1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spruitstuk lekt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jarnos, 7 feb 2012.

  1. Sinds vanochtend lekt mijn spruitstuk vanaf het punt waar de 4 pijpen bij elkaar komen..(dus nog onder het hitteschild)Sinds vanmiddag klinkt ie of er helemaal geen uitlaat meer onder zit..
    Zou dat dicht te smeren zijn of is dat ook al een flexibel punt?
    het hele deel is niet (zichtbaar) rot,en zit er ca 3 jaar onder....

    Als het niet kan: Is het te doen om dat hele deel op straat te vervangen,dus auto met de neus op bokjes ?????

    Iemand toevallig ervaring met de winparts delen?
    Daar kost ie nl € 156,= incl ,tov Brezan € 258,= incl....

    Vast bedankt maar weer...

    Het gaat trouwens om een 1.6 station van '99
     
  2. Is alleen te fixen door een ander spruitstuk te plaatsen.
    Je moet er van bovenaf bij en onderaf. Zeg niet dat het niet kan op de grond liggend, alleen totaal niet handig.

    Ikzelf heb er inmiddels al twee bij mij vervangen.
     
  3. Winparts levert goede onderdelen en nog goedkoop ook!
     
  4. #4 jarnos, 7 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2012
    Ok,maar kan je de draai met dat hele ding gewoon maken als ie op bokjes staat ?? En verder dingen om rekening mee te houden?
    Dat hele uitlaatdeel zit toch alleen aan het blok (5 bouten?) en aan de kat (2 bouten?) vast? en dan 1 lambdasonde erin?

    Heb vanmiddag bij mijn garage gevraagd,maar die rekenen € 404,91 om te vervangen,het is dus wel de moeite om ff een paar uurtjes zelf te prutsen..(maar dan moet het dus wel te doen zijn !!)

    Iemand nog voor of tegens?:thumbs:
     
  5. Spruitstuk gaat er via de bovenkant uit.
     
  6. Doe Het Zelf Garage Rapid (amersfoort)

    Heliumweg 19
    3812RD Amersfoort

    Tel: 033-4633789


    hoef je niet te klooien met bokjes maar voor gemiddeld 20 tientjes kan je er 2 uur sleutelen, zou meer dan genoeg moeten zijn om je spruitstuk te wisselen ;)
     
  7. Nou spruitstuk is binnen,assteunen geregeld en zaterdagochtend kan ik Brezan twee pakkingen ophalen...Nog even een paar vraagjes:

    1-Ik heb één moer geprobeerd los te krijgen,ging prima maar als de rest nu niet los wilt? even starten en warm laten lopen?

    2-Zijn de moeren herbruikbaar of is het aan te raden om Nieuwe te halen? (koperen?)
    3-Kan iemand zeggen wat het aanhaalmoment is?
    4-Lambdasonde gewoon omzetten of even schoonmaken? (waarmee/hoe?)

    Thanx!
     
  8. Ik zou de moeren proberen los te krijgen met een volledig koude motor. Met een warme motor heb je kans dat ze door het uitzetten van het spruitstuk juist vaster gaan zitten. Als de moeren niet los willen kan je deze beter even warm stoken (bijvoorbeeld met een klein soldeerbrandertje). Hierdoor zet de moer zelf uit waardoor deze gemakkelijker los gaat.

    Persoonlijk zou ik meteen (originele) nieuwe moeren monteren. Zeker de moeren waarmee het spruitstuk op de katalysator zitten kunnen wel eens niet los te krijgen zijn. Ik heb ze zelf destijds los moeten slijpen.

    Moeren spruitstuk aan katalysator = 47 Nm
    Uitlaatspruitstuk aan cilinderkop = 53 Nm
    Lambdasonde = 47 Nm

    Je kan even kijken of de lambdasonde vuil is. Bij mij was deze nog brandschoon. Ik hed deze toen gewoon overgezet en niet schoongemaakt o.i.d.

    Verder is het verstandig om de schroefdraad bij het monteren te voorzien van een hittebestendig vet (bijvoorbeeld kopervet).
     
    AdeJong vindt dit leuk.
  9. Iedereen bedankt voor de reacties,het is gelukt!:rock:
    Toch voor de deur gedaan,uurtje werk ongeveer,prima te doen (mits je alles goed los krijgt zoals in mijn geval):thumbs:
    Alleen de laatste moer die ik moest hebben aan de katalisator wou niet los,maar daar bood de onkruidbrander uitkomst...:lol:


    Thanx!
     
    AdeJong vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina