al zeer goed, de katalysator is hier de beperkende factor eveneens als de zogenaamde 'lunchbox' de laatste demper die bij je uitlaat zit.
    vervang je deze 2 dingen in de zin van een sport-cat en een cat-back systeem ga je dit ook wel merken.

    ik merk op de bovengenoemde site dat dingen als een 67mm throttle body geen toegevoegde waarde hebben op een standaard motor, al zijn de meninger hier weer over verdeeld.
    ook de bougies/kabels ga je echt niet merken in de zin van vermogens winst, dit is in mijn ogen weg gegooid geld.

    het allerbelangrijkste is dat als je deze dingen aan je motor veranderd, je daar software op maat voor laat schrijven.
    bluefin en dreamscience zijn leuke aparaten voor turbo motoren, maar voor een atmosferische ST170 motor met die aanpassingen is het gewoon niet optimaal.
    je ECU laten herschrijven bij een goede tuner die via een laptop de bezine/lucht verhoudingen en de ontstekingstimingen aanpast is de beste optie.
    dus niet bij een bami tuner die er een standaard mapje op pleurt want dat is helemaal het slechtste van de 3.

    als jij max 600 euro wilt uitgeven ga dan voor een goede sport-cat een een inlegfilter, daar ga je de meeste winst mee pakken maar verwacht geen wonderen.
    elke motor is weer anders en zal ook anders reageren op toegevoegde onderdelen.

    al met al kan je er een hoop aan doen maar de opgegeven vermogenswinsten ga je bij lange na niet halen, zoals ik zij lees de bovengenoemde site is goed door en kijk wat de ervaringen zijn van onze amerikaanse vrienden.
     
  20. informeer gewoon eens bij www.marron-performance.nl

    hij heeft ook een fiesta ST150 onder handen genomen
    meschien dat hij wat voor je kan betekenen
     

Share This Page